Wellcome 2 GlasSlipper... So kind of you 2 stop by..

Letting go of someone dear to you is hard, but holding on someone who doesn't even feel the same is harder. Giving up doesn't mean you are weak… It only means that you are trying to be strong enough person to let it go...

Thursday, September 18, 2008

Pra Syawal...

Aku dah tak ada mood nak wat keja... tadi pun member aku anta message… ‘Woi! Tolong… aku dah diserang penyakit kemalasan tahap gaban nak buat keja ni… ada ubat tak?? aku rasa nak balik jer…’ aku sekadar ketawa… nak balik… tadi baru je aku lihat boss dia masuk. Sebenarnya aku pun dah diserang penyakit yang sama… boring dan rasa cam dah malas jer nak keja… datang ni pun sebab ingatkan diri kalau aku tak selesaikan tugasan, bukan ada orang lain yang nak tolong aku siapkan. Jadinya dengan penuh keterpaksaan tanpa rela yang sesungguhnya, hadirlah aku di pejabat setiap hari.

Lagu raya dah lama terpasang di komputer ku… dan kini mindaku pula merewang… lebih-lebih lagi bila membaca N3 teman-teman menceritakan pengalaman dan kenangan syawal. Aduh! Gumbiranya tiapkali syawal tiba. Waktu arwah papa dan mama masih ada. Persiapan untuk baju raya, aku tak perlu fikir sebab itu tugasan mama sejak dulu. Hingga along yang dah beranak pinak tu pun masih serahkan tugas yang satu ini pada kebijaksanaan mama dan dibantu oleh kak long. Tapi tahun ini… waduh! Kalut giler… dahlah along tak ada… kak long pulak tak sihat sangat, kak ngah pulak terbersalin awal dari jangkaan… Jadinya aku dan angahlah yang terpaksa atau dalam tidak sukarelaan menerima tugasan. Minggu lepas aku, angah, yana, adam dan mukhriz terpaksa sama-sama menjadi sebahagian dari manusia yang entah dari planet mana turun ke Jalan TAR. Ya Allah huakbar… pening kepala ku… kalau ikut rasa mahu aje aku ajak angah balik dengan tangan kosong, tapi bila terpandangkan wajah tiga orang yang turut sama ada dengan kami, aku tak sampai hati. Masuk Sogo… penuh… aku nak pilih baju yang sesuai untuk depa bertiga pun rasa cam nak muntah. Suruh depa pilih, depa suruh aku pilih… yang depa buat asyik langut tengok orang… agaknya heran kut… aku tanya pandangan angah… dia asyik jawab… tanyalah budak-budak tu… depa yang nak pakai.. bukan angah…dan angah pulak selamba layan PDA dia… tah apa yang diaccess aku pun tak faham. Cis! Cam ni baik aku je pegi sorang. Akhirnya aku rembat apa yang patut. Untuk Adam dan Mukhriz tak susah… Jeans and T-Shirt, tapi untuk Yanalah… tunjuk gaun geleng, blouse geleng, skirt… Auratlah Mak Chu… Ceh! Akhirnya dia capai Jeans dan sehelai T-Shirt Mickey Mouse… Than services berpindah pada angah… hehehehehe untuk bayarlah…. Tapi lain pulak yang jadi, ‘dik… ngah tak cukup duit… pinjam…’ dengan sengeh selamba di depan casher tu. Angah… angah… buat malu jer. Selesai di Sogo kami kami pi kat bazaar raya kat Semua House. Kena cari sampin untuk Adam dan Mukhriz… kat situ lagi sesak… aku terpaksa pegang si Mukhriz takut lesap pulak budak kecik sorang tu. Selesai cari samping, Yana pulak nak cari tudung sedang aku dah terpandangkan sesuatu. Alamak… palaslah… aku sambar aje RM4 ringit bersama rendang tok. Nampak cam sedap. Selesai segalanya di Jalan TAR… tengok jam dah pukul 06.00. Aduh! Sempat ke nak balik ni… nasib baik gak kami naik LRT dan tinggalkan kereta kat stesyen. Kalau bawak kereta… rasanya kul 08.00 pun tak tentu sampai. Rasa serik betul bila berhadapan dengan situasi macam tu. Bersesak yang boleh menyiksakan nafas. Mak Ndak telefon beritahu baju kurung kami lambat sikit. Tak kisahlah Mak Ndak, malam raya pun tak apa… janji ada baju… kalau tak pun tak kisah gak sebab baju tahun lepas masih ada… masih boleh pakai lagi. Apa pun terima kasih kat Mak Ndak sebab ambil alih tugas mama tanpa pemberitahuan pada kami. Terharu sebenarnya...

Lepas tu angah wat kalut... baju melayu dia tak beli lagi…Isy sibuk jer…. Macamlah baju nikah dia hari tu tak boleh pakai… saja mengada. Lalu esoknya aku kena temankan angah pulak ke Jusco Wangsamaju… kat situ pun ramai… Ya Rahman… Ya Rahim… inilah budaya orang melayu Islam menyambut syawal agaknya… Ngah lagi cerewet… semua baju yang aku tunjuk dia tak berkenan… warna pucatlah… terang sangatlah… kain cepat renyoklah… susah nak gosoklah… aduh! Mengalahkan owang pompuan. Akhirnya aku dah malas… Muka aku dah mula mencuka… biarlah dia pilih mana yang dia suka… Tiba-tiba nafasku sesak… Ngah tengah belik sesuatu… Baju Melayu di tangan Ngah ku tatap tak berkelip... ‘Cantik kan.. kain dia sejuk dan warna dia pun cantik… sesuai untuk ngah kan… Ngah belum ada yang kaler ni…aku terkebil-kebil bila lihat Ngah dah bawa baju tu ke kaunter untuk proses pembayaran. Aku pernah tengok kaler baju melayu tu... Yellow Gold... dipakai oleh seseorang... tiba-tiba ingatanku melayang... mata bagai terpandang wajahnya dari gambar yang dititipkannya pada ku.... Ah! Apa khabar agaknya dia tika ini...

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home