Wellcome 2 GlasSlipper... So kind of you 2 stop by..

Letting go of someone dear to you is hard, but holding on someone who doesn't even feel the same is harder. Giving up doesn't mean you are weak… It only means that you are trying to be strong enough person to let it go...

Tuesday, September 16, 2008

Ada-ada saja...

"Angah... ingat janji tau...," pesan ku tika angah melangkah keluar dari kereta untuk bersolat Tarawih. Malam ini aku dengan senang hati menawarkan diri untuk menghantar angah ke masjid berhampiran dengan rumahku. "Habis, adik tak tarawih sama ka? Tau dek along adik selalu ponteng, ha! terimalah habuan. Tadah telingalah jawabnya dengar syarahan free," bebel angah bila lihat aku masih betah berada di dalam kereta. " Adik solat di rumah, badan rasa tak berapa sedap," terangku. Bukan mereka alasan, tapi memang sehari dua kebelakangan ini aku rasa kesihatan ku mula teracah. Agaknya letih berjalan hujung minggu yang lalu masih bersisa. Maklum terpaksa meredah dan bersesak sama dengan wargakota yang lain di Jalan TAR membuatkan aku nyaris-nyaris lagi nak pengsan. Ya Allah huakbar... ramainya manusia... "Angah, tarawih buat 8 jer yer," pesan ku sekali lagi. "Isy ada pulak... kat sini kan besa buat 20... ada ka nak suruh berenti setakad 8," protes angah pulak. "Tapi angah dan janji kan..." aku dah buat muka... " Nak pi mana??? Isy budak ni... mentang-mentang along tak dak... sat ni angah report kat along, baru tau," ugut angah. Lagilah muka ku cemberut... tanpa jawapan aku tinggalkan angah bila lihat sebahagian dari jemaah dah mula bertukar salam dengannya. Sampai di rumah, aku lakukan kewajipan di bulan berkat ini. Rasa sayu je hati... biasanya pada bulan sebegini, solat kami sekeluarga akan diimamkan oleh arwah papa, tak pun along. Aku benar-benar rindukan suasana itu. Bagai terdengar gemersik suara papa takala kami bertadarus, begitu juga berqiamullai. Kata papa kesempatan yang allah berikan untuk kita menikmati ramadhan jangan dipersia-siakan lantaran kita tidak tahu apakah kita akan bertemu lagi dengan ramadhan pada tahun yang akan datang... Itu juga pesan along takala kami berkomunikasi mengucap ahlan ramadhan tempohari...

Jam 09.30 malam, aku dah menanti angah di perkarangan masjid. Terlihat kelibat angah melangkah ke arah kereta dan sebaik sahaja sekujur tubuh itu membolosi ke tempat duduk, aku teruskan pemanduan. Kebecokan mulut angah mengutara soalan tidak ku hiraukan. Apa yang ada di dalam kepala ku, harus tiba sebelum premis tersebut di tutup. "Okey kita dah sampai...," ucapku sambil tersenyum. "Adik nak buat apa tang ni?" soal angah. Matanya sudah melilau. "Ala! Nanti angah tahulah. Dah, jom cepat... sat ni tutup pulak," pantas aku keluar sambil menanti angah yang kelihatan teragak-agak. "Ada ka ajak orang pi sini. Angah dok pakai kain pelekat dengan baju melayu ja ni," protes angah sambil matanya melirik ke tubuhnya sendiri. Aku sekadar mampu tersengeh. Sampai ke destinasi yang ku hajati. Membuat pesanan dan menanti... akhirnya bibirku mengorak senyuman bila apa yang aku inginkan sejak beberapa hari ni sudah berada di tangan....

"La... nak makan benda ni ka? Isy! Macam tak dak benda lain...," rungut angah bila terlihat apa yang ada dalam kotak itu... Aku masih tersengeh... "Dah banyak hari adik teringin nak makan benda ni, tapi sengaja tahan. Ingatkan tak pa... tapi rupanya tak buleh gak. Terima kasih ya ngah sebab sudi temankan adik... sayang angah...," ucapku. Angah sekadar mencebik... "Iyerlah sayang... sayang sebab dah jadi tukang teman," komen angah spontan. Kali ini dia pulak yang memandu sedang aku terus menjamah apa yang aku inginkan. "Angah nak," lawaku. "Isy... letak jauh-jauhlah benda tu," aku terus tertawa kerana sedar amat akan kealahan abangku dengan sebarang jenis pizza yang ada... Apapun terima kasih angah... terima kasih kerana sudi temankan aku walaupun dalam penampilan yang ala-ala DSAI itu...

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home