Wellcome 2 GlasSlipper... So kind of you 2 stop by..

Letting go of someone dear to you is hard, but holding on someone who doesn't even feel the same is harder. Giving up doesn't mean you are weak… It only means that you are trying to be strong enough person to let it go...

Tuesday, June 17, 2008

Alahai.....

Dah beberapa hari kesihatan ku teracah.. akibatnya aku terpaksa merelakan diri tersadai di rumah... tidak ke office sepertimana biasa.... tubuhku dah mula merasa bermacam-macam perisa.... nak demam pun iyer.. sakit tekak pun iyer... batuk pun tunggu turn aje.... selsema sesekali mengambil tempat. Semua itu membuatkan aku jadi tak menentu.... dah pi klinik, tapi ubat yang doktor bagi langsung tak berkesan. Eloklah sikijap... than rasa berperisa tu datang lagi... aduh saliha... rasa nak meraung pun ada bila tetiba tubuhku rasa panas walau aku sedang menggigil kedinginan. Ya ampun Ya Allah Huakbar.... redholah hati dengan ujian ini......

Dua hari ngah dok jaga aku... kesihan kekanda sorang tu... sampai tak pi kerja hanya kerana adindanya yang sorang ni.... tah kenapa kali ni pulak aku jadi merengek bila badan ku tiba-tiba panas sejuk.... tak pernahnya aku jadi canggitu.. isy musykil gak aku dengan diri sendiri, tapi yang pasti bukannya aku sengaja nak merengek..... dan aku sendiri tak tahu camne aku boleh termerengek gitu... untung kekanda ku mahu melayan. Kepalaku dilapisi dengan tuala basah.... kaedah untuk menurunkan suhu....

'Ngah, adik rasa nak makan sup sayur lah. Boleh ngah tolong buatkan....' eh! kenapa tiba-tiba aku jadi ngada-ngada.... keteringinan pada juadah ni dan yang lebih parah ada ke aku suruh kekandaku menyediakan... Isy dah ilang akal ke aku sejak dua menjak tak sihat ni.

'Adik nak sup sayur.... okey! adik rehat dan tido dulu, nanti dah siap ngah kejutkan.' selamba je kekandaku menjawab. Biar betul.... boleh ke ngah buat..... tapi waktu tu mataku dah kuyu... agaknya ubat yang aku telan tadi dah mula menjalankan tugasnya..... dan perlahan-lahan aku dah tak ingat apa... terus je aku Zzzzzzzzzzzzzzzzz

'Adik... adik... bangun... makan dulu sup ni sementara panas....' Terngiang-ngiang suara tu kat telinga aku... eh aku mimpi ke atau di alam separa sedar.... mana ilangnya mama dan papa tadi... bukan ke aku ngan diorang... eh... ehhhhhh

'Adik.... ' suara itu lagi.... perlahan-lahan aku buka mata... terlihat wajah ngah menatang dulang. Entah apalah yang ada dalam dulang tu. Aku nampak ada mangkuk yang masih berasap tipis, ada pinggan, gelas berisi cecair putih dan botol-botol ubatku. Meja kecil ditarik menghampiri katil lantas dulang tadi mendarat. Kini baru jelas pada penglihatan apa yang sebenarnya ada di situ. Sepinggan nasi putih dan sup sayur yang bukannya sekadar sayur, tapi ada gak menyelit daging ayam, ubi kentang dan juga carrot. Aku pandang muka ngah....

'Sapa masak' aku ajukan soalan bodoh... ngah tersengeh. Ayoyoyo.... lagi mau tanyakan. Tadi bukan ke aku minta ngah buatkan... tak kan lah sup sebegitu rupa ada di jual di gerai Mak Minah Lenggang kat depan tu.

Tubuhku di tinggikan sedikit. Cermat ngah menjalankan tugas. Dah macam nurse pulak aku tengok. Kalaulah ngah apply jadi nurse, sure tak ada kompromi.. gerenti dapat kalau cangginilah gayanya dia menunjukkan skil waktu interview. Aku jengah ke dalam mangkuk sup. Ada sayur brocoli dan bunga kubis, baby corn pun ada, tapi yang lebih membuatkan mata aku membuntang bila terlihat bilah-bilah timun dan juga taugeh. Aduh! Alegik giler aku tengok sayur yang satu tu. Aduhai kekandaku... orang tak masukkan timun dan taugeh dalam suplah... Haila.... haila..... salah aku gak... bila ngah tanya nak letak sayur apa tadi, aku just kata hantam sahajalah labu... inilah padahnya.

'Timun ni elok untuk sejuk kan badan. Itu kata Mak Engku masa ngah called tadi.' Aik, cam tahu je apa yang ada dalam otak aku... apa otak aku transparent ke sejak aku sakit ni.. isyyyy isyyyy isyyyy....

'Ngah, adik tak nak makan nasi, adik makan sup ajelah yer. Tak ada seleralah. Tekak adik sakit lagi.' ucapku lemah. Ngah sekadar menyudukan sup bersama segala jenis khazanah yang ada di dalam sup itu ke mulutku. Rela dengan tidak, aku buka gak mulut.... tak sampai hati nak mengreject bila mengenangkan susah payah ngah menyediakan segalanya. Tapi sekadar suku yang mampu ku telan, bila ngah menyua lagi sudu, aku dah menggeleng. Cik loya dan mula singgah di ruang tekak, rasa cam nak terkeluar je segala jadah yang aku telan. Akhirnya aku minta gelas air putih. Pantas ku teguk untuk menolak segalanya hingga ke dasar perut. Usai tugasan ku, ngah menghulurkan ubat-ubat yang perlu ku ambil.... rela atau tidak, aku telan gak.

'Key adik rehat, ngah nak kemas dapur.. anything just call me. I'll be here with your order.' Sebuah kucupan hinggap di hujung dahiku membuatkan tubir mataku mula basah.... Thanks ngah... thans for everything....

1 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home