Wellcome 2 GlasSlipper... So kind of you 2 stop by..

Letting go of someone dear to you is hard, but holding on someone who doesn't even feel the same is harder. Giving up doesn't mean you are weak… It only means that you are trying to be strong enough person to let it go...

Tuesday, April 22, 2008

Tiba-tiba dia hadir….

Aku pun tak tahu formula atau ilmu apa yang digunakannya. Gerak hatinya sentiasa betul… sentiasa tepat pada tika dan ketika. Telefonku berlagu….terdengar sahaja alunan, aku sudah tahu siapa pemanggilnya. Aku kaget… nak jawab atau tidak… masih membuat pengiraan tanpa memerlukan mesin kira dan penimbangan yang tidak mengkehendakkan pengunaan alat penimbang. Justeru kerana terlalu lama, akhirnya panggilan itu mati tapi aku yakin telefonku tidak perlu menanti terlalu lama untuk berlagu kembali. Sah! Sangkaan ku tepat, peralatan canggih itu berlagu lagi dan sepertimana tadi nama yang terbias tak perlukan pengenalan. Aduh Dalam cuaca sejuk dingin dan mula agak kelam ni, mulalah kantuk hadir tanpa salam dan mainan lagu dari telefonku membiaskan senyuman di wajah……

AkU: Assallammualaikum. Dsana Sihat? Dah makant? Bagaimana tugasan Dsana hari ini?

Aku terdengar dia ketawa. Mungkin lucu bila diasak dengan tiga pertanyaan dalam satu waktu dan nafas yang sama.

DiA: Waalaikummussalam. Dsini sihat alhamdulillah, mudah-mudahan orang DSana lebih, pagi tadi DSini tak sempat nak breakfast so tadi keluar awal sikit sebab perut dah rasa semacam. Sekarang ni tengah sibuk sikit.

AkU: Walau sesibuk mana pun you should’t skip your breakfast. Tak kan lah nak minum air pun tak sempat. Actually apa secretary you buat? Tak kan secawan air koko suam pun dia tak boleh nak tolong sediakan. – Ah! Kenapa dengan aku ni… kenapa aku harus dan mesti membebel pulak… isy… isy… musykil betul aku dengan diri aku ni…

Dia sudah meledakkan tawa. Aku tahu apa yang menggeletek sarafnya tapi sengaja aku nafikan.

DiA:Kan baik kalau DSana kerja dengan DSini, at least kalau situasi begini terjadi, dah tentu DSana tahu apa yang sepatutnya lakukan. Tapi iyerlah, secretary DSini tak secekap dalam memikirkan sesuatu sepertimana DSana. – Lemah saja kedengaran suaranya diikuti dengan keluhan. Aku tahu tentu dia sedang keletihan dengan tugasan yang bukan sedikit.

AkU:Berapa DSana nak offer DSini untuk jadi secretary DSana?

DiA: Betul!!!!! DSana nak kerja dengan DSini, Well! How much your salary now? Kalau DSini kata DSini boleh recomment untuk bayaran 2x ganda, bagaimana???? Nak lebih dari itu, company ni bukannya DSini punya. But I promise you will get a very good benefit once you complete your provision period. Bagaimana. – Dia dah mula teruja sedangkan aku mengekek dalam tawa yang penuh kelucuan.

AkU: Sorry, just kidding…. Tak naknya DSini kerja dengan DSana. Nanti tak pasal-pasal berjangkit pula penyakit ‘Workaholic’ DSana tu pada DSini.

DiA: Erm! Nak buat macamana kalau orang tak sudi. By the way bukan ke DSana memang dah jadi seorang ‘Workaholic’ sejak dari dulu lagi? – Ambik sebijik, sindiran yang terus menerjah dan menembusi tempat yang memang tepat. AduhHH!!!!

AkU: So, bagaimana dengan Audit Comm and your Board Meeting next two days? Dah prepare segalanya? This year how many months pulak you nak fight untuk bonus?

DiA: Erm tak sure lagi, but not less than last year. I’ll try my best on that supaya semua staffs berpuashati dan rasa dihargai dengan apa yang dah mereka sumbangkan. Keuntungan yang diperolehi oleh syarikat memang selayaknya dikongsi bersama. Bukan untuk segelintir atau sebilangan orang sahaja.

Aku tersengeh. Tahu akan ketegasannya dalam isu yang satu ini. Dia memang sebegitu. Boleh dikatakan semua staff yang ada di unitnya tahu sangat akan sikapnya. Tiada kompromi dalam pengagihan faedah mengikut apa yang telah diberikan sepanjang setahun bekerja. Yang rajin pasti akan menerima imbuhan dan yang sambil lewa juga akan menerima mengikut prestasi yang mereka tunjukan. Itulah dia yang aku kenal sejak tiga tahun nan lalu.

DiA: Ehem! Ada orang lagi tak ni…

Aku ketawa. Ala! Sajalah tu. Bukannya lama pun aku tinggalkan dia di talian.

DiA: DSana, errrr DSini rasakan, DSana macam ada hutang dengan DSini. Erm bila DSana nak lunaskan?

AkU: Eh! Mana ada DSini hutang DSana apa-apa.

DiA: Cuba DSana recalled semula.... apa yang DSana promise andainya impian dan angan-angan DSana jadi kenyataan. DSini rasa semua orang yang rapat dan dekat dengan DSana dah terimakan termasuklah ‘DIA’kan, jadi DSini punya mana? Nak kata tunggu tamat BF, dah dua minggu BF melabuhkan tirai, tapi penantian DSini macam tak bertemu pengakhirnya. Puas DSini tunggu.

Aku terkedu mendengarkan ungkapan yang perlahan darinya. Aku tahu sangat apa yang dimaksudkan itu. Apa lagi kalau bukan URH….. ah! Bukannya aku tak nak bagi malah memang aku dah simpan sebuah untuknya, tapi camne….

AkU: Ni mesti pasal URH kan… actually DSini tak lupalah. Ingat sesangat malah terlebih ingat, cumanya DSini fikir nak bagi personally pada DSana. Tu yang DSini tak kirim, Nak tunggu bila DSana free. Mungkin lepas selesai Audit Comm dan Board Meeting tapi kalau DSana nak DSini post, okey... no hal. Nanti DSini post ekk.

Aku dengar dia ketawa. Suka bangat mendengar penjelasan ku itu. Mungkin sebelum ini merasakan yang aku sudah melupakan dirinya lantaran apa yang dinanti tidak kunjung tiba.

DiA: Thanks DSana… tak sabar DSini nak tengok yang real. Selama ni DSini tengok dan baca dalam weblog. Apa pun thanks a lot. So, apa komen ‘DIA’ pasal URH? Erm DSini suka dengan nick yang DSana gunakan. Puteri Imaneisya. Mesti punya makna dan pengertian kan….

AkU: What kind of question ni? Well I don’t have any comment or explanation on that.

DiA: Kenapa ni, tiba-tiba saja marah? Did I hurt your feeling? DSini tak kata apa pun kan, tak juga minta penjelasan ataupun komen, cuma kata yang DSini suka dengan nick tu. Cantik dan sedap disebut. Okey, kalau DSana tak nak sembang pasal tu, DSini pun tak mahu. Dah! Tak nak marah-marah dan DSini tak nak DSana sedih-sedih. Forget what ever in your mind.

Aku mengunci bicara. Entah mengapa tiba-tiba aku jadi sesensitif itu. Mengapa... Aku mengeluh akhirnya.

AkU:DSana, erm DSini nak minta diri dulu yer, nak semak worldwide tax summaries. InsyaAllah kalau ada masa kita sembang lain kali key.

DiA: Okey, DSini pun sebenarnya ada meeting dengan a few staffs. Dah lewat sepuluh minit pun dan mereka dah tunggu kat luar tu. Apa pun DSana take care key, don’t think so much pada sesuatu yang tak pasti. Be positif dan tak mau sedih-sedih selalu yer. Lepas Audit Comm and Boarad Meeting kita jumpa. Maybe kita boleh pegi tengok movie. Dah lama kan kita tak keluar.

Aku dan dia sama-sama tertawa. Yakin kami berkongsi apa yang ada dan melintas di fikiran bila perkataan movie disebut sebentar tadi. Bersama lafaz salam, talian akhirnya terputus dan aku kembali mengadap Worldwide Tax Summaries yang perlu disemak sebelum dipublishkan untuk kegunaan clients. Namun fikiranku ini sempat lagi mengelat, dia masih lagi seperti dulu, masih mampu Buatku Tersenyum sebagaimana lagu kumpulan Sheila on 7.... thanks so much kerana menceriakan hati yang teracah ini........

Datanglah sayang dan
biarkan ku berbaring
Di pelukan mu walaupun
tuk sejenak

Usaplah dahiku dan kan
kukatakan semua

Bila ku lelah tetaplah disini
Jangan tinggalkan aku sendiri
Bila ku marah biarkan ku bersandar
Jangan kau pergi untuk menghindar

Rasakan resahku dan buat aku tersenyum
Dengan canda tawamu walaupun tuk sekejab

Karna hanya engkaulah
yg sanggup redahkan aku

Karna engkaulah satu-satu nya untukku
Dan pastikan kita selalu bersama
Karna dirimu lah yg sanggup mengerti
Aku Dalam susah atau pun senang

Dapatkah engkau selalu menjagaku
Dan mampukah engkau mempertahankan ku
Hu wo wo...

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home