Wellcome 2 GlasSlipper... So kind of you 2 stop by..

Letting go of someone dear to you is hard, but holding on someone who doesn't even feel the same is harder. Giving up doesn't mean you are weak… It only means that you are trying to be strong enough person to let it go...

Friday, April 18, 2008

Antara 2 Insan [continue]

Kenangan itu kadangkala teramat pahit untuk diredah, tapi terlalu manis untuk di kenang. Hidup tak selalunya indah tapi yang indah itu tetap hidup dalam kenangan yang serign menemani dikala rindu datang bertandang……

“Dah la Izzah, tak perlu engkau nak biarkan fikiran engkau tu merayau dan berlegar macam iklan orang kuning yang ada kat TV. Tak ada faedahnya,”sergah Lisa bila terlihat temannya itu bagaikan hanyut di lautan minda. Sedari tadi diperhatikan, tumpuan tidak pada apa yang terbentang di meja, sebaliknya entah ke daerah mana perginya.

Izzah sekadar mampu mengeluh. Menelan bulat-bulat sergahan yang baru sahaja berkumandang menerpa pendengaran tanpa seungkap salam. Dia masih cuba bertahan dengan lagak selamba kodok walau hati sudah mengomel.

“Izzah…. Apa sebenarnya yang engkau fikirkan. Tangan engkau bukan buat pengiraan jauh sekali semakan pada report yang engkau hadap, atau tanpa pengetahuan aku sekarang ni boss dah beri arahan untuk hantar report dalam bentuk lakaran ke? Tapi aku rasa lakaran yang engkau hasilkan tu hanya boleh diterjemahkan oleh diri dan hati engkau sahaja. Tak mungkin Mrs. Ng terlalu brilliant sampai tahu maksudnya,” Lisa terus menembak bila dilihat keselambaan yang terbias dan membias dari wajah yang berada di sebelahnya.

“Aku bingung,” seungkap keluahan terluah akhirnya. Bibir comel itu tidak lagi mengukir senyuman sebaliknya mendung sirna sudah menyapa seraut wajah.

Lisa menggeleng-gelengkan kepala. Sudah mampu menelah biarpun puzzle teka teki masih belum tiba pengetahuannya. Tentu perihal Ekmal Rahimi lagi.

“Boleh engkau beritahu aku apa yang engkau bingungkan? Dah dekat satu jam aku lihat engkau masih membelek report di mukasurat yang sama.Rumit sangat ke nak buat reviewnya?” Lisa sudah meletakkan surat yang telah siap di printnya. Berkalih duduk mengadap temannya itu.

Izzah membisu. Entah mengapa sukar benar untuk diluahkan apa yang sudah membusung di dalam mindanya. Berkali-kali wajah Lisa dikerlingnya seolah mencari kepastian untuk teruskan penceritaan.

“Izzah!!…,” seru Lisa. “Yang engkau teragak-agak ni kenapa? Dah tak percaya pada aku lagi?” Soal gadis itu lagi.Wajah yang memandang ditikam balas dengan pandangan penuh kehairanan.

“Sebenarnya pasal….”

“Aku dah agak dah. Mesti pasal dia. Well apa pulak yang terjadi kali ini. Si Atiqah tu serang dia lagi? Atau pompuan tu dah lancarkan sekatan Queen Controlnya pada Ekmal dengan larangan agar tidak punya sebarang perhubungan samada secara rasmi mahu pun tidak dengan engkau?,”pantas Lisa memintas sebelum sempat Izzah menokhtahkan kata.

“Lisa.. bukan itulah.”

“Kalau bukan sebab itu, ha! sebab apa lagi? Setahu aku selama ini permasalah engkau orang berdua pasti ada hubung kait dengan perempuan tu.” ucap Lisa selamba. Bukan sekali dua dia mendengar akan cerita cemburu perempuan itu terhadap temannya. Terkadang dia sendiri hairan bagaimana Ekmal Rahimi boleh tahan dengan tingkah dan ragam orang seperti Atiqah..

“Erm engkau pun tahu kan Ekmal dah dinaikkan pangkat sebagai Chief Financial Officer dalam unit yang baru di luluskan.” Izzah memberikan sedikit penjelasan. Namun raut wajahnya tidak ceria mengiringi sebuah perkhabaran.

Than! You surpose to be happy for him don’t you. Is there anything wrong?” tanya Lisa pantas. Izzah sekadar mengeluh.

Sure I’m happy for him dan bersyukur sangat dengan rezeki yang dia dapat. Setidak-tidaknya pihak management tahu menghargai usaha dan kerja kerasnya selama ini, tapi entahlah Lisa… aku berhadapan dengan satu permasalah lain”ucap Izzah lemah.

Problem apa sebenarnya Izzah? Apa lagi masalah yang engkau hadapi…. Bukahkah engkau juga yang beritahu aku between both of you, is doest’n have anything special. Your relation just a friendship. Erm ada apa-apa yang aku tertinggal atau perubahan yang sudah berlaku dalam anjakan paradikma persahabatan kalian yang engkau selalu pertahankan?” Lisa memprovok sambil tersenyum. Lucu memerhatikan wajah teman yang sudah berubah kelat.

It’s not because of him. Maybe this can answer your question clearly Lisa.” Sepucuk surat diserahkan pada gadis yang sudah galak tersenyum.

“Surat apa pulak ni Izzah. Tak kan surat cinta si Ekmal pun engkau nak bagi aku baca,” sakat Lisa. Surat berwarna biru itu di bukanya. Buntang matanya menyorot pada tiap patah kata yang terenda cantik di situ. Siapa pulak gerangan Zaft pengutus surat ini.

‘Izzah, izinkan Zaft merawat kembali hati Izzah yang telah Zaft lukakan. Kali ini Zaft berjanji tidak akan mengulangi kesalahan dan mengecewakan Izzah lagi. Berilah peluang untuk Zaft buktikan kesungguhan dan kasih sayang Zaft buat Izzah’

Dalam terkejut masih sempat sejalur senyuman teracah dan mengacah di seulas bibir. Bait yang baru dibacanya sebentar tadi seakan mengusik hati gadisnya. Biar betul kawan aku ni… ingatkan si Ekmal tu aje sorang…. Rupanya aku silap…..Ada lagi yang lain…. Erm tinggi juga saham dia ni walaupun dia bukan dari jenis yang hangki pangki. desis hatinya sendiri.

“Sapa Zaft ni Izzah? Tak pernah pun aku dengar sebelum ini?” Surat yang selesai di baca di lipat kembali dan diserahkan pada gadis itu. Wajah yang muram di tatap penuh tanda tanya.

“Nama dia Zafran Ashman bin Dr Haji Hadi.”

What ever his name, that’s not what I want to know. Apa yang aku maksudkan siapa dia dengan engkau atau dengan kata yang lebih mudah difahami, apa hubungan engkau dengan dia.” Soal Lisa. Hatinya tiba-tiba dipalu debaran. Benarkah apa yang dirasanya ini… Ah!....

Our family had a good relation, infact our father know each other quit sometimes and be a very good friend.” terang Izzah perlahan. Wajahnya tertunduk.

That not the answer for my question Izzah. Aku tanya apa hubungan engkau dengan dia, bukannya apa hubungan keluarga korang. Can you understand my simple question or your hiding something from me?” tanya Lisa. Kali ini intonasinya agak tegas.

Izzah membisu. Bagai tercari-cari perbendaharaan kata yang sesuai untuk seungkap penerangan yang pastinya akan ada soalan susulan.

“Izzah, kalau setakad family korang yang punyai hubungan, engkau tak kan sesukar ini untuk menjawab soalan aku, malah mamat tu pun tak kan tulis apa yang dah sedia ada kat dalam surat tu. Well, let me guest. Between both of you had something special. Did I’m right my friend?”Lisa membuat tekaan yang memang sudah pasti akan betulnya.

Hanya anggukan kepala dari gadis itu yang entah bila mula bertindak sebagai pembantu tidak rasmi untuk seulas bibir memberikan jawapan. Izzah akhirnya melepaskan keluhan. Berat kedengaran seakan berat juga bebanan masalah yang sedang menghimpit minda dan emosinya.

“Dia sebenarnya boleh aku kategorikan sebagai ex boyfriend aku malah mungkin lebih dari itu. Hubungan kami terjalin kerana keluarga tapi terputus di saat-saat yang cukup mengundang satu penyiksaan. Bukan hanya pada aku tapi seluruh keluarga,” Izzah menarik nafas. Seakan cuba melepaskan diri dari belenggu dan beban kenangan pahit yang sudah sekian lama memberat di dadanya.

“Habis tu sekarang ni dia datang nak sambung kembali? Erm dia pernah kecewakan engkau ke Izzah?” Lisa sudah memanah wajah suram di sebelahnya.

“Lebih tepat dia sudah mengecewakan seluruh insan-insan yang mengenali dirinya lebih dari aku. Entahlah Lisa.Aku sendiri tidak tahu mengapa dia harus muncul lagi setelah apa yang di lakukannya,” Izzah mengeluh akhirnya. Wajah mulus itu kembali sirna. Surat yang berada di tangan diperhatikan tanpa emosi.

“Aku masih tak faham duduk perkara engkorang ni sebenarnya tapi aku nak tanya satu soalan. Engkau masih sayang pada dia? Atau hati engkau sebenarnya sudah beralih arah ke destinasi yang lain?” Soalan yang sememangnya tidak diduga terhunus dari mulut Lisa membulatkan pandangan Izzah?

“Samada sayang ini masih bersisa untuknya atau hati aku sudah beralih arah, itu bukan masalahnya Lisa. Entahlah… aku buntu… bingung memikirkan tingkah dan perangainya lewat kebelakangan ini. Hadirnya tak aku pinta atau harapkan, tapi dia tetap tak putusasa. Masih berusaha untuk mendekatkan diri dan merapatkan jarak yang sememangnya sudah terbina di antara kami.” luah Izzah sayu.Getar yang memukul hati cuba ditahan sedaya termampu.

“Itu tandanya dia masih sayangkan engkau dan sedar akan kesilapan yang telah dilakukannya dahulu. Tak boleh ke engkau beri peluang pada dia untuk perbaiki kesalahannya?”

Izzah kembali mengunci bicara. Pandangannya jauh menembusi ruang kongkrit pejabat itu. Entah ke mana lepasnya, tak siapa yang tahu. Memang gadis itu suka merenung dalam khayal yang mengapung diri dan emosinya pada destinasi tak bersendi. Lisa hanya mampu menjadi pemerhati.

“Kenapa Izzah? Ada yang tak kena ke atau hati engkau sudah berjaya dirompak dengan cara terhormat?” senyuman nakal sudah mengacah di bibir Lisa. Dia pasti tentu gadis itu dalam dilema tika ini, jika tidak masakan kehadiran bekas teman lelakinya itu seakan petanda tsunami yang bakal melanda.

“Hati aku ni masih lagi milik mutlak aku Lisa.”

Tawa Lisa terhambur mendengarkan kata-kata temannya itu. “Boleh ke aku percaya apa yang engkau cakapkan ni atau engkau masih lagi mempertahankan satu alasan yang tidak relevant untuk abad ini?”Lisa sengaja memprovok untuk melihat sejauhmana kekebalan yang dimiliki oleh gadis itu dalam mempertahankan apa yang diperkatakannya.

“Terserah pada engkau samada nak percaya atau sebaliknya.” Ucap Izzah akhirnya. Dia tahu tiada guna berdebat kata dengan gadis yang tidak pernah punya nokhtah sebelum mendapat kepuasan pada pertanyaan yang diajukan.

“Janganlah marah. Okey, kalau benar sepertimana yang engkau katakan, pastinya engkau punya sebab dan alasan yang lebih kukuh dari apa yang aku sangka hingga engkau macam sukar untuk terima apatah lagi menjalinkan semula perhubungan korang. Tell me, why you can’t accept him back.” Tanya gadis itu kembali.

Izzah mengeluh. Perlukan diperjelaskan apa yang pernah dilakukan oleh anak muda itu dulu? Dia tidak mahu lagi membuka lipatan memori lama yang telah dikuburkannya tanpa nesan, tapi Zafran Ashman seakan sengaja mahu semua itu dibongkah kembali tanpa Izzah tahu apa sebabnya.

“Aku tak punya jawapan Lisa, cuma hati aku ni yang berat dan bagai tak mahu terima dia lagi,” luah Izzah akhirnya. Pandangan mata keduanya menyapa. Cuba menyampai dan memahami apa yang dirasa tika itu.

“Aku faham Izzah. Soal hati ni bukan sesuatu yang boleh kita paksa walau terkadang dalam seribu keterpaksaan kita bagai tidak punya cara atau jalan selain dari sebuah penerimaan. Apa pun aku harap engkau tabah. Bijak dalam sebuah penyelesaian dan perbanyakkan sabar. Aku sedia membantu andai engkau perlukan pertolongan atau pandngan.”Lisa meraih tangan teman yang sudah lama berkongsi segala yang meraka hadapi.

“Thanks Lisa. Aku cukup beruntung dan bertuah punya teman dan sahabat seperti engkau.” Ucap Izzah. Dia cuba mengukirkan senyuman biarpun tidak semanis yang biasa mekar di bibirnya.

Don’t mention it. That’s what friend for right. Dahlah, engkau jangan nak mengelamun sangat.” Lisa berlalu ke mejanya untuk menjawab telefon yang sedang berdering. Pantas tangannya mencapai gagang dan meneruskan komunikasi dua hala.

Izzah kembali termenung. Erm Hidup ini indah, biarpun kita tak dapat apa yang kita mahuakan. Terkadang ditinggalkan dipertengahan jalan sebuah perhubungan. Kita terpaksa mencari arah untuk terus melangkah meski sakitnya hanya tuhan yang tahu. Namun berbekalkan redho dan pasrah dalam takdir dan ketentuan-Nya, kita tetap bangun terus berusaha untuk bertatih hingga melangkah kembali mengikut arus sebuah kehidupan. Justeru kita sedar dalam kita berusaha sesungguhnya hala tuju sudah tersedia dalam ketetapan. Mungkin diberi-Nya kita merasakan kesilapan dan kesalahan dalam kesedihan sebelum diberi bahagia dalam rahmat dan nikmat selamanya…..

Atas Nama Cinta, langkah ini ku hanyun. Mencari pasangan untuk sekeping hati milikku yang entah di mana destinasi. Meski aku harus berkelana jauh dari keluarga, aku tetap melangkah menurut suara yang bergema dari jiwa. Aku yakini Atas Nama Cinta, pencarianku pastikan ketemua jua, tapi mengapa tiba-tiba ada yang hadir seolah menjadi penghalang dan menghalang untuk aku teruskan sebuah pencarian.....

Dalam hening dakapan resah hati bagai ditamu gelisah. Di pesada mana harus ku humban segalanya? Sendu dan gundah laksana gemersik sebuah okestra memainkan simfoni pilu mengiringi lagu luka sekeping hati……

Dapatkah dia menjadi seorang Cinderella Cinta….

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home