Wellcome 2 GlasSlipper... So kind of you 2 stop by..

Letting go of someone dear to you is hard, but holding on someone who doesn't even feel the same is harder. Giving up doesn't mean you are weak… It only means that you are trying to be strong enough person to let it go...

Thursday, March 27, 2008

Rasa ini.....

Sudah seminggu hati Irash Asyrika diacah keperbagaian rasa. Namun sengaja cuba di tahan dan buat tak kisah atau dengan bahasa rock sempoi… buat bodoh kodok je…. Tak mahu melayan dan terlayan justeru yang teruk dirinya juga. Namun hari ini gadis itu bagai tewas dalam ketewasan bersifatkan impak maksima. Aduh! Sakitnya…..

Lintasan nama Adib Shaziman seakan pancaran sinar xray gama yang bisa mencairkan kebekuan yang sedang melanda minda Irash Asyrika. Dia jadi kalut… jenuh dikembangkan payung kerelaxan untuk melindungi minda dari terus mencair. Hatinya gementar tiba-tiba. Berpeluh bagaikan baru sahaja selesai menyertai kejohanan squash peringkat antarabangsa. Ah! Mengapalah dirinya jadi sebegini….. jeritan batin bergema meski ianya tidak didengari oleh sesiapa.

“Irash, awak ada masalah ke?” soal Ikhwan Hakim. Wajah gadis itu dijamahnya lembut. Sedari tadi mata lelakinya tidak buta untuk melihat biasan kesuraman yang terlontar dipandangannya.

“Tak ada apa-apa. Saya okey… cuma sibuk...” sebagaimana lazim alasan lapuk ibni cabuk itu juga yang diungkap dan terungkap. Ikhwan Hakim tersenyum sinis. Dasar budak degil… ada saja lapik beralas untuk menyembunyikan segala yang sedang dirasa. Hati anak muda itu bermonolog.

“Tak payahlah awak nak sindir saya dengan senyuman sinis awak tu. Apa! Awak tak percaya ke dengan apa yang saya katakan?” signal ketidakpuasan hati sudah mula menyala.

“Ada saya kata saya tak percaya dengan apa yang awak cakap?” soal Ikhwan Hakim kembali. Dia sudah menyandarkan tubuh lantas menentang pandang pada wajah yang berada di hadapannya kini.

Irash Asyrika merengus. Geram dengan sikap anak muda yang seorang ini.

“Irash, apa pulak yang dia dah buat pada awak kali ini?” tanya Ikhwan Hakim. Intonasi suaranya lembut menyapa pendengaran.

Irash Asyrika membungkam. Perlukan diceritakan apa yang sedang bersarang di jiwanya… Haruskan berkongsi apa yang dirasa dengan anak muda itu? Dia sendiri tidak pasti.

Come on Irash. Masa saya tinggalkan awak tempohari, wajah awak tak ceria. Hari ini bila saya jumpa awak pun saya disambut dengan wajah yang sama. Apa yang tak kena Irash?”

“Tak ada apa-apa. Kan saya dah kata saya sibuk.” Irash Aryrika masih mempertahankan alasan lapuknya.

“Sibuk fikir pasal Adib?” tekan Ikhwan Hakim. Dia sudah tersenyum dan cukup sinis pada pandangan mata Irash Asyrika.

“Awak peduli apa. Kalau benar pun saya sibuk fikir pasal dia, awak sakit kat mana?” sergah gadis itu keras. Wajah Ikhwan Hakim dijelingnya tajam.

“Betul awak nak tahu saya sakit di mana bila lihat perlakuan awak sekarang ini?”Ah! perang emosi sengaja dilancarkan. Ikhwan Hakim membalas renugan tajam gadis itu.

Irash Asyrika merengus. Dia bagai kehilangan kata. Mengapa anak muda yang ada di hadapannya itu sibuk dengan urusan yang sah-sah bukan sebahagian dari urusan rasmi buat dirinya. Sengaja untuk mengambil tahu lantas bisa menggunakan kesempatan yang ada untuk melancarkan serangan entah dalam bentuk apa pula. Wajah gadis itu sudah kelat.

“Okey, saya tak mahu bertengkar dengan awak dan bukan itu juga niat saya. Saya sedar saya ni bukan sesiapa pun pada awak. Okey saya terima. Kita dah setuju kan Irash. Persengketaan kita sudah kita selesaikan dengan termetrinya plan perdamaian yang dah kita persetujui. Saya harap awak tak cabuli sewenangnya dengan tanggapan awak yang dah memang jelas-jelas menyimpang. Sebenarnya saya sekadar nak tolong redakan apa yang awak rasakan sekarang. Saya tahu emosi awak tak stabil walaupun awak cuba perlihatkan kestabilan itu. Listen Irash, as a friend I just try to help even I know you not welcome it and please, don’t get me wrong Irash. Saya tak mahu merebut tempat yang bukan dan tak akan jadi milik saya tapi beri saya peluang untuk tolong awak. Jadi pendengar pun saya dah cukup puashati,” pinta anak muda itu bersungguh-sungguh.

Irash Asyrika tunduk. Tubir matanya sudah basah diziarahi manik-manik jernih. Dia terharu mendengar kata-kata Ikhwan Hakim. Betapa dirinya silap dalam menafsir kewujudan anak muda yang ternyata sudah berubah dari sebelumnya. Apakah ini yang diperolehi oleh anak muda itu setelah bercuti dalam perlarian ke desanya tempohari?

“Irash….” Lembut panggilan Ikhwan Hakim menyentap seluruh lamunan gadis itu.

I miss him… Saya tak tahu apa khabar dia sekarang dan saya juga tak tahu bila kali terakhir kami berkomunikasi, cuma saya rasa macam dah lama sangat saya tak dengar khabar darinya jauh sekali suara dia.....” luah Irash Asyrika akhirnya. Diangkat wajahnya perlahan-lahan. Tubir mata yang basah disekanya pantas. Dia sedar, dia tidak mampu untuk terus berselindung disebalik kepura-puraan yang bukan miliknya.

“Kalau Adib tak hubungi awak, mengapa tidak awak sahaja yang hubungi dia. Mungkin dia sibuk dan tak berkesempatan untuk lakukan apa yang menjadi kebiasaan buat kalian berdua.” saranan yang diberikan sekadar disambut dengan gelengan kepala.

“Awak tak faham Ikhwan. Saya tak boleh hubungi dia. Saya tak mahu lakukan kesalahan yang pernah saya lakukan hingga membuatkan saya hampir-hampir kehilangan dia. Sekarang pun natijah dari perkara itu masih saya rasa. Adib yang ada sekarang bukan Adib yang pernah saya kenal, tapi saya tetap bersyukur justeru saya masih diterima walau saya tak tahu di mana tempat saya sekarang,” ucap Irash Asyrika sayu. Manik jernih sudah mula menguntai di pipi mulusnya.

“Ya Allah Irash, habis sampai bila awak nak biarkan diri dan hati awak macam ni? Adib perlu tahu.” Ikhwan Hakim benar-benar terkejut.

“Tak perlu Ikhwan. Saya masih boleh tahan dengan apa yang saya hadapi. Keadaan saya tidak penting, apa yang lebih penting bagi saya adalah kegembiraan dan kebahagiaan Adib. Saya akan rasa gembira bila dia capai apa yang dia inginkan. Bahagia bersama orang-orang yang dia sayang. Saya pernah lukakan hati dia Ikhwan, dan saya sudah berjanji pada diri saya bahawa saya tidak akan sekali-kali ulangi perkara sedemikian lagi. Saya sayang sangat pada persahabatan ini dan saya tak sanggup untuk melalui satu kehilangan. Lebih baik keadaan kami begini dari saya terus hilang dia. Iyer mungkin ini juga di antara balasan terhadap apa yang dah saya lakukan dulu. Saya cuba redho dan pasrahkan diri untuk menerima segalanya.”

“Irash, saya benar-benar rasa cemburu pada Adib… cemburu kerana persahabatan kalian…. Saya tak tahu apa yang dia rasa, tapi kalau saya di tempatnya, saya akan rasa bertuah lantaran punya kawan dan teman seperti awak yang amat penyayang pada diri dan juga sebuah perhubungan. Seharusnya Adib menyedari hakikat itu. Jangan kerana kesalahan lalu membuatkan dia alpa akan kehadiran awak, “ komen anak muda itu perlahan. Dia mengeluh. Cuba melepaskan rasa yang tiba-tiba mula mengacah jiwa dan emosinya.

Irash Asyrika diam Pandangannya dilemparkan sejauhnya biarpun dia sendiri tidak tahu ke mana paksi dan dimensi pada pandangannya itu. Memang dia sedar, sejak tragedi itu menimpa hubungannya dengan Adib Shaziman terlalu sukar diramal. Ada dalam tiada dan jauh walau jaraknya tidak seberapa. Apa pun Irash Asyrika tetap cuba meredhokan hatinya untuk menerima ketentuan itu sebagai ujian buat dirinya. Mungkin juga itu balasan dari kekhilafan yang pernah dilakukannya dulu. Balasan atas kesakitan dan kelukaan hati yang dirasai oleh Adib Shaziman.

“Irash, awak nak tahu tak kenapa tiba-tiba saya lari bercuti ke kampung awak. Ke rumah Tok Mak awak?” tanya Ikhwan Hakim tiba-tiba. Dia tersenyum melihat kerutan yang terbias di wajah gadis di hadapannya.

“Sebenarnya saya cuba nak faham awak sebab itulah saya pilih untuk ke sana. Sewaktu di kampung awak, Tok Mak awak suruh saya tidor kat bilik awak, walau diawalnya saya keberatan tapi entah macamana akhirnya saya setuju. Mungkin saya boleh temui apa yang saya cari tentang awak dan ternyata ianya tepat. Melihat bilik awak yang kemas tersusun rapi dengan deretan teddybear di atas katil membuatkan saya tahu awak ni seorang yang manja. Tepat title sebagai anak bongsu dalam keluarga. Saya perhatikan segalanya milik awak. Kemudian saya ke tempat awak selalu menghilang bila awak ada masalah. Memang cantik dan damai tempat tu. Saya juga berpeluang menghabiskan masa dengan abang sepupu awak. Banyak juga dia bercerita pasal awak… kisah masa awak kecik-kecik, kisah mereka kena marah sebab bawak awak main rakit dan gagau ikan di taliair dan macam-macam lagi. Seronok saya dengar. Malah saya juga dapat rasanya keluarga awak cukup penyayang. Mudah menerima sesiapa sahaja dengan baik. Kalau mereka dapat terima saya, pastinya mereka lebih terima Adib biarpun belum berkesempatan untuk bertemu. Saya yakin itu Irash dan itu juga yang Tok Mak ceritakan pada saya. Dari situlah saya faham kenapa awak tak boleh terima saya sepertimana awak terima Adib.” Sebuah senyuman menghias di bibir anak muda itu sambil matanya terus- terusan merenung wajah Irash Asyrika.

“Apa yang Tok Mak ceritakan pada awak?” Irash Asyrika cuba mengcungkil rahsia. Ah! Apalah kisah yang sudah diperdengarkan pada anak muda itu. Janganlah hendaknya sesuatu yang memalukan dirinya.

“Adalah, mana boleh saya beritahu awak. Erm! Apa kata kalau awak cuba teka? Kalau tekaan awak betul, saya bagi hadiah.” Giat Ikhwan Hakim. Melihatkan sedikit perubahan di wajah gadis itu, hatinya dipercik sedikit kelegaan. Walau dia yakin, persoalan Adib Shaziman masih betah dalam fikiran, tapi setidak-tidaknya untuk seketika ini gadis itu mampu tertawa dan tersenyum manja. Itulah yang diingini oleh Ikhwan Hakim sebenarnya.

“Kalau awak sudi transfer Rava sport awak tu ke nama saya, nak juga saya cuba menekanya.” Irash Asyrika juga tidak mahu mengalah. Jala usikan segera ditebar. Pecah tawa Ikhwan Hakim mendengar kata-kata nakal gadis itu.

“Nantilah, bila confirm saya ke Oman, mungkin saya akan pertimbangkan cadangan awak tu. Tak payahlah saya susah-susah fikirkan ansuran bulanan yang masih belum beres.” Mereka sama-sama tertawa.


“Jadi ke awak nak ke Oman tu?“ soal Irash Asyrika.

“Tengoklah macamana... tapi rasanya jadi kut.“ jawab anak muda itu lembut. Dalam pada itu dia terus menatap wajah gadis di hadapannya.

“Jangan pandang saya macam tu Ikhwan.” protes Irash Asyrika. Wajahnya terasa berbahang. Malu bila tersedar dirinya dalam pemerhatian.

“Saya suka lihat awak senyum dan ketawa serentak. Susah tau nak buat dua perkara dalam satu masa. Erm apa pun, saya sekadar nak awak fikirkan ni. ‘Jangan menyesal pada keadaan semalam, jangan berangan pada hari esok yang tak pasti, tapi hiduplah pada hari ini dengan setiap kemungkinan dan cabaran yang allah berikan.’ Saya tahu saya ni bukan orang seni macam awak, jadi maaflah kalau susunan ayat tu tunggang-langgang. Asalkan awak faham, kira okeylah yer.”

Irash Asyrika tertawa sambil menggeleng-gelengkan kepalanya. “Ada-ada sajalah awak ni. Erm jom lah kita balik. Esok awak dah start kerja kan dan saya pun nak kerja. Apa pun thanks a lot Ikhwan. Saya hargai apa yang cuba dan telah awak lakukan. Terima kasih.” Ucap Irash Asyrika perlahan. Dia teringatkan Adib Shaziman. Bagaimana agaknya keadaan anak muda itu hari ini… sibuk lagikah dengan tugasan dan permasalah yang kini bagai tergalas di pundaknya. Entah bagaimana sebuah keluhan terlepas jua.

“Jangan bimbang. Saya yakin orang yang sedang awak fikirkan pun berkongsi apa yang awak rasa dan fikirkan awak. Pasti dia akan telefon awak nanti. Adib Shaziman tak mungkin akan tega tinggalkan awak. Percayalah Irash.”

“Dahlah. Kita beransur… Biarlah perjalanan hidup ini terus berlalu mengikut apa yang telah ditetapkan dalam ketentuan dan takdirnya. Saya akan cuba terima sedaya yang saya mampu. Apa yang penting orang-orang yang saya sayang bahagia dan gembira.” Irash Asyrika tersenyum biarpun ianya adalah sejalur paksaan.

“Iyer dan saya juga lupa nak sampaikan pesan Doktor yang dah awak lupakan. Dia tunggu awak untuk blood treatment awak. Ingat Irash.... awak perlu jalani pemeriksaan darah setiap tiga bulan bagi memastikan masalah HB awak tak meruncing. Jangka hayat HB awak tak sama dengan orang lain. Jadi ada baiknya awak ikut saranan doktor yang sedang menanti awak tu.“ Irash Asyrika tertawa. Dia faham apa yang cuba disampaikan oleh anak muda itu, namun seperti lazim, gadis itu tetap bijak dalam konteks mengelak bila soal kesihatannya menjadi agenda.

Mereka sama-sama meninggalkan Menara Tinjau. Meneruskan perjalanan untuk pulang semula ke destinasi. Sepanjang perjalanan itu, mereka bercerita dan sesekali terdengar gadis itu ketawa walau luka di hatinya tak siapa yang mampu meneka dan menikmati......

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home