Wellcome 2 GlasSlipper... So kind of you 2 stop by..

Letting go of someone dear to you is hard, but holding on someone who doesn't even feel the same is harder. Giving up doesn't mean you are weak… It only means that you are trying to be strong enough person to let it go...

Saturday, March 29, 2008

Jadi minah Jepun.....

Malam ni aku dijamu dengan hidangan Jepun.... perancangan awal sepatutunya tengahari tadi, tapi setelah aku dengan tega meninggalkan perkarangan KLCC setelah hati terguris dan dihiris rasa sayu, maka perancangan itu dibawa ke malamnya. Itupun setelah puas Kak Long dan Kak Ngah menjadi pemujuk tak rasmi agar aku tidak emosional dengan apa yang aku rasa.... [Kesian depa... tak pasai kena pujuk aku] Kata Kak Long, yang mengajak tak bersalah malah tak tahu apa yang telah terjadi, so adalah tidak patut dan tidak adil andai aku lempiaskan rasa hati kepadanya.... Aku jadi akur akhirnya malah memang aku sudah menyimpul janji untuk bertemu dengannya tengahari tadi setelah selesai pertemuanku dengan Dr Kamal, tapi atas sebab tertentu aku mungkiri janji itu. So malam ini aku tak punya alasan..... mahu atau tidak, rela atau terpaksa aku melangkah jua. Kali ini tiada yang menjemput selain dari Train Putra yang bakal membawa pu3 ini ke destinasi yang hendak di tuju.

'Sorry tak dpt jemput, ada kerja belum selesai. Jumpa di stesyen KLCC.' itulah sms yang dihantar ke telefonku.

Aku tiba di stesyen KLCC jam 08.00 malam. Sebaik sahaja pintu train terbuka, terlihat oleh ku sekujur tubuh yang sedang duduk di bangku yang tersedia. Dalam diam aku amati penampilannya. Kemeja berwarna purple digandingkan dengan slack hitam. Lengan baju tersebut sudah dilipat hingga ke paras siku membuatkan dia kelihatan agak santai. Dia leka dengan telefonnya, mungkin menitipkan sms atau sedang membaca apa yang tertera membuatkan kehadiranku langsung tidak disedari.

'Assallammualaikum. Sorry, saya lambat.' sapa ku perlahan supaya tiada kejutan yang akan membawa padah atau memaksa ambulan di hubungi untuk memberikan bantuan membawa mangsa ke hospital. Sejalur senyuman terbias diwajahnya setelah salam yang ku berikan disambut. Kami bergandingan melangkah keluar tanpa aku tahu ke mana sebenarnya arah tujuan. Apapun aku malas nak bertanya... just ikutkan sahaja langkahnya.

'Cantik awak hari ni.' Satu pujian kedengaran di pendengaranku. Ah! biar betul mamat ni. Aku belek penampilan ku..... dengan hanya mengenakan skirt labuh berwarna hitam yang ku gandingkan dengan blouse putih berbunga purple dan tudung purple, aku dikategorikan sebagai cantik.... dasar mata mamat ni sumthing wrong sumwhere. Apapun terima kasihlah banyak-banyak walaupun ianya tidak sedikitpun aku perlukan.

'Okey kita dah sampai....' Dia melangkah masuk ke sebuah restoran jepun. Mahu tak mahu aku mengikut sahaja. Seketika kemudian kami diberi menu lantas mula membuat pilihan. Dia begitu mudah menentukan apa yang ingin dijamahnya sedangkan aku masih lagi membuat pengiraan dalam penimbangan dan akhirnya..... ini yang kami order..... Sushi yang terhias cantik dan memang sedap, Salmon Teriyaki untuk dirinya dan aku dengan set tempura



'Makanan di sini sedap, saya selalu datang dengan member office bila teringin nak makan makanan Jepun. Sepatutnya lepas solat Jumaat tadi kita ke mari kan, tapi saya pulak terikat dengan meeting hingga membuatkan orang tu bosan tunggu dan terus pulang ke rumah. Saya minta maaf. Tak sangka meeting yang sepatutnya hanya mengambil masa 1 jam berlarutan. Ada isu yang perlu di putuskan segera.' terangnya lembut.

Aku jadi terkedu.... atas dua sebab. Pertama kata-katanya sebentar tadi, ingin aku turut menikmati keenakan makanan di tempat yang sudah dicubanya terlebih dahulu sama seperti yang sering dilakukan oleh seseorang selama ini. Membawa aku menikmati juadah di tempat yang dicubanya terlebih dahulu.....

Kedua, penerangannya sebentar tadi. Mengklasifikasikan tindakanku kerana dirinya yang terikat dengan meeting membuatkan aku mengambil keputusan pulang ke rumah. Aku benar-benar dipagut rasa bersalah. Aku meninggalkan dia bukan kerana bosan, tapi atas sebab lain.... tapi dia.... Ah! entahlah..... apa pun aku try untuk letakkan ke tepi apa yang aku rasa supaya tidak menjejeskan suasana malam ini. Aku tahu, aku perlu menghargai usaha yang sedang dilakukannya tika ini. Bukan bermakna aku sudah boleh mengubah keputusanku, tapi tak salahkan andai kebaikan yang dihulurkannya kala ini ku balas dengan kebaikan juga. Kami menikmati hidangan yang sudah tersedia.

"Dia ada called awak?" tak ku sangka itu pertanyaan yang diajukan. Dari riak wajahnya aku tahu persoalan itu sudah ada di mindanya sejak dari awal lagi, cuma mungkin menanti masa dan ketika yang sesuai untuk bertanya.

"Dia hantar sms pada saya awal pagi tadi.... kalau tak silap jam 07.00 lebih. Seungkap salam dan dua icon gembira menghiasi telefon saya." terang ku tanpa berselindung, namun aku tidak menunjukkan sms tersebut padanya.

"Betulkan apa yang saya katakan semalam. Dia juga berkongsi apa yang awak rasa. Mungkin keadaan tidak mengizinkan untuk dia menghubungi awak. Apapun saya yakin dia tak akan tinggalkan awak, tidak dalam waktu terdekat dan tidak pada masa akan datang."

"Jangan terlalu yakin dengan sesuatu yang tidak kita ketahui. Saya tak mahu komen apa-apa." Aku mengeluh sendiri.

"Tak kan awak nak give up.... come on, beri dia masa untuk selesaikan segalanya. Saya yakin dia tak mahu awak pergi dan bukan itu yang dia inginkan. Dia tetap orang yang sama yang awak kenal, cuma kini keadaan dan status dia yang sudah bertukar membuatkan masa lebih banyak menuntut perhatiannya. Awak perlu faham itu. Bukan mudah untuk menjadi seorang Tax Manager yang baik.... dia perlu buktikan segalanya dan awak perlu terus beri sokongan pada dirinya." Aku kaget, bagai tidak percaya kata-kata itu datangnya dari dia. Lama mataku menentang wajahnya.

"Mir! Kalau tak ada aral melintang, saya akan berangkat ke Oman pada pertengahan bulan depan. Maybe saya akan ke Mekah dahulu dengan ibu, ayah dan family Dr Kamal untuk buat umrah sebelum memulakan tugas saya pada awal bulan Mei. Sepatutnya saya pergi ke sana awal bulan April ni, tapi saya minta tangguh. Saya nak lihat novel sulung awak di pasaran walaupun saya sedar saya bukan orang yang awak harapkan untuk ada dengan awak tika itu. Awak harapkan dia kan." perlahan suara yang menyapa pendengaranku meberikan penjelasan membuatkan aku jadi terpana. Lama wajahnya ku tatap.

"Jadi juga awak pergi? Well, saya harap awak dah fikirkan masak-masak. Kalau ini yang terbaik untuk awak, saya just doakan moga awak dapat apa yang awak inginkan."

"Thanks Mir, saya gembira dapat menempatkan diri saya sebagai kawan awak cuma saya lihat lewat kebelakangan ini, keyakinan awak terhadap diri seakan menurun. " komennya tanpa pinta.

Aku diam. Benarkah aku sudah berubah.... dan benarkah perubahan itu terlalu ketara pada pandangan orang-orang yang rapat denganku? Hanya keluhan yang terungkap di bibirku.

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home