Wellcome 2 GlasSlipper... So kind of you 2 stop by..

Letting go of someone dear to you is hard, but holding on someone who doesn't even feel the same is harder. Giving up doesn't mean you are weak… It only means that you are trying to be strong enough person to let it go...

Friday, March 14, 2008

Isy Mengidam ke.......

Malam ni aku kena dera.... tapi kesian pulak aku tengok pada yang berhajat.... Angah tiba-tiba minta aku tolong masakan sesuatu. Puas dia mengendeng waimah memujuk.... minta aku tunaikan hajat dan keinginannya.... Ngidam ke abang aku ni.... tepercik pertanyaan yang hanya berkumandang di dalam hati.... melihat wajah seposennya membuatkan aku tak sampai hati untuk menghadiahkan kehampaan... tambahan pula bila aku melangkah ke dapur, bahan-bahan untuk menyediakan juadah yang dipintanya sudah tersedia. Kak Long dan Kak Ngah tersengeh saja melihat gelagat angah yang masih dalam missi pujuk memujuknya... [ala aku sengaja jer jual mahal, menyembunyikan rasa teruja sebab tah kenapa aku pun memang dah teringin nak makan berlaukkan juadah ini.... hehehehhehhhe] Well korang pernah dengar Pegaga masak Lemak kuning bersama udang dan cendawan kukur...... ha itulah juadah yang aku sediakan malam ini.....

Tak susah sangat nak sediakan juadah ini sebenarnya.... okey aku perturunkan ramuannya. Manalah tahu kot korang nak try..... sedap sangat....

Yang korang perlukan adalah :
Seikat Ulam Pegaga
[kalau ramai yang nak makan, letaklah dua ikat.... selain dari sedap, ianya juga berkhasiat]
Udang Hidup [anggaranlah ekk... supaya tak ada yang merajuk sebab hanya dapat ulam dan kuah sahaja]
Sepiring cendawan kukut...[ carilah kat pasar pagi mesti ada, lebih-lebih lagi kalau pasar tani]
*Cili padi [ikut kepedasan tapi jangan pedas danat]
*Bawang merah tiga biji... [ni bawang kecik tau... jangan korang hentam bawang yang besaq tu...
*Kunyit [samada serbuk atau yang hidup, tapi aku lebih gemar guna kunyit hidup]
Ketiga-tiga bahan yang bertanda * hendaklah di tumbuk hingga lumat.....
Santan cair dan Santan pekat dari sebiji kelapa
Sehelai daun kunyit dan sekeping asam geluguq.... [tahu tak apa asam geluguq... hehehehhee asam keping dah.. anggaran lah ekk.. jangan banyak sangat, sat ni masam.....]

Cara memasaknya
Masukkan kesemua bahan [kecuali pegaga, cendawan kukur, udang dan santan pekat] dalam periuk... renehkan hingga mendidih seketika.. Masukkan santan pekat dan pegaga. Kacau hingga semuanya mesra alam... tambah garam dan asam sesedap rasa.... biarkan mengelegak sebelum ditutup apinya dan bolehlah dihidangkan untuk di NGAP.....

Dan malam tadi aku lihat angah bertambah tiga kali, kak ngah pun bukan main lagi... laju je suapannya.... first time rasa katanya..... dalam pada makan-makan tu, angah sempat gak mengusik kak ngah. 'Kak Long, Man lupa buat test pada TaZ sebelum nikah hari tu. Patutnya suruh dia masak camni... baru tahu lulus ke tak... nasib baik duk ngan kak long dan ada tukang masak sorang ni, kalau tak jawabnya kena lari balik kampunglah' Kesian kak ngah terkulat-kulat dengar usikan dari mulut suaminya yang terkadang berlebih insuran tu. 'Don't worry kak ngah... senang aje nak buat benda ni. Adik pun bukannya pakar sangat, ni pun belajar dari arwah mama dan tok mak... kak long pun sama... kita orang siap amik kursus thru' phone lagi... ' Kak long tertawa.... sure dia ingat apa yang pernah berlaku dulu... gara-gara along mengidam waktu kak long mengandungkan Nazrin, terpaksalah kak long buat juga berpandukan tunjuk ajar dari mama yang tika itu berada jauh di seberang laut.... Ah! Banyak lagi kepakaran mama dalam masakan yang tak sempat aku belajar dan tak diperturunkan... terasa rugi sangat.....

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home