Wellcome 2 GlasSlipper... So kind of you 2 stop by..

Letting go of someone dear to you is hard, but holding on someone who doesn't even feel the same is harder. Giving up doesn't mean you are weak… It only means that you are trying to be strong enough person to let it go...

Tuesday, March 18, 2008

Akhirnya

170308 Usai Solat Maghrib, kak long menjengah masuk ke bilikku. Dari raut wajahnya aku dah dapat menduga, sure ada yang nak disampaikan atau dikhabarkan tapi kenapa pulak kelihatan serba salah..... 'Ada apa kak long?' aku memulakan pertanyaan. 'Errr boleh tak adik siap sekarang? Ada orang ajak adik keluar dan maaf kak long dah benarkan masa dia minta izin tadi.' jawab kak long serba salah. 'Dia lagi?' Kak long sekadar menganggukakan kepala lemah tanda mengiyakan pertanyaan yang baru aku ajukan. Aku mengeluh... kenapalah aku dipertemukan dengan makhluk yang sukar nak faham bahasa rasmi negara ini... aduh! 'Adik, apa sebenarnya yang dia nak dari adik?' soal kak long perlahan. Aku tahu raut wajahku sudah menggambarkan seribu rasa tidak enak. 'Place that I really can't give and provided to. He want as much or more than what adik tak rasmi along dapat dan terima.' ucapku tenang sambil menyidai kembali sejadah dan telekung yang telah ku gunakan. 'Than why you can’t give it to him? Tak salahkan apa yang dipintanya.' Wajah kak long ku renung lama. Cuba memahami apa yang tersirat disebalik susunan kata-katanya sebentar tadi. 'It's not that easy kak long and I bet you, he won't get it until the end. Bukan adik sengaja, tapi semua itu bukan boleh dipaksa dan bukan juga kerana sesiapa... apa yang adik rasa atau lakukan tak ada kaitan dengan sesiapa. Segalanya antara diri dengan perasaan dan hati adik sendiri.' ucapku sambil meletakkan tangan di penjuru dada. Aku yakin amat yang kak long tentu faham. ‘Entahlah dik, kak long tak tahu nak cakap apa lebih-lebih lagi kak long sendiri tak melalui semua ni. Adik tahukan sejarah perhubungan along dan kak long.’ Senyuman kak long menghiasi wajahnya yang penuh kelembutan dan sememangnya masih cantik menawan.

Aku sekadar mengenakan track bottom dan Tshirt lengan panjang yang ku gandingkan dengan tudung putih. Simple sesimplenya….. lantaran mood aku untuk keluar memang tak ada langsung. Seperti yang dijanjikan jam 08.00 keretanya sudah tiba, lemah rasa seluruh tubuhnya… kenapalah makhluk yang seorang ini masih lagi tidak kenal erti putusasa… apapun aku terpaksa ikutkan juga dan sepanjang perjalanan, mulut mengalahkan pop corn yang baru masak… pot… pet… pot…. pet… rasanya kalau aku diletakkan bersebelahan dengan sangkar burung, sure burung tu pun angkat bendera surrender dengar kelajuan speed perkataan aku… burung apa… Burung Murai… Burung apa… Burung Murai….. Burung apa… Eh! Berapa kali nak cakap daaa… burung murai lah…. MURAI….. Keretanya membelok ke satu kawasan… ku baca perlahan papan tanda yang terdapat di situ….Taman Dagang Ampang. Ha! Apa dia nak buat kat sini….. ‘saya nak bawa awak makan, saya belum makan lagi dari tengahari tadi. Banyak kerja di pejabat.’ ucapnya sebaik sahaja memberhentikan kereta di sebuah restoran makanan Thai…. Entah apa mimpinya malam ini, aku tak tahu. Aku diam sahaja dan biarkan dia menerajui agenda malam ini. Perbualan kami cukup terhad… entah kenapa…. ‘Awak dah jemput DIA untuk merasai rezeki sulung awak?’ tiba-tiba soalan itu yang ku dengar. ‘Saya tahu, sepatutnya saya tak termasuk dalam senarai awak kan… saya tak seharusnya mendahului DIA dalam segala perkara. Saya sedar tak mungkin saya akan dapat apa yang DIA dapat… walau apa pun alasan yang saya berikan. Awak tetap dengan keputusan dan kedegilan awak tu kan. Jangan bimbang, saya tak akan meminta lagi, saya juga tak akan menyusahkan awak dengan kerenah saya lagi.’ Ucapnya sambil tersenyum. Samada menyembunyikan apa yang mengacah di jiwa atau sememangnya dia sudah disuntik dengan vaksin kesedaran sivik akan kesia-siaan usaha yang dilakukannya selama ini. ‘Awak dah mula terasa give up ke?’ Aduh! Apa punya soalanlah tu…. Tu namanya soalan jerangkap samar… buatnya ilang akal budak ni diteruskan usaha dengan lebih drastik, barulah padan dengan muka aku… barulah si labu terjun berpelampungkan labu sayung nya…. Biar padan dengan muka aku….. Aku dengar dia tertawa kecil. ‘Give up dan sedar adalah dua istilah yang berbeza. Saya sedar awak tak happy sejak kebelakangan ini. Banyak yang awak simpan sendiri. Senyuman dan kegembiraan yang awak tunjukkan semuanya plastik. Wajah awak sahaja nampak ceria, sedang hati awak tidak. Saya tahu saya dah banyak menyusahkan awak sejak kebelakangan ini, maafkan saya. Saya tak pernah give up dan istilah itu tak ada dalam kamus hidup saya. Sejak kecil ibu dan ayah didik kami untuk berusaha mendapatkan apa yang kami inginkan. Kejayaan tak akan datang tanpa usaha tapi untuk melihat kejayaan saya disertai dengan kedukaan dan ketidakceriaan awak, rasanya saya tak sanggup.’ Aduh panjang berjela penerangan yang diberikannya. Aku sekadar mengunci bicara. Tidak tahu apa yang harus aku ucapkan. Berbagai rasa datang menerjah…. Lega, sedih, belas, terharu, gembira dan berbagai lagi rasanya macam juga hidangan yang kini sudah tersaji di hadapan kami.

Erm nampak menarik walaupun hampehkelapa.com semua menu tu memang out of my knowledge tapi satu yang memaku pandangan ku…. Pulut mangga bersantan…. Rasa teruja sangat lihat hidangan tu sampai aku tak perasan yang tingkahku diperhati dengan senyuman. ‘Saya tahu awak teringin nak makan juadah ni, kak long yang beritahu saya. Sebab tu saya bawa awak ke sini dan saya juga tahu DIA pernah buat perkara yang sama memenuhi keinginan awak terhadap sekeping ROTI CANAI. Well makanlah. Kalau tak cukup, kita order lagi dan kalau awak nak tapau pun boleh.’ Usiknya lagi. Aku terkedu…. Kenapalah diingatkan memori ROTI CANAI itu kembali…. Ah! Semua tu tak akan berulang lagi… tak mungkin akan dilayan sedemikian dengan cuba memenuhi rasa keteringinan setelah sekeping hati aku guris dan lukakan, biarpun semua yang berlaku itu tanpa niatku……

Buat pertama kalinya kami mampu duduk semeja mengadap hidangan tanpa perbalahan. Kami berbual dan bercerita dengan aman tanpa perlu perjanjian gencatan perang mulut walau untuk seketika. Terkadang kami sama-sama ketawa bila ada cerita yang berjaya menggeletek urat tawa malah dia juga sempat mengusik tika aku sedang asyik layan kenikmatan pulut mangga bersantan yang aku inginkan. Setelah segala yang terhidang licin dan selamat bersemadi di dasar perut, dia memohon diri untuk ke kaunter untuk membuat bayaran. Aku perhatikan sahaja langkahnya… malam itu dia mengenakan jeans warna hitam dipadankan dengan Tshirt polo berwarna biru. Sehelai jeket kulit warna hitam tersarung kemas di tubuhnya. Dengan ketinggian yang tak berapa tinggi tapi lebih tinggi dari akulah dan tubuhnya yang ala-ala Farihin itu sudah cukup membuatkan penampilannya jauh lebih bergaya dari aku… hehehehehe nasiblah.. sapa suruh tak cakap nak rembat aku sampai ke sini. Dalam pada itu aku sempat gak berangan…. Teringat pada DIA… apalah yang dibuat agaknya…. Erm aku bercadang nak ajak dia lunch, tapi entah… kesibukan yang DIA alami sejak bertukar status bagai tak pernah surut. Malah aku pun dah tak tahu schedule DIA, tidak seperti dulu sebelum terjadinya tragedy yang berupaya mengubah segalanya. Eh! Mana pulak mamat ni… tak kan nak ditinggalkannya aku kat sini. Biar betul…Ah! Tak mungkinlah… tapi kalau betul macamana… nak balik dengan apa… naik teksi… erm rasa macam dah fobia sejak mengalami kejadian ngeri tempohari…. Aduh! Masak lemak cili padi aku… pantas aku membelek khazanah di dalam wallet… menghitung dalam congakan kecukupan andai keadaan terdesak.

‘Hai! Nama saya Muzammil Hisyam Mohd Hishammuddin. Boleh kita berkenalan dan jalinkan persahabatan? Sudi awak terima saya sebagai kawan?’ Lima kuntum mawar merah dihulurkan bersama sejalur senyuman. Aku terpana… apalah yang dilakukannya. Terasa membahang wajahku dan pastinya kedua pipiku sudah diwarnai tone kemerahan. Malunya… ‘Awak ni kenapa Emil… dahlah tu… semua orang dok pandanglah.’ Ucapku perlahan. Aku yakin perlakuannya sebentar tadi sudah berjaya menarik seluruh perhatian penghuni yang ada di situ. Namun dia tetap selamba…. ‘Kita kawan yer….’ Pintanya bersungguh-sungguh sambil menghulurkan tangan. Aku tersenyum dan entah bila agaknya kepalaku mengangguk tanda menerima permintaannya itu. Akhirnya antara kami ternokhtah untuk sebuah perhubungan…….

1 Comments:

  • At March 19, 2008 at 4:23 PM , Anonymous Anonymous said...

    Awak ni memang Literate person. Apa yang berlaku pun boleh menjadi inspirasi penulisan yer. Apa pun saya bersyukur kerana akhirnya kita sudah menamakan perhubungan kita. So saya kawan awak kan dan sekarang saya ada di kampung awak. Nasib baik broadband ok dekat sini. Bolehlah saya baca tulisan awak. Emil

     

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home