Wellcome 2 GlasSlipper... So kind of you 2 stop by..

Letting go of someone dear to you is hard, but holding on someone who doesn't even feel the same is harder. Giving up doesn't mean you are weak… It only means that you are trying to be strong enough person to let it go...

Monday, October 01, 2007

Satu keteringinan....

Mana nak cari.. dah lama aku memendamkan satu keteringinan yang sudah menjerut selera... dan sebentar tadi kak long called aku dan menyuarakan keinginannya... Waduh kak long! manalah adindamu ni nak mengsurvey juadah yang satu ni... kalut rasanya hati lebih-lebih lagi mengenangkan keadaan dirinya... semalam tanpa aku tahu rupanya dia ke Jalan Raja Alang dengan along hanya kerana satu keinginan, tapi malangnya tak ketemu... Sempat gak aku tanyakan pada member-member di office dan juga pada kakak aku yang sorang ni... Ceh! senang je jawabnya.... Buat aje lah cik ooooiiiiiii. Bukannya susah sangat.... terus aje resepi di titipkan pada aku, tapi masalahnya bukan malas atau susah, cuma yang pasti aku risau kalau tak menjadi sebab aku ada pengalaman dan kenangan waktu first time try buat kuih serimuka... sampai sekarang sure depa tak suruh aku buat lagi kuih yang satu tu...... ;-)

Talam Kacang Merah



Lapisan bawah - [kacang merah ]
1 tin kacang merah [425 gm][mesin halus sikit]
2 cawan tepung beras
1/2 cawan tepung ubi/kanji/jagung
1 cawan gula
3 cawan santan cair + sikit garam
pewarna merah

Caranya
1. Panaskan kukusan dan sapukan minyak pada loyang. 2. Masukkan semua bahan kecuali kacang merah dan kacau rata. Tapiskan 3. Masukkan kacang merah yg dimesin dan kacau rata. 4. Masukkan adunan kedalam loyang dan kukuskan sehingga masak dalam 30 minit.

Lapisan Atas - [santan ]
1 cawan tepung beras
3 cawan santan pekat + garam sikit

Caranya.
1. Gaulkan semua bahan dan tapiskan. Masakkan sikit adunan ni diatas api yg perlahan. 2. Bila adunan lapisan bawah telah masak, cakarkan sikit dgn garfu dan tuangkan adunan santan atas permukaan kacang merah tadi. 3. Kukus lagi selama 25 minit. 4. Sejukkan betui2 sebelum potong dan hidangkan.

[Nampak memang mudah kan.... tapi....hehehehhehehe]

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home