Wellcome 2 GlasSlipper... So kind of you 2 stop by..

Letting go of someone dear to you is hard, but holding on someone who doesn't even feel the same is harder. Giving up doesn't mean you are weak… It only means that you are trying to be strong enough person to let it go...

Tuesday, October 09, 2007

Pengiraan Detik

Malam tadi sudah pun berlalu malam yang cukup sinonim dengan panggilan’MALAM 7 LEKUR’. Bermakna tinggal lagi 3 hari sahaja lagi sebelum seluruh ummat MUHAMMAD akan bergembira menyambut Syawal yang pastinya sudah mengintai di celah Ramadhan. Teringat kata-kata arwah papa… 'Kegembiraan menyambut Syawal berlainan buat setiap insan.. ada yang gembira kerana keseronokan dunia,tapi kegembiraan sedemikian tidaklah digalakkan. Ada golongan yang gembira justeru mereka telah manfaatkan setiap waktu dalam bulan Ramadhan dengan beramal dan meningkatkan keimanan dengan bersungguh-sungguh. Maka kegembiraan menyambut Syawal pasti akan teriring dengan kesedihan lantaran terpaksa berpisah dengan bulan Ramadhan… maka kegembiraan sebeginilah yang seharusnya disemai dan dipupuk dalam jiwa tiap insan.' Aku pulak dalam kategori yang mana…. Puas aku renung dicelah kesibukan yang masih lagi sengaja ku biarkan membelenggu diri…. Rasanya sepanjang Ramadhan tahun ini, aku jarang dapat berjemaah dengan along.. .aku dengan cara ku…..lantaran kelewatan yang entah aku sengaja atau mungkin benar kerana tuntutan tugasan yang diamanahkan padaku.

Tadi rata-rata teman-teman sekerja sudah mula membicarakan pasal BALIK KAMPUNG. 'Eh! You balik mana… You balik bila… Berapa hari cuti… dan macam-macam lagi. Tiap perbualan pastinya berkisah akan Syawal yang bakal menjelma…. Aku just jadi pendengar… dan tiba-tiba… Ni Che mek sorang ni… bila nak balik Kedah? Kerja tu tak akan tahu istilah selesainya Mir… Akak tengok hang pun lately ni macam tak bermaya je… Kenapa… tak kan penat puasa kot…' Aku just sengeh je… tak memberi sebarang komen yang pastinya dinantikan oleh mereka. Untung juga tika itu, boss aku menyerahkan sumthing yang perlu ku bereskan untuknya. Sekali gus menyelamatkan diriku. Ya! Betul juga…. Bila aku nak balik kampung…. Atau aku tak balik… entahlah.. dalam situasi sekarang ni, minda ku gagal berkerjasama dengan hati dan perasaan… aku tersepit diantara dua kemahuan…. Kalau aku balik, dah pasti jiwa aku akan seluka lukanya dalam derail airmata.. dan kalau aku tak balik pun, situasi yang sama pasti berlaku…. Jadi apa keputusan aku…. Hingga kini aku masih TAK TAHU….

Awal pagi tadi aku terima satu sms…. ‘Just to let u know, confirm saya balik SP pagi khamis…. Cuti diluluskan.’ Aku just pandang dan baca than hanya sepatah kata yang ku reply ‘ERM’.. aku sendiri tidak pasti apa maksud yang ingin ku hantar padanya. Apa pun aku yakin DIA sure happy nak balik SP… dapat jumpa ayah dan mak yang dah lama tak jumpa.. dapat berpuasa sehari dan mengadap juadah berbuka puasa bersama dan kemudian sama-sama buat last preparation sebelum tibanya Syawal…. Ah! Bestnya…. Bagai terbayang kenangan tahun lalu…. Dan siapa sangka itu merupakan kenangan terakhir buat diriku bersama papa dan mama… tahun ni… nak sentuh bahan-bahan buat kuih pun rasanya kristal jernih ni yang dulu menyentuh pipiku…. Malam tadi kak long bagai memujuk agar aku buat biskut coklatchips… tapi aku tetap buat sardine dan akhirnya kak long mengalah… pagi tadi aku lihat ada dua bekas balang berisi kuih makmur… entah bila kak long buat, aku pun tak tahu… apa yang aku buat semalam…. Erm just berkurung dalam bilik membiarkan HUJAN membasahi pipi….. masih payah rasanya untuk aku menggenggam satu kenyataan yang tiba-tiba hadir….

Key lah… Buat semua pengunjung Istana kaca ku ini… Salam Lebaran dari kejauhan ku titipkan… Jemari ku susun memohon jutaan keampunan dan kemaafan atas segala ketelanjuran kata dan bicara lewat perbualan kita…. Semoga kalian semua berbahagia hendaknya menyambut Lebaran ini dan sentiasa beroleh kesejahteraan selalu. Pada yang pulang ke desa, selamat meneruskan perjalanan. Aku doakan agar kalian selamat tiba dan selamat juga pulang ke rumah nanti.

Buat DIA yang bakal memulakan perjalanan hari Khamis nanti, drive carefully…. Hanya doa yang mampu aku iringkan semoga perjalanannya dilindungi dan bergembira hendaknya disamping keluarga tercinta dan orang-orang tersayang…. dan yang penting jangan rosakkan kemeriahan dan keseronokan Syawal hanya kerana terfikir akan diri aku yang belum tahu akan berada di mana…. Ampun dan maaf aku pohonkan justeru sepanjang perkenalan ini aku sudah terlalu banyak menyusahkan dan merompak sebahagian dari waktu santai yang selama ini menjadi hak milik kekalnya dan aku tetap akan ingat pada DIA…….

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home