Wellcome 2 GlasSlipper... So kind of you 2 stop by..

Letting go of someone dear to you is hard, but holding on someone who doesn't even feel the same is harder. Giving up doesn't mean you are weak… It only means that you are trying to be strong enough person to let it go...

Wednesday, October 03, 2007

Masih terDuga dan diDuga....

Bukan niat ku untuk mengemis simpati atau belas sesiapa…hanya bicara sekeping hati yang tidak ku tahu bagaimana untuk mengungkap…. Sedih bertamu tak mungkin mampu ku bendung. Kristal jernih ini tanpa signal akan pecah lantas berderai dan berserak di pipi. Aku tak mahu jadi sebegitu cenggeng dan lemah dalam menghadapi saat-saat begini, namun kudrat insani milikku ternyata masih tidak cukup kuat. Ah! Kerdilnya aku dalam menghadapi dugaan MU ini…. Semalam, along dan angah berjaga… aku teringat kata-kata Ustaz Shukri dalam Halaqah baru-baru ini. Mencari IA…. Di penghujung ramadhan ramai yang cuba mencari Lailatul Qadar… berjaga dan bermunajat pada allah moga dengan izinNYA akan bertemu malam seribu rahmat ini…. Tapi buat along dan angah, mungkin bukan itu yang ada didalam minda mereka. Aku lihat keduanya khusyuk dan tenggelam dalam mujanat dan mujahadah… aku tahu apa yang mereka pohon dan pinta… tak lain tak bukan hanyalah kesejahteraan buat mama yang sedang keuzuran di sana…. Dan aku pulak tidak mampu melakukan sebagaimana yang mereka lakukan… ‘Keuzuran’ diluar kawalan yang sedang aku alami ternyata membataskan segalanya… sekadar doa dan zikir yang mampu ku lakukan memohon agar mama kembali sihat. Aku yakin Allah tahu dan mengerti rintihan hati seorang anak seperti ku…. Dalam keghairahan seluruh umat Islam menanti kehadiran Syawal, aku dan keluarga diuji dan diduga. Kesejahteraan mama dalam genggamanNYA… semalam along dan angah sepakat untuk terbang berada di sisi mama. Kata papa, condition mama tidak ada perubahan. Demam panas secara mengejut yang dialaminya bagai merehatkan dirinya. Entahlah…. Doctor tidak pulak mengesahkan yang mama sedang berada dalam KOMA, sebaliknya mungkin roh mama yang keluar masih tidak pulang pada jasadnya membuatkan mama masih diulit lena yang panjang. Bila berada di bumi suci itu, berbagai perkara mampu terjadi dan ada diantaranya tidak terjangkau dek akal yang sejengkal.Aku nak sangat berada di sisi mama tapi keadaan tidak mengiiznkan lantas membuatkan aku terpaksa akur dengan segalanya. Namun jauh di dasar hati, jiwaku merintih dalam tangisan…. Sedihnya tak dapat ku ungkap… hanya sesekali terzahir dek deraian kristal jernih di pipi.

Tadi along sempat menghubungiku sebelum berlepas… menitipkan pesanan.. walau apa pun situasi yang bakal kami sekeluarga hadapi, hidup yang masih bersisa harus diteruskan. Dugaan dan ujian yang allah turunkan harus kami terima dan tempuh dengan redho dan pasrah…. Along tak mahu aku terlalu ikutkan perasaan dan yang penting aku jaga kesihatan yang sudah terbias dimatanya mula teracah ketidaksejahteraan. Malah mengingatkan agar aku pulang awal sepanjang ketiadaan dirinya dan angah supaya aku mampu berbuka dengan sempurna biarpun dalam ‘Keuzuran’. Berkecai kembali krital jernih di pipi ku… walau cuba ku tahan, esak tangisku akhirnya kedengaran jua…. Sebak rasa dada mendengar kata-kata along. Ku fikir along tak perasan akan keadaan itu memandangkan antara aku dan along bagaikan sedang berada dibawah lembayung ‘Perang Dingin’. Rupanya aku silap… along masih lagi jadi pemerhati akan adiknya yang seorang ini. Sangka ku, along sudah tidak perdulikan aku gara-gara kelewatan ku pulang dari pejabat hampir saban waktu.. Aku sedar, along masih sayang dan pastinya risau dengan keadaan ku. Namuni aku tak mampu untuk melakunkan drama sebabak yang aku adalah adiknya yang tabah dan kuat….. bimbang dan takut sudah lama memagut hatiku sejak papa menitipkan khabar akan keadaan mama… malah rinduku pada mama benar-benar mencengkam diri lewat kebelakangan ini. Entah mengapa aku bagai ternampak-nampak wajah mama bersama senyumannya. Ah! Parahnya perasaan ini…. YaAllah… kuatkan aku menghadapi segalanya…..

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home