Wellcome 2 GlasSlipper... So kind of you 2 stop by..

Letting go of someone dear to you is hard, but holding on someone who doesn't even feel the same is harder. Giving up doesn't mean you are weak… It only means that you are trying to be strong enough person to let it go...

Wednesday, October 31, 2007

Dugaan.....

Setiap detik dalam perjalanan hidup pasti akan teriring dengan DUGAAN dan UJIAN…. Kenapa aku kata canggitu… sebabnya… aku tak nak amik dari orang lain atau yang jauh berbatu atau berkilometer dan berjuta-juta lemon kilometer dari pada aku, sebaliknya aku lihat terhadap apa yang terjadi pada aku sendiri dan orang-orang yang rapat dengan aku…. Rentetan dalam kronologi….

BULAN JULAI, aku tersadai di Hospital Tawakal for quit couple of days juga. Dari issue SLIPDISK membawa pada kandungan HEMOGLOBIN dalam darah merah yang tak mencapai tahap normal dan peratusan darah putih juga yang tak macam orang lain membuatkan doctor pun rasa dan boleh menklasifikasikan aku sebagai manusia pelik…. Than dari apa yang dikaji dari sample darah yang mereka rompak dari tubuh ku.. [sebabnya aku tak merelakan dengan serela-relanya] doctor terjumpa satu lagi issue.. THALASIMIA TRAIT… atau dengan kata lain aku PEMBAWA THALASIMIA. Setelah dilakukan penyelidikan, ternyata tiada seorang pun dari family papa atau mama yang punya masalah sebegini dan aku adalah satu-satunya Kata doctor tak merbahaya kalau aku jaga peratusan hemoglobin aku agar tidak mencecah ke paras yang rendah [walaupun before this aku pernah capai level 5.5 tapi aku buat bodoh je.. malas nak fikir atau pi hospital] Kalau keadaan sudah sampai ke tahap sebegitu, ianya memang akan merbahayakan diri dan sorry to say lah situasi itu juga sebenarnya boleh menempatkan bahaya buat NYAWA Aku sendiri. Isy… ketegaq kan aku ni…. Apapun bukan maksud aku sebenarnya sengaja nak cari bahaya, tapi aku punya sebab tersendiri mengapa aku seakan mengrefusekan segalanya.. nak tahu kenapa… kerana aku dah macam lelah dan letih.. bukan bermakna aku berserah pada takdir dan menanti atau menghitung pengakhir perjalanan sebuah kehidupan, cuma buat masa ini… biarlah dulu… selagi aku mampu bertahan, aku akan cuba sedaya termampu untuk bertahan. Lagi pun banyak lagi yang belum sempat aku tunaikan dalam sebuah kehidupan ini.

Pastu peristiwa pemergian Mama dan Papa tercinta… Aduh! Yang ni lagilah perit dan payah untuk aku terima…. Dalam Ramadhan aku benar-benar rasa Teruji yang maha hebat…. Mana tak nya… beberapa hari sebelum Syawal, mama dan papa ku dijemput untuk mengadapNYA…. Hanya tuhan yang tahu betapa nanarnya aku kala itu. Perasaan ku bagai diracik.. hati sudah dilapah oleh sedih dan pilu yang memang tak mampu aku tanggung…. Airmata dah tak reti istilah berhenti… aku bagai diawangan lebih-lebih lagi kala takbir bergema… kalau Dr SMS terapung-apung sebab buat experiment di ISS aku pula terapung dalam sedih dan duka yang sudah menenggelamkan keseluruhan kekuatan, ketenangan dan ketabahan yang memang menipis dalam diri. Nasihat yang diberikan padaku tak mampu ku guna pakai… segalanya sekadar singgah di pendengaran. Tak keterlaluan kalau aku kata macam orang kureng betul lah aku kala itu… sekejap OK… tapi lama yang KOnya…. Tah lah…. Pastu kak long pulak kehilangan 5 months baby yang dikandungnya… Baby girl pulak tu…. Tapi along dan kak long tampak cukup cool dan tenang… mudah je kak long jawab ‘Allah ambil sebab allah sayang dan untuk jadi saham buat kak long dan along di akhirat kelak. Tentunya ada hikmah disebalik semua yang tersurat yang tak terjangkau dek akal manusia. Maybe kehadiran baby tu di dunia ini akan memudaratkan, justeru itu lah allah ambil untuk sesuatu yang lebih baik.’ Aduh kak long… ! kalau lah aku boleh jadi macam dia… alangkah baiknya…. Redho sungguh menghadapi ujian dariNYA walaupun aku tahu kak long dan along benar-benar kepingin punya baby lagi… Erm, apa pun masih sempat along menamakan bayi itu dengan nama Puteri Aisyah NurIman. Terkedu kejap aku dengar nama tu.

Than aku dapat berita pasal nenek honey sedang sakit kuat… honey pulak demam teruk… Semalam Mak 'DIA' pulak dimasukkan ke ICU. Tadi 'DIA' anta sms beritahu yang keadaan mungkin tak memihak pada mereka. Bantuan oksigen maybe akan dihentikan setelah 48 hours digunakan, that mean today around 07.00 pm. Honey pulak beritahu aku mama dia jatuh dan demam… Aduh! Tak ada kata-kata yang mampu menggambarkan apa yang aku rasa tika ini. During lunch time tadi, 'DIA' called dan update aku akan condition Mak 'DIA'. Tak semena-mena airmata aku kembali deras… dan aku tahu sure 'DIA' dengar esak tangisku walau tiada pujukan yang terluah dari bibirnya… Entahlah.. aku benar-benar sedih…. Tak putus rasanya ujian hadir dalam hidup aku dan insan-insan yang aku kenal sejak kebelakangan ini dan segalanya bersangkutan dengan KEKELUARGAAN. Apa pun aku just harap satu sahaja… ketabahan dan kekuatan yang baru bertunas di hati ini masih mampu bertahan untuk terus menghadapi dugaan yang seterusnya. Kini aku just menanti perkhabaran seterusnya dari 'DIA' dengan penuh debar…. I wish I could be with him at this time..... aku tahu ianya terlalu sukar dan payah malah amat mustahil... Aku hanya mampu titipkan doa dari kejauhan moga allah ampunkan segala kesalahan dan kesilapan Mak 'DIA' dan beri yang terbaik. Andai sudah tersurat dalam perjanjian Mak 'DIA' akan dijemput.... permudahkan lah perjalanannya... ambillah rohnya dengan lembut dan lepaskan lah dari siksaan dan derita yang sedang ditanggung sekujur tubuh yang tentunya sudah tidak berdaya itu..... AMIN......

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home