Wellcome 2 GlasSlipper... So kind of you 2 stop by..

Letting go of someone dear to you is hard, but holding on someone who doesn't even feel the same is harder. Giving up doesn't mean you are weak… It only means that you are trying to be strong enough person to let it go...

Thursday, October 11, 2007

Dah Sampai pun.....

Jam 7.26 am, aku terima satu sms…. ‘Baru tiba kat Bukit Gantang. Hujan sikit’. Aku sekadar mampu mengucapkan Syukur ke hadrat Illahi, setidak-tidaknya ¾ dari pada perjalanannya sudah sempurna. Hanya tinggal suku jarak sahaja lagi dan kalau tiada aral melintang, lebih kurang jam 10.00 pagi nanti pasti DIA akan selamat tiba ke destinasinya… SP. Doa dan harapanku semoga perjalanannya akan di lindungi InsyaAllah.

Hari ini aku masih di office. Suasana sudah mula bertukar. Kemeriahan menyambut kehadiran syawal yang semakin dekat sudah mula terasa. Semalam pun sudah ada members yang mula bercuti. Sessi bersalamanan untuk bermaaf-maafan tentunya berlangsung. Berlaga-laga pipi bagaikan satu kemestian…. Erm aku pun tak ketinggalan. Pada teman-teman yang secara tidak langsung bagaikan KAKAK buatku, mudah sahaja aku ditarik ke dalam pelukan. Berlaga-laga pipi dan pastinya kristal jernih akan meniti di tubir mata. Sedih dan sebak datang biarpun kami sendiri tidak tahu kenapa dan mengapa. Mungkin jalinan kemesraan itu yang membuatkan hati mudah dipagut rasa yang sukar dinyatakan pada sebuah pengucapan. Malah semalam juga aku sempat bertemu DIA walaupun tidak sempat mengucap dan memohon kemaafan secara terus. Mungkin terkejut dengan berita yang dikhabarkannya membuatkan aku jadi SPEECHLESS. Hanya mendengar DIA memohon maaf zahir batin andai terdapat kesalahan dan kesilapan yang tidak disengajakan sepanjang persahabatan antara kami. Well! Aku dah maafkan sedari awal lagi, walaupun hakikatnya insan sebaik DIA tidak pernah punya sebarang kesilapan jauh sekali kesalahan terhadap diriku.

Jam 09.43am aku received called dari DIA. Erm dah selamat sampai dan kini sibuk kat pasar… tak tahu lah DIA yang sibuk atau just tengok orang lain yang sure sibuk beli juadah untuk Syawal nanti. Apa pun tak kisah, yang penting DIA dah tiba dengan selamatnya.Itu dah cukup buat aku rasa lega. Sempat gak aku beritahu apa yang aku nak beritahu dari semalam yang sekali gus membelenggu dirinya dalam tandatanya.’Nanti pagi raya, pakai baju raya kan… boleh tolong tak… amik gambaq masa pakai baju melayu tu… ‘ DIA dah memuntahkan tawa yang sekaligus memblusherkan kedua pipiku dengan tone kemerahan menahan rasa malu. Isy awatlah aku habaq kat dia…. Sempat aku mengutuk diri… ‘La itu ke yang nak habaq dari semalam…. Don’t worry… I will take it… kalau nak tengok life pun boleh, but when I’m coming back lah… on 29 October… ‘ ucapnya dalam tawa yang masih bersisa. ‘Tak pasti lagi samada nak pi ke tak majlis tu’ ucapkan perlahan. Macamlah aku ni berani sangat nak pi office dia walaupun atas undangan rasmi untuk majlis Rumah Terbuka yang akan diadakan oleh officenya itu. Mahu ketak seluruh tubuhku…. Isyyyy tak kuasa aku…. DIA tertawa lagi sebelum memohon diri untuk mengakhir perbualan kami, tapi sempat lagi berjanji yang belum pasti akan ditunai dan tertunai…’I’ll call you again later.’ Erm…. Boleh pegang ke janji dia ni…. Tapi so far dia tak pernah mungkir akan janji yang dah diucapkan lebih-lebih janjinya pada aku… Sedaya mungkin DIA akan cuba untuk menunaikan kecuali kalau DIA benar-benar tidak berkemampuan untuk mengatasi keadaan diluar jangkaannya….. Erm… tak pe lah… aku akan cuba faham situasinya kat sana….

Sekarang aku tengah fikir pasal aku… KEMANA dan DI MANA destinasi yang akan aku tuju… teringat satu voicemail yang singgah di phone ku petang semalam….

“I tak tahu dan tak pasti apa yang terjadi tadi, I try to called banyak kali, but you not pick up your phone… I hope you didn’t do what ever plan yang you beritahu tadi. Berayalah dgn family… that’s what I’ll really hope from you. Key… Selamat hariraya dan I minta maaf sekali lagi. Jaga diri baik-baik Assallammualaikum…..”


Voicemail yang seakan memaku langkah sekali gus mematikan tindakanku seterusnya. Aku tahu DIA masih risau dengan situasi yang aku hadapi kini malah kemuncak dari segala itu akan berlaku pada malam 1 Syawal dan pada Pagi Syawal itu sendiri…. Aku masih menyoal diri… KUATKAH AKU UNTUK MENGHADAPINYA…. TEGUHKAH SEMANGAT DALAM DIRI UNTUK TERUS MELALUINYA ATAU BAKAL KECUNDANGKAH AKU DALAM LAUTAN TANGISAN YANG ENTAH DI MANA PANTAI PERSINGGAHANNYA…….

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home