Wellcome 2 GlasSlipper... So kind of you 2 stop by..

Letting go of someone dear to you is hard, but holding on someone who doesn't even feel the same is harder. Giving up doesn't mean you are weak… It only means that you are trying to be strong enough person to let it go...

Friday, October 26, 2007

BIADAP tak BERADAP…..

Pagi ini mood aku benar-benar terkoyak. Semuanya gara-gara kejadian yang tak diingini dan tak disangka masa dalam bas nak pi kerja. Aku terlewat dari biasa dan akibatanya aku terpaksa juga meloloskan diri dalam bas yang sudah penuh. Terpaksalah aku berdiri dengan keadaan yang tak berapa stabil. Tahu sajalah bas Rapid…. Payah betul nak cari lokasi pemegangan yang stabil… sabar je lah…. Dalam keadaan yang penuh tu, aku tahu ada makhluk lain yang berdiri kat belakang aku… tapi aku buat bodoh je… iyerlah public transport… masakan aku sorang je yang jadi penghuninya. Dari awal lagi aku macam dah perasan sumthing goes wrong… aku dapat rasakan makhluk yang berdiri kat belakang tu cam asyik pegang aku… tapi aku masih try tak ambil pusing.. bukan tak kisah tapi maybe dia tak stabil sebab tu dia terpegang aku untuk mengelakkan dari dia tergolek cat kat dalam bas. So aku pun maafkan lah ketidak sengajaan dia tu. Aku try jarakkan diri sedikit… sampai kat jalan TAR masa bas break akibat pertukaran lampu isyarat, aku rasa ada tangan yang singgah kat pinggang aku… Hai! Apa hal pulak ni…. Pantas aku kalih untuk melihat wajah si pemilik tangan yang tak reti adap tu… pandangan ku disambut dengan senyuman. Erm boleh tahan… not bad looking, tapi perangai macam hantu… cemuh hatiku meluat. Jelingan maut aku hadiahkan sebagai simbolik yang aku tidak suka dengan apa yang dibuatnya, tapi dah dasar tak reti bahasa kan…agaknya tak sekolah kot… tu yang jadi lagu tu…. Perbuatannya masih tetap diulang malah makin kejap pulak pelukan tangannya kat pinggang aku. WAH! Ni dah lebih lah….. terus je… “Hello Brother! Rasanya saya belum register untuk jadi awek awak. Baik awak kalih cepat tangan awak yang tak beradap tu ….” Meledak suaraku dalam bas yang penuh itu. Semua memandang ke arah kami berdua. Macam ada sessi shooting pulak bila semua dok tengok. “Woi! Awak cakap apa… sapa yang pegang awak” Amboi! Masih nak membela diri… “Kalau bukan tangan awak, ada tangan alien yang tumpang Dr Muzaffar dalam sayot balik ke bumi ke? Harap muka je okey…. Perangai macam hantu raya.. tahulah sekarang masih bulan raya.” Balasku geram. Seorang kakak yang kebetulan berdiri disebelahku mula bertanya.” Kenapa dik… dia buat apa kat awak?” ”Dia peluk pinggang saya kak, dari tadi lagi, tapi saya ingatkan dia nak terjatuh, so saya diamkan aje… tapi makin orang diam, makin menjadi pulak kegatalan miang rebungnya tu… bas berhenti pun tangan dia masih peluk pinggang saya.” Ucapku berang… malu dan segan sudah terhumban entah ke mana gara-gara kemarahan yang sudah mula panas membahang. “ Lain kali kalau tak nak orang pegang, naik transport sendiri…. Tak adalah orang terpegang.” Aku dengar suaranya menyindir…. Uhu….. masih tak nak mengaku…. Geramnya aku…. ”Suka hati sayalah nak naik apa…. Dan awak pulak memang dah jadi hobi untuk ambil kesempatan ke bila bas penuh? Dah tak ada kerja lain… dah tak kenal adap dan budaya?” mulutku dah mula jadi pop-corn yang baru masak…. Nokhtah dah lama aku langgar…. Kelajuan bicaraku sudah membuka speednya bersama sakit hati dan marah yang sudah bersatu. Semua mata sudah memaku pada mamat yang kini sudah mula menjarakkan diri… dan akhirnya dia turun dari bas tu walaupun aku tak tahu samada memang itukah lokasi yang ingin ditujunya… Syarikat Telekom tah kat jalan mana tah… tapi lepas sikit dari KTM…. Aku yang masih dalam bas terus menyumpah dalam hati…. Chis… kena samak pinggang aku sat ni…. Suka-suka je orang peluk…. Baru aku terasa malu…. Aduh! Kalau tak mengenangkan aku dah lewat, mahu je aku turun dari bas tu… tapi aku buat sardine lagi pun bukan salah aku dan bukan aku yang merelakan….. wajahku sure dah mencuka dengan muncung panjang sedepa…..

Sampai kat office, aku story kat member….. awalnya depa simpati… tapi at the end, selamba je sue menyampuk…. ‘Ko pakai baju kurung pun orang boleh amik kesempatan konon terpeluk pinggang ko… cuba bayangkan kalau minah ni pakai kebaya…..’ ayatnya sengaja digantungkan untuk members lain membuat bayangan sendiri… dan aku…. CEH! HAMPEH…… Apa! Ingat aku ni suka sangat ke pakai baju kebaya yang ikut potongan dan sendat mendat tu… tak hingin aku…. Aku lebih rela dengar depa selalu kutuk aku sebab baju-baju aku tak ubah seperti ‘KELAMBU BERGERAK’ Apapun rasa rugi pulak aku tak pijak kaki mamat tu tadi dengan kasut bertumit tinggi yang aku pakai… bukan apa… sebagai HADIAH KENANGAN-KENANGAN ATAS KEKURANG AJARAN DAN KEBIADAPAN TANGANNYA YANG TAK BERADAP TU…….

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home