Wellcome 2 GlasSlipper... So kind of you 2 stop by..

Letting go of someone dear to you is hard, but holding on someone who doesn't even feel the same is harder. Giving up doesn't mean you are weak… It only means that you are trying to be strong enough person to let it go...

Tuesday, October 30, 2007

At Last.....

Semalam dengan beraninya aku bersetuju untuk memenuhi undangan yang dah ku maklumkan dalam N3 sebelumnya. Apa lagi kalau bukan Jamuan Hariraya yang dianjurkan oleh office ‘DIA’ merangkap dan menangkap clientku jugak. Memanglah di awalnya aku gabra dan takut….. tapi nak buat macamana bila tetiba satu sms tanpa minta izin terus ake menceroboh ke dalam inbox ku.’Boleh turun sekejap lagi tak. Dkt depan, dah nak sampai’. Belum sempat akal ku mencari ayat helah a.k.a. alasan, telefon ku sudah berlagu. Dendangan yang menyentuh halua telinga sudah cukup memberitahu siapa pemanggilnya.

DIA: Dapat sms tak….

AKU: Tak… selamba je sedangkan aku dah lihat pun sms yang dimaksudkan, cuma tak dan nak jawab dan mencari ayat logic..

DIA: Cuba tengok phone

AKU: Bukan setakad tengok aje malah tengah guna pun…..

DIA: Dah off computer kan… turunlah…. Saya tunggu kat depan

AKU: Mana ada off lagi….

DIA: Dahlah… off aje computer tu. Kata halfday kan…. Turun… ada kat depan. Dalam gelak aku tahu ayat arahan yang tersulam mengkehendakkan aku menuruti atau dengan kata yang lebih tegas PATUH….

AKU: Tunggu lah sat…. lantas bersama kata-kata itu perbualan kami mati di situ.

Alamak, aku pulak tengah sibuk dengan rearrange kan meeting untuk esok… Try untuk bring towards everything pada hari yang lain, tapi macam tak boleh je sebab most of director yang involved tak free…. SM aku pulak tak ada kat tempat dia… Aduh! Manalah minah sorang ni pegi… aku kerling jam dipergelangan tangan… Well, tak kan nak suruh dia terus tunggu kat situ… tak pasal je sat ni lebih banyak mata yang pasti memandang dan tak akan melepas atau terlepaskan pandangan tambahan pulak aku memang tak mahu berlama di office atas satu sebab yang kronik…. Akhirnya aku just shoot satu email pada SM aku yang aku akan contact dia nanti untuk updatekan perihal meeting esok. Selepas tu aku kemas apa yang patut than… OFFkan computer. Sempat lagi aku jengah ke bilik boss aku untuk mengkhabarkan yang aku nak bermohon diri… ‘Boss… sorry, Can I leaving now?’ tanya ku…. Tengok dia tengah tekun mengadap notebooknya… tah apa lah yang menarik kat situ. Sebaik terdengar suara aku, terus dipalingkan wajah mencari wajah staffnya yang cute ni….[Hehehehehhehehe perasan yang tak perlukan aku membayar biar sesen pun.] ‘Sure…. Hope you enjoy be there…. ‘ jawabnya sambil menghadiahkan senyuman penuh makna. Aku turut sama tapi lebih pada tersengeh. Mengerti apa yang dimaksudkan dengan ucapan itu. Mampu ke aku enjoy dengan function yang dah mencuri sebahagian dari ketenangan dan mencampakkan aku dalam kegabraan maha takut tahap gaban. Apapun lantaklah… dah DIA pun dok ada kat bawah tu…. Masakan aku mampu melarikan diri lagi… YA ALLAH… tolonglah hambaMU ini… doakan di dalam hati.

Sampai aje aku kat foyer, mata aku ni cekap betul mengesan keretanya dan perlahan-lahan DIA memberhentikan betul-betul depan aku. Melangkah masuk membuatkan aku disebu rasa kaget… tapi nasib baik gak aku berjaya sorok dan tak terzahir… nak tahu sebab apa… Ha! Tu nantilah.. aku story kemudian…. Dalam DIA memandu, aku masih try memancing simpati dan persetujuannya walaupun aku tahu tak akan menjadi punya…. ‘Erm apa kata kalau kita tak payah pergi jamuan tu…. ‘Cewah! Ringan aje mulut aku buat cadangan yang terang-terang akan direject tanpa pertimbangan. ‘Nanti kat sana, nak makan kat meja atau kat kerusi… sebenarnya dewan tu macam auditorium… ada kerusi tapi kalau makan kat situ, kena pegang pingganlah…. Kalau tak selesa tak apa sebab sebelum keluar tadi dah sempat pesan kat member supaya reservekan table diorang tu untuk kita… so don’t worry… banyak optionnya. Kalau tak nak jumpa orang diorang pun boleh’ Ah! DIA langsung tak mengendahkan apa yang aku dah perkatakan sebentar tadi sebaliknya makin teruja mencanangkan plan yang dah tersemat dalam minda…. Mamat ni kan… aku sekadar mampu mengeluh… sedang dalam hati sudah mula tercetus peperangan perasaan… di antara berani, takut dan gabra bin gementar…. Aduh! Macamana ni…. Aku memang dari dulu fail kalau bab-bab macam ni… erm dalam pada tu sempat gak otak aku ni berkomunikasi…. Baik jumpa face to face dengan orang-orang yang selama ni sering letak nama aku in bracket dari pada sorok-sorok. Rasanya itu lebih sopan lagi pun sebagai tetamu, aku tak mahu orang yang selama ni memang tak kenal aku tapi lebih2 beri komen macam kenal dan selalu kaitkan aku bebas buat andaian andai aku dan DIA duduk di tempat lain walaupun dalam hati dah tergerak yang depa macam tak boleh nak terima aku…. So, akhirnya aku agree dengan keputusan ku yang satu ni. Aku tetap akan jumpa staffs yang sama seunit dengan DIA… let them look to me dan lepas ni aku teramat yakin a lot of comments will be given toward myself. Ah! Lantaklah… yang penting aku bukan jenis hipokrasi and I’m be myself and my attitude.

Akhirnya kereta yang dipandu memasuki satu building yang tak perlu diperkenalkan lagi. Tanda nama sebesar yang tertera sudah mampu membuatkan orang rabun pun boleh nampak. Aduh! Semakin deras larian degupan jantungku… rasa menggigil seluruh tubuh… aku benar-benar gabra and really can’t help it…. DIA pulak dok tenang dan tak sudah dengan tersengeh… sure ketawakan aku lah tu… Ceh! Ingat aku tak tahu lah tu…. ‘Key.. jom kita dah sampai…‘ ucapnya bersama senyuman… ‘Ha!...Cepatnya….‘ sekadar sebaris ayat itu sahaja yang mampu terucap di bibirku…. aku lihat ramai gak makluk yang bertali arus menuju ke bangunan dimana majlis sedang berlangsung… mahu tak mahu, akhirnya perlahan-lahan aku ikut gak langkah dia…. Turut sama mengatur langkah sesopan yang boleh bukan niat nak control ayu dan aku tahu aku memang ayu pun… hehehehe sempat lagi tu, tapi lebih pada berwaspada agar aku tak tersalah langkah hanya gara-gara gabra dan takut….. tak kan aku nak pegang DIADAH LAMA HIDUP… isy tak kuasa aku…… ‘Korang dah habis makan ke… aku on the way… tengah berjalan dan tolong beritahu kat minah sorang tu… her guest was right….’ Erm betul ke apa yang baru aku dengar…. Ah sudah mamat ni… kalau iyer pun aku kata nak jumpa the rest of them, tapi nanti-nanti lah dulu. Bagilah peluang aku bernafas.. ni tak… mahu mati terkejut sat ni aku dengan semua yang sedang aku alami sekarang…. Alamak… panjangnya story aku… key lah aku cut mana yang tak perlu… akhirnya aku meloloskan diri juga ke dalam function syarikatnya.. Mak Aiii ramainya makhluk.. ni yang dia kata orang tak boleh cam… erm… out of chili source betu. DIA tiba kat meja gengs dia… tengok DIA berborak dengan depa… tah apa yang dibualkan, aku tak amik port sebab aku rasa cam terpinggir tiba-tiba… bukan layanan special yang aku tagih dan tidak juga sulaman tangannya kejap di tanganku, but tah lah… aku benar-benar terasa begitu asing dalam satu keriuhan. Tak tahu mana harus aku tuju… tak kan nak berdiri selamanya kat situ, lagi pun aku lihat orang tengah berbaris untuk amik makanan… tapi aku… erm lantaklah… nak jadi patung idup pun jadilah… nak wat camne…. Sorry to say lah.. sepatutnya gengs DIA pun pelawalah aku tuk duduk sama… at least buang pelawa atau ajak-ajak ayam walau hakikatnya tak ada ayam pun kat situ dan aku pun bukannya ayam.. NI TAK… so first impression yang they all tunjukkan pada aku…. Seakan mengiyakan bahawa aku tidak diterima dalam kelompok they all… for what reason…. Hanya they all yang tahu… Erm lantaklah… yang penting bagi aku…

1. Aku dah penuhi apa yang DIA harapkan…. Kehadiran aku dalam majlis itu biarpun ianya langsung tak membantu untuk menghilangkan rasa uncomfortable dalam diri aku. Namun aku tahu dia happy dengan kehadiran aku… but please correct me if I’m worrng atau terlebih perasan.

2. Aku dah beri kesempatan pada makhluk2 seunit dengannya yang selama ni dok asyik buat persepsi dan spekulasi sendiri akan diri aku…. Depa nak sangat tahu dan sure lihat aku yang memang tak secantik dan seanggun mereka…. Lebih-lebih lagi buat insan berkenaan…. Dalam waktu yang sama, aku macam tersedar… huluran friendship dari aku mungkin tidak diperlukan di sini malah rasanya langsung tidak berkelayakan. So aku terima dengan rela dan redho’

At last aku dan DIA melabuhkan duduk di bangku auditorium di penghujung sekali. Letih gak aku dengar pertanyaannya aku nak makan apa… tapi sekadar gelenggang yang menjawab tiap soalan… dan akhirnya DIA pun give up…. Berlalu untuk ambil makanan dan tinggalkan aku bertemankan air ribena yang memang setia dengan aku.. rasa menyesal pulak tak bawa biskut sama… kalau tak tak la aku terpaksa menahan rasa lapar…. Tapi tak la lapar sangat sebab pagi tadi aku dah breakfast ngan oat+raisin.So rasanya should be okey sampai aku balik rumah. Dihulurkan piring berisi beberapa cucuk satay pada ku, tapi kepala ku tetap sama… dah cam terset pulak.. tahu je bila nak menggeleng dan tak sekali pun ada anggukkan. Sorry… bukan aku tak sudi, tapi selera ku dah mati sebentar tadi… So aku tetap setia temankan DIA makan dan memang itu pun nawaitu aku sebelum melangkah masuk ke keretanya tadi…..

Gerak dan tingkah ku tidak lepas dari di investigators oleh mereka.. tika aku buat panggilan malah aku tak menjamah makanan pun mereka tahu… Hai! Penting gak aku ni ekk sampai mereka seakan beri tumpuan pulak.. but sorrylah aku tak berminat dengan semua itu….. malah secara peribadi aku rasakan mereka tak ada hak langsung untuk perlakukan sedemikian, memerhatikan segalanya hinggakan waktu aku berkomunikasi dengan DIA pun jadi perhatian… malah jarak kami pun seakan dapat diukur dari pandangan mereka yang ternyata duduk lebih jauh dari kami… WAH! Hebat betul staffs DIA…... Apa pun aku just put everything di sudut yang paling dalam. Aku tak mahu rosakan mood DIA yang tengah happy.. biarlah aku tahan kalau itu buat dia bahagia….. Sebelum meninggalkan perkarangan dewan tu, aku diperkenalkan secara formal dengan staffs seunit dengannya… so aku tahulah setiap satu dari mereka biarpun tak semua wajah2 tu terakam terus dalam minda….sebaliknya ayat ni pulak yang sampai ke saat ni masih melekat kukuh… ‘Ala tak payah nak malu-malu dan tak kan nakmalu-malu lagi…‘Amboi! Cantiknya ayat…. Apa pun.. THANKS…. Semuanya bagaikan satu kenangan yang tentu akan ku ingat dan kenang bila ada kelapangan…. Buat DIA… thanks kerana sudi ajak dan bersusah payah jemput aku kat office… DIA memang segak dengan sepasang BAJU MELAYU warna PURPLE yang tersarung kemas di tubuh. Lengkap dengan sampin dan songkok…. Thanks atas layanan dan keperihatian yang diperuntukkan pada aku… Harap tak ada yang beranggapan dan menganggap aku ni sekadar SPECISS MENGADA-NGADA… sebab memang pun aku sedar siapa aku diantara kalian semua….. Apa pun once again THANKS SO MUCH…..

Satu persoalan yang dilontarkan oleh gengs seunit dengannya...... MENGAPA 'DIA' MESTI AJAK DAN BAWA AKU KE MAJLIS DEPA TU? bis kalau 'DIA' tak bawak aku... nak bawak sapa lagi... kan ke AKU YANG 'DIA' SAYANG... cewah! hehehehhehehe padan muka..... dapat sebiji jawapan kan... tu lah sapa dok suruh tanya.... well aku malas nak ambil pusing lagi perihal staffs seunit dengannya.... coz' rasanya apa sahaja yang berlaku antara aku dan 'DIA' non of their business... sendiri jaga diri sendiri lah yer..... SORRY tapi aku tak nak naik Lorry.....

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home