Wellcome 2 GlasSlipper... So kind of you 2 stop by..

Letting go of someone dear to you is hard, but holding on someone who doesn't even feel the same is harder. Giving up doesn't mean you are weak… It only means that you are trying to be strong enough person to let it go...

Monday, October 08, 2007

Al-FATEHA......

1 Takdir 1 Ketentuan….

Al-fateha buat kedua insan yang amat aku sayangi…. Ayahanda Haji Shaari dan Bonda Hajjah Siti Zahleha yang telah dijemput Ke Sana…. Biarpun berat dan payah satu ketentuan dalam takdir yang telah tersurat ini untuk aku terima, namun sebagai insan kerdil, siapa aku untuk mengatakan TIDAK… malah siapa aku untuk mempersoalkan segala perjanjian dalam sebuah kehidupan….Jua siapa aku untuk bertanya mengapa dugaan dan ujian sebegini berat harus aku terima di saat akhir-akhir Ramadhan ini…. Aku tidak berkemampuan untuk melakukan sedemikian, malah aku tidak boleh mempersoalkan semua itu….. Dalam pasrah yang cuba ku cantum dari carik-carik kekuatan yang sudah lama berkecai, aku merenda sebuah keredhoan pada sekeping hati yang dimamah pilu dan sendu…..Aku cuba menerima segalanya dalam sabar yang entah dimana paksinya. Aku sedar.. kehadirian di sini sekadar satu persinggahan sementara… Biar sederas mana air mata ini mengalir… aku tidak mungkin dapat menolak segalanya…. Takdir sudah tersurat dalam sebuah ketentuan…. Kedua insan yang amat aku sayang sudah tiada lagi…. .tempat untuk ku bermanja tiada lagi di sini…. Walaupun pemergian mereka bagai membawa sebahagian dari kekuatan dan semangat ku, namun kehidupan ku di sini belum berakhir… aku harus meneruskan segala yang masih tersisa, cuma aku tidak pasti bagaimana bentuk sebuah perjalanan yang bakal aku lalui nanti…. Kuatkah aku meneruskan langkah atau bakal tersungkurkah aku tiapkali cuba mengatur gerak… Entahlah…. Namun jauh di sudut hati, aku masih karam dalam tsunami yang masih membelenggu diri…..

Sedang insan lain ghairah menanti hadirnya Syawal, aku pula seakan cuba menghentikan peranjakan waktu…. Aku tidak tahu bagaimana keadaanku takala mendengar gema takbir yang bakal dialunkan….. Keseronokan untuk menyambut Syawal bagaikan tiada lagi buat ku… Tanah perkubutan mana yang bakal menjadi destinasi persinggahanku…. Pusara siapa yang harus ku ziarah…. Aku tak punya kesempatan sebegitu lantaran pusara kedua insan yang aku sayang berada jauh dari pandangan….. Yang pasti, kedua pusara itu tetap kukuh bersemadi di perkuburan sekeping hati milik anak yang sudah ditnggalkan sendiri bersama along dan angah yang tentunya selepas ini bakal mengambil alih tanggungjawab dari papa terhadap diriku….

SELAMAT HARI LEBARAN PAPA, MAMA…. AMPUN DAN MAAFKAN SEGALA KESALAHAN DAN DOSA YANG TELAH ADIK LAKUKAN SELAMA INI… HALALKAN TIAP TITIS KASIH SAYANG DAN SEGALA PERIT JERIH KALIAN MEMBESAR DAN MENDIDIK DENGAN PENUH KESABARAN YANG YANG TAK MUNGKIN ADA BATASNYA DAN TAK DAYA ADIK MEMBALASNYA. HANYA DOA YANG MAMPU ADIK IRINGKAN SEMOGA PAPA DAN MAMA SEJAHTERA DAN AMAN BERISTIREHAT DI SANA BERSAMA INSAN-INSAN YANG TERPILIH DI SISINYA……… ADIK RINDU SANGAT PADA PAPA DAN MAMA….

Buat Iman... thanks coz masih lagi betah menjadi pendengar pada sendu dan esak tangis ku.... thanks coz masih tega menyuntikan kata-kata semangat agar aku tidak terus hanyut dalam arus duka dan pilu..... sesungguhnya tak pernah pun sedetik waktu aku lupa dalam menghargai apa yang telah Iman korbankan selama ini. Namun maaf andai segalanya masih sukar untuk aku laksanakan.... masih payah untuk kristal ini bersatu tanpa pecah lantas berserak di pipi dan merobek hati yang sudah terbentuk dengan perbagai paten kesedihan.... Maaf Iman.... aku masih tidak bisa menjadi kuat dan tabah sebagaimana yang Iman inginkan dan maaf justeru aku masih lagi menyusahkan dirimu.....

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home