Wellcome 2 GlasSlipper... So kind of you 2 stop by..

Letting go of someone dear to you is hard, but holding on someone who doesn't even feel the same is harder. Giving up doesn't mean you are weak… It only means that you are trying to be strong enough person to let it go...

Friday, September 14, 2007

Padan muka aku.....

Dah dua hari Ramadhan..... erm rasanya aku belum mengalami sebarang masalah walaupun tugasan di pejabat lately ni cukup menguji..... Iyerlah nak pindah ke office baru, dan hari ni last day buat semua staff kat department aku.... Jadi segalanya harus beres sebelum jam 03.00 petang. Itulah arahan yang telah di terima semalam dan difahami oleh semua. Well, malam semalam aku balik lewat lagi..... jam 10.50 malam baru aku sampai.... memang letih sangat.... lagi pun aku tak drive.. so terpaksa bergantung pada public transport.... so faham-faham je lah... kalau dah public transport tu.. bukan aku sorang aje yang menggunakannya. Terpaksa gak bersesak dengan manusia lain.... Aduh Saliha! Rasa cam tak larat je.... dari manalah depa ni semua datang….. dah la aku sekadar berbuka dengan biskut cicah air ribena.....

Sampai kat rumah semuanya dah ada... Along pandang aku semacam aje... nasib baik gak semacam, buatnya bermacam-macam, aku gak yang susah. Dan seperti lazimnya aku buat bodoh ngan pandangan along tu.... konon-konon tak faham. Masuk bilik dan bersihkan diri... than baru turun untuk menunjuk muka... Kak long dah siapkan makanan... Aduh kak long... terharunya aku dengan kebaikan dan keperihatinan mu... Dalam tak larat tu, tak pulak dia mengabaikan tanggungjawab dan mungkin apa yang dah dipesan oleh mama.... aku lihat ada sup sayur.... ni mesti nak tackle selera aku lah ni.... tapi aku dah tak ada selera nak makan sebenarnya. Namun bila lihat wajah mengharap kak long, hati aku tak kesampaian. Akhirnya aku paksa gak jamah walaupun sedikit. 'Waktu sebulan ni tak akan mampu untuk cover keseluruhan kerja dan tuntutan dunia yang pasti tak pernah ada limitnya.' Aduh!Tajam berbisanya bicara along yang bersahaja. Rasa tersekat nasi yang sedang nak masuk ke rongga kerongkongku. Bukan sukar untuk aku faham akan maksudnya... sure dijuruskan pada aku... tapi aku still lagi buat tak faham. Tak nak turut masuk ke gelanggang debat yang bagai dah disediakan. Angah sengeh aje... Ha!Mamat sorang tu mesti dah dapat idea untuk turut kenakan aku.... Ceh!Hampehkelapa.com tul..... sesak nafas bila ada dua juara debat yang sentiasa berganding tenaga dalam mengenakan aku..... 'Masa sebulan yang masih berkesempatan dinikmati, seharusnya di isi sebaik mungkin. Bukan terus menjadi penunggu setia di pejabat dengan tugasan yang macam tak boleh dikongsi dengan orang lain.' Aduh!Satu lagi serangan dilancarkan... Kali ini daripada Angah pulak.... aku pandang wajah kak long, tapi langsung tak beriak. Kak long memang macam tu.... sering ambil sikap berkecuali bila gelanggang debat sudah dibuka.'Ala!Bukan sengaja orang nak balik lambat... dah tugas... tugasan tu pun tanggungjawab gak. Walaupun fardu Kifayah, tapi kalau dah orang tak buat, jadilah fardu Ain pada yang tinggal.’ Sahut ku selamba. Wajahku sudah mencuka. Geram dan bengang berganding jadi satu. ‘Dah sudah ke dik… kenapa tak habiskan sikit lagi yang tinggal tu.’ Tegur kak long lembut… aku sekadar membisu. Angkat pinggan lalu ke dapur. Selera yang memang dah tak ada tadi seakan terus mati. ‘Lain kali kalau nak tegur, biarlah dia sudah makan. Tengok…. Dahlah dia tu payah nak makan. Entah berbuka apa lah agaknya dia tadi.’ Aku terdengar suara kak long memberikan teguran. Padan muka…. Bisik hati ku…


Selesai segalanya, aku naik ke bilik… malas nak berlama-lama di bawah, nanti sure gelanggang yang sudah tersedia pasti dibuka kembali. Dalam kepenatan tahap dewa, aku tak ada mood nak menyertai jaguh debat tu. Lantaklah depa nak fikir apa. Namun malam tadi, sakitku menyerang…. Aku menggigil tiba-tiba… aku tahu bukan sebab kesejukan, tapi ini mesti masalah darahku… tubuhku tiba-tiba jadi lemah selemah-lemahnya…. Aku tak daya nak buat apa-apa…. aku jadi panik.... panik sesangat…. Segera aku selongkar beg kerja mencari apa yang selama ini tak pernah aku hiraukan… empat biji Sangobion ku telan…. Ah! Dah over dos tapi aku tak peduli. Yang penting aku harus lakukan sesuatu. Aduh, masa ni lah darah aku nak buat hal…. harap peratusan hemoglobin ku tak menjunam ke paras yang tidak sepatutnya. Selepas itu aku try relax… kosongkan minda mengharap kaedah yang sure tak pernah orang amalkan ni boleh membantu…. Apa pun aku sekadar berdoa… entah bila aku terlelap… aku sendiri tidak tahu hinggalah pagi ni terdengar laungan nyaring yang menggegarkan bilik aku…

Mak Chu…. Bangkit…. Sahur… kalau tak nanti walid bawak sebaldi ayaq siram mak Chu….’ Cheeseburger… tak sudah lagi abang-abang aku nak dera aku…….

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home