Wellcome 2 GlasSlipper... So kind of you 2 stop by..

Letting go of someone dear to you is hard, but holding on someone who doesn't even feel the same is harder. Giving up doesn't mean you are weak… It only means that you are trying to be strong enough person to let it go...

Thursday, September 20, 2007

Ikan Bakar......

Erm hari ni boring sikit... aku sampai lewat dari biasa... 08.15 pagi. Masuk je nampak bilik boss aku dah terang... sure dia dah sampai... memang pun macam tu boss aku. Jarang dia tiba lewat ke pejabat.... aku masukkan beg dan buku ke dalam drawer.... kemudian aku mula menyemak email yang masuk ke inbox aku... Aduh Saliha! Teruknya server... email semalam pagi ni baru masuk.... satu persatu aku buka dan baca.... mana yang tak perlu ku delete.... ada beberapa email dari boss ku meminta aku update schedule yang diberikan terdahulu. Dalam asyik belek email, phone berdering.....

'Hai SnowPrincess... buat apa... ' soalan yang sudah acapkali singgah di pendengaranku.

'Buat bodoh je...' jawabku selamba... pemanggil di hujung talian sudah memuntahkan tawa.... bingit rasanya telinga aku.

'Ko dah tengok email.... ' soalan masih bertamu dan aku faham apa yang sebenarnya maksud yang cuba dihantar dalam kiasan yang tak menjadi tu.

'Tengah tengok.... erm tak ada apa-apa yang menarik pun.' Aku cuba mengacah.... sengaja mengwujudkan kegeraman di hati sebelah sana.

'Memanglah tak menarik coz itu bukannya magnet.... Well ko nak join tak?' Aku sekadar ketawa.... bijak betul dia ni... anak sapalah agaknya ni....

'Tak pasti lagi... coz 28 Sept ni ada majlis buka puasa yang office buat kan. Dekat JW Marriott. Itupun aku tak pasti lagi nak join ke tak.'

'Erm key lah.. tapi i really hope you be there on that date. Rindu sangat nak jumpa ko. I have to go... tahu lah kat sini tengah sibuk..... Take care and CU went ICU.' Talian kembali bisu... Aku mengeluh.... belum sampai pertengahan ramadhan, jemputan untuk majlis berbuka puasa dah mula datang..... Aku sekadar mengeluh.... fikiran aku pulak dan merewang.... beroutstation tanpa arah dan tujuan. Mengelamun mengikut perjalanan di rel sekeping hati.

Semalam buat pertama kalinya aku pulang awal dari biasa... jam 08.00 aku dah sampai ke rumah. Semua mata memandang tanpa kata... mungkin hairan dan mungkin juga tak percaya dengan apa yang mereka lihat. Aku just buat sardine... naik bilik mandi than solat... tadi aku dah berbuka dalam bas... meneguk air ribena yang memang aku spare dalam tupperware untuk saat-saat kecemasan. Usai segalanya barulah aku turun. Kak long lincah menambah juadah... aku lihat ada nasi daging siap dengan air asam lagi.... tapi tika itu seleraku sudah memilih kuih tepung pelita.... aku jamah apa yang aku nak.... 'Adik tak makan nasi ke?' tegur kak long bila lihat aku leka menikmati tepung pelita.... habis gak lah lima takut aku kerjakan.... sambil tu kepala ku sempat menggeleng sebagai isyarat aku tak nak. Terdengar kak long mengeluh. 'Masih ingat 'Ikan bakar' lagi ke?' soalnya perlahan membuatkan aku tiba-tiba membrek suapan. Maybe kak long fikir rajuk ku masih lagi bersisa gara-gara apa yang berlaku last week. Aku sekadar tersenyum dan menggelengkan kepala. 'Kalau adik nak, esok kak long buatkan' secara tak langsung kak iparku sudah menyimpul perjanjian. 'Tak payahlah kak long... adik tak apa-apa... lagi pun bukan rezeki adik.... sekarang tak rasa nak makan dah... ' jelas ku bersungguh-sungguh. Aku masuk ke dapur... membancuh semug koko bercampur oat+ raisins lantas aku bawa ke bilik. Minda ku memutar kembali perihal 'Ikan Bakar'... sebenarnya memang sebelum puasa aku tiba-tiba rasa macam nak sangat makan. Pernah gak terfikir nak ajak sumbody... tapi tak jadi sebab masa aku tanya pada dia, seakan schedule dia macam penuh. So aku pun diamkan aje... Sebab tu lah bila Yana beritahu aku yang kak long buat Ikan bakar, aku bagai teruja nak menikmatinya masa berbuka. Tapi iyerlah... dah bukan rezeki aku... tetap tak akan jadi rezeki aku biarpun ianya dah ada kat rumah kan... Erm tak apalah. Andai panjang umur dan dipermudahkanNYA.. insyaAllah aku tetap akan dapat merasa keenakan 'Ikan Bakar' tu satu hari nanti kan.....

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home