Wellcome 2 GlasSlipper... So kind of you 2 stop by..

Letting go of someone dear to you is hard, but holding on someone who doesn't even feel the same is harder. Giving up doesn't mean you are weak… It only means that you are trying to be strong enough person to let it go...

Tuesday, September 11, 2007

Dugaan ini hadir lagi......

Semalam hari boring buat aku… Server dari pagi buat hal… problem tak sudah-sudah gara-gara perpindahan yang perlu dan mesti di lakukan… So natijahnya aku yang asyik kena bamboo ngan clients setiapkali depa merungut tak boleh nak access ke website akibat kealpaan mereka tidak log out dengan betul…. Hari ni jam 07.00 pagi aku dah ada di workstation ku…. Tah! Aku pun tak tahu mengapa seawal ini aku perlu hadir ke office. Yang pasti lenaku tidak betah semalam…. HUJAN yang turun mencurah hanya ku biarkan sahaja. Biarlah…..

‘Kenapa tiba-tiba engkau mengeluh. Risau pasal clients yang bakal membebel lagi?…. Soal teman yang entah bila tibanya dan mungkin terdengar keluhan yang entah dah keberapa kali tercetus dari bibir aku. Aku sekadar mampu menganggukkan kepala untuk mengelak dari di provok dengan soalan yang lebih bahaya. ‘Rasa cam dah letih mulut aku nak menjawab semalam. Hari ni kalau server buat hal lagi… alamat tambah berapi lah clients tu semua.’ Dalih sengaja ku tebarkan. Dia tersenyum dan dari senyumannya tidak sukar untuk aku mengesan sesuatu yang sedang difikirkan….. Ni mesti nak kenakan aku… desis hati ku… ‘Tapi kan, aku wondering sumthing. Amarah clients pada engkau tak pernah lama…. Apa petua engkau lembutkan hati clients ha. Ajarlah kat aku sama.’ Ceh! Minah ni…. nak ajar apa… petua apa… dia tak tahu aku pun selalu gak kena tempias angin Tsunami yang tak terduga dari clients. Aku sekadar mencebik bila dia sudah memuntahkan tawa yang langsung tak melucukan pada aku. ‘Aku tahu kenapa amarah clients tak lama pada engkau…. Sebab mereka dengar suara engkau yang macam budak tadika tu. Engkau ni boleh dikatakan sabar yer dalam melayan kerenah clients…. Cara engkau handle mereka memang tak sama dengan orang lain. That’s whylah most of clients lebih gemar berurusan dengan engkau daripada ‘Si Dia’ tu. Engkau soft dan tutur kata engkau memang terjaga walaupun berhadapan dengan radang clients. Engkau perasan tak kelebihan yang ada pada diri engkau tu.’ Ucap temanku tanpa pinta. Buntang mataku meratah wajahnya yang serius. Tidak menduga sebegitu komennya terhadap diriku. Hai! Sejak bilalah pulak dia ni jadi pemerhati terhormat dan pendengar perbualan aku dengan clients…. Hampehkelapa.com tul minah sorang ni. ‘Anyway… thanks atas pujian atau apa sahaja yang sewaktu dengannya yang engkau berikan tanpa aku pinta… but no thanks coz’ actually aku memang tak perlukan semua tu. Pada aku, aku akan puashati bila clients dapat apa yang sepatutnya mereka perolehi setimpal dan berbaloi dengan apa yang mereka dah bayar pada kita. Aku tak nak mereka rasa membazir bayar ribuan ringgit, tapi services kita ditahap yang hancus bincus….. Kepuasan clients adalah objektif aku dalam melaksakan tugasan.’ Cewah! Powerangers gak ayat aku ekk…. ‘Iyer lah tu…. tapi kenapa muka engkau mendung je lepas balik dari lunch semalam…. Erm kalau aku tak silap, semalam engkau keluar dengan mamat ‘API’ tu kan…. Hai! Orang bila dah jumpa ‘SI DIA’ wajah biasanya lebih seri, tapi engkau ni terbalik pulak… kenapa…. ‘ Amboi! Suka hati dia je panggil mamat tu canggitu. Package pertanyaan dan sindiran yang dianugerahkan pada aku terus membuatkan keluhan termuntah dari bibir tanpa sempat ku tahan. ‘Erm! Sumthing happen yesterday dan aku tahu tak sepatutnya aku jadi macam tu.’ Luah ku lemah tanpa sedar… teringat apa yang terjadi sepanjang perjalanan balik ke office. Ah! Teruknya aku… tapi bukannya aku sengaja… memang aku tak boleh nak buat apa once the things come across to that person… hati aku sure terusik… ‘Ha! Don’t tell me engkau gaduh dengan mamat ‘API’ tu. ‘ Dalam gundah aku sempat tersenyum mendengar gelaran yang diberikan oleh member aku padanya… dah sinonim dan macam tak bisa bertukar lagaknya. ‘Aku tak bergaduh dengan dialah dan kami tak pernah gaduh, tapi….’ Ah! Aku mengeluh akhirnya tanpa menghabiskan kata. ‘Kenapa ni…. berat je dengarnya keluhan engkau tu.’ Tanya member aku sambil merapatkan lagi kerusinya ke meja ku untuk memperolehi keselesaan tahap maxsimum dalam mendengar cerita aku. ‘Sebenanya aku ni yang entah tiba-tiba jadi makhluk perasa dan hati ku diusik sedih bila sumthing come across with sumbody.’ Ucap ku perlahan. Tak nak perbualan kami didengari oleh boss dan senior manager yang sudah pun ada di tempat mereka. ‘Oh! Kira ni kes jealousi lah ekk.’ Dia sudah meledakkan tawa hingga boss aku pun turut angkat kepala. Apalah agaknya story dua orang staff aku ni… ada-ada aje yang jadi bahan cerita. Mungkin itulah yang bermain di mindanya bila lihat aku ngan member aku tu macam berbisik-bisik. ‘Woi! Apa yang lucu sangat sampai ko gelak mengalahkan Pontianak jumpa Mawi AF3.’ Aku sudah memasamkan muka… Cinabeng punya member… tak pasal-pasal aku dihadiahkan dengan gelak gaban dia….. dan seyuman penuh makna dari boss.’Sorry pembetulan… bukan JEALOUSI, tapi lebih pada rasa sedih…. Aku sedar dah banyak kali dia ingatkan aku jangan ada rasa macam tu…. dan kalau dah tak boleh nak elak sangat, tak payah sebut pasal that person, but aku yang stubborn….. dan natijahnya aku yang hadapi sekarang…. Dia dah merajuk sebab hati dia dah luka dengan apa yang terjadi diantara kami. Maybe dia tak akan contact aku lagi either via email, called or sms. Tahlah… aku tak tahu macamana aku nak hadapi keadaan ini coz’ aku dah terbiasa sembang dengan dia sebelum kami memulakan sessi pagi dan penutup petang sebelum dia pulang ke rumah. Erm… engkau pun tahukan… sejak kebelakangan ini, antara aku dengan dia pun macam dah mula terbina jurang yang dari sehari ke sehari aku rasakan kian luas…Kami seolah dah makin jauh… ‘ Luahku sayu. Mutiara jernih mula mengintai di tubir mata. Menanti waktu untuk terungkai dan bertaburan di pipi. Segera ku seka sebelum ianya putus. Temanku sekadar membisu…. Mungkin mengerti akan apa yang aku hadapi atau mungkin juga mencari formula untuk menyusun kata. ‘ Well! I have no words to comments about this. Aku tahu apa yang engkau rasa…. sebab aku pun pernah rasa dulu. Memang sakit bila tiba-tiba orang yang rapat dengan kita menjauhkan diri… lebih sakit bila semua itu terjadi dalam sekelip mata. Sabarlah…. Mungkin dia masih belum faham keseluruhan sikap dan perangai pelik engkau tu. Tak mampu nak selam ke dasar hati akan apa yang engkau rasa tiapkali persoalan pasal sumbody tu tercetus. Apapun satu saja yang aku nak engkau ingat… Kalau benar dia betul-betul jujur dalam hubungannya dengan engkau dan dia sayangkan engkau, dia tak akan tinggalkan engkau macam tu aje…. Percayalah…. Apapun engkau perlu kuat dan tabah….. biar apa pun yang terjadi, hidup ini harus engkau teruskan…. Kalau engkau sudi, aku tetap ada untuk sama-sama berkongsi kesakitan dan airmata engkau tu. Engkau tahukan… yang aku sayang kat engkau sebagai seorang SAHABAT yang paling akrab dan istimewa yang aku ada….. Aku harap engkau tak lupa….‘ Genggaman lembut dan erat tangannya membuatkan mutiara jernih yang ku tahan sedari tadi akhirnya putus jua. Kami sama-sama meninggalkan meja aku. Tak mahu boss dan yang lain menyaksikan segalanya. Luka dan duka sekeping hati ku lepaskan di bahunya….. Aku kembali tersedu di situ… dan seperti lazim, dia tetap membiarkan aku terus meluahkan segala yang sudah membusut di dasar hati….. hati ini tiba-tiba di hambat rasa yang sukar untuk aku tafsir..... rindu dan sayu berganding menjadikan ku kian hiba..... telefon yang ku pegang masih kekal bisu.... dan apakah ianya akan kekal bisu hingga ke akhirnya..... Entahlah..... Mungkin juga sudah tiada lagi sisa kemaafan darinya untuk diriku.... sudah tiada lagi sisa belas kasihannya terhadap aku dan mungkin juga dia dalam proses untuk memadamkan segalanya..... Mampukah aku hadapi semua ini...... sedangkan ramadhan sudah semakin menghampiri..... Semalam aku begitu happy lunch dengannya.... bercerita berbagai perkara yang terjadi dan secara tidak langsung seolah mengupdate dia dengan aktiviti hujung minggu... namun segalanya punah dan kini seolah hancur menjadi serpihan kecil yang seakan sukar untuk ku cantum kembali..... TEMAN.... MAAFKAN AKU LANTARAN AKU BUKAN KAWAN DAN SAHABAT SEBAIK DIRIMU.... APAPUN, AKU DOAKAN MOGA KAU AKAN SENTIASA SEJAHTERA DAN GEMBIRA SELALU DENGAN APA YANG SEDANG DAN AKAN KAU LAKUKAN.....

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home