Wellcome 2 GlasSlipper... So kind of you 2 stop by..

Letting go of someone dear to you is hard, but holding on someone who doesn't even feel the same is harder. Giving up doesn't mean you are weak… It only means that you are trying to be strong enough person to let it go...

Friday, September 21, 2007

Belum Berkelayakan Rupanya AKU.....

Hidup tak pernah sunyi dari diduga dan diujikan.... Tak kiralah walau dalam apa jua bentuk atau keadaan. Ujian dan dugaan itu sebenarnya tarbiah untuk diri... memberi ruang kita memuhasabah akan siapa kita dan apa yang perlu kita perbaiki.... Cewah! Hari ni aku macam terlebih oksigen pulak.... bersemangat sedangkan sebelum ni N3 aku cam banyak menjurus pada keluh kesah. Well! Ni lah satu yang aku tak berapa nak faham akan diri aku.... Aku jadi bersemangat bila dengar insan-insan yang aku kenal dan sayang ditimpa permasalahan dan ujian. Entah.... bukan niat nak tunjuk yang aku ni baik, perihatin, carring atau apa sahajalah yang seerti dengannya, tapi tah…. aku rasa cam tak tega biarkan mereka dibelenggu dengan rasa yang kurang enak. Selalunya permasalahan yang depa hadapi sure berkaitan isu kerja dan situasi sekeliling… rakan sekerja yang terkadang sengaja melempiaskan kesalahan bila ada yang kurang sempurna atau tak beres dengan baik. Sama dengan apa yang sering aku malah sesiapa sahaja yang hadapi bila sudah melangkah ke alam kerjaya.

Cam hari nilah… Dari pagi lagi aku rasa cam tak complete je…. ‘DIA’ langsung tak call seperti pagi-pagi sebelumnya. Sms pun tak…. Anyhow aku try relax walaupun dalam hati dah berbakul-bakul pertanyaan yang termuntah meski tidak terzahir. Kenapa ‘DIA’ mendiamkan diri… ‘DIA’ okey ke…. Dah lah petang semalam pun conversation kami cam kureng best je….. hari ni ‘DIA’ diam membisu seribu bahasa pulak….. signal penuh mesra ke sebelum segalanya go to the END…. Tambahan pulak lately ni banyak yang berlaku dan aku pun terkadang rasa cam dah ada jurang yang terbina samada benar firasat aku atau sekadar acahan perasaan yang jauh dari logic dan realitynya. Banyak perkara yang bercanda di minda….. Aku just mengeluh…. Kerja yang ada di meja bagai membataskan minda untuk terus melayan hati yang sudah berkata-kata. Tumpuan harus cuba ku peruntukkan biar ianya masih tersasar. Nasib baik juga boss aku okey, tak banyak ragam, cuma kali ini both of them dah treat aku as their SECRETARY walau hakikatnya bukan…. Aku pulak malas nak berkira-kira… mana yang boleh aku buat, aku just laksanakan… Eh! Cop… ni dah jadi story aku pulak… isy… apa lah… CUT….. Silap Dialog da….. hehehehehehee

Jam 12.00, aku beranikan diri untuk called ‘DIA’. Dari suaranya… tidak sukar untuk aku mengesan ada yang tidak kena….. dan ‘DIA’ terus saja bercerita…. Dapat gak ku rasakan kehangatan suhu lava Pinatubo yang masih lagi tersimpan di kawah hati. Belum termuntah hingga mampu melepuhkan sesiapa yang ada berdekatan. Aku just jadi pendengar… biarkan ‘DIA’ terus meluahkan apa yang dia rasa… aku sedar, sejak kebelakangan ini keadaan agak gawat di officenya. Dalam pada dengar-dengar tu, aku terkejut bila tiba-tiba dia suarakan plan dia untuk halfday hari ni…. 'Malas nak terus berada di pejabat dalam situasi macam ni….' Sah! Dia sedang menahan segala rasa amarah yang mungkin sedang marak dalam diri agar tidak membakar sesiapa…. Aku tidak memberikan sebarang komen mendengar plan yang tidak dirancangnya itu. 'Are you going to see me b4 u went back?' tiba-tiba soalan itu terungkap. ‘DIA’ terdiam sejenak mendengar… maybe terkezut kot sebab iyerlah hari ni kan hari Jumaat… sat lagi nak pi solat… aku pulak dok hadiahkan dengan soalan cepuperak… tentulah dia terkezut. Isy apalah minah sorang ni….. 'Ya. I see u b4 prayes…' Aku pulak yang terkedu. Tak sangka sebegitu jawapannya. Apa pun niat ku cuma satu… aku tak nak dia balik ke rumah dengan rasa amarah yang masih bersisa… lebih-lebih lagi dia drive. Walaupun aku sedar, aku tidak pernah membantunya, at least kali ini aku dapat jadi pendengar walaupun bukan pemberi solution ke arah penyelesaian. Biarlah dia luahkan apa yang dia tak puashati dan aku yakin sure dia tengah frust dengan apa yang dia hadapi waktu itu. Sewaktu dia tiba, aku dah lihat wajah yang tak ceria seperti sebelumnya. Aku dah agak dah…. 'Wanna to share with me what you feel?' tanyaku sebaik sahaja ‘DIA’ memulakan pemanduan. Masih lagi diam… mungkin mencari perbendaharaan kata yang hilang entah ke mana atau mengumpul ketenangan agar amarah tidak terlempias pada ku. Which one yang betul, aku pun tak tahu. Perlahan-lahan satu demi satu terungkap. Aku membisu… memberi segenap ruang padanya untuk meluahkan apa yang dirasa. Faham dengan apa yang dihadapinya… simpati dengan permasalahan yang terpaksa di hadapi. 'Awak nak saya temankan awak?' Soalku perlahan. Entah kenapa aku boleh buat offer macam tu, bukan nak mengada… tapi tah… aku rasa cam dia need sumone untuk bercerita… meredakan keadaan kurang enak yang mungkin sedang bermain kejar-kejar dalam hatinya and I just want to be that sumone. 'It’s okey…. Awak tak perlu bimbang pasal saya.' Tolaknya. Aku diam…. Rasa malu dan segan berlumba-lumba datang meyerbu di kamar hati… padan muka… buat lagi offer tanpa fikir… ejek hatiku sendiri. Aku diam.. dan akhirnya dia ke masjid untuk solat Jumaat… manakala aku pulak pulang semula ke office….. dalam hati aku just berdoa moga solat Jumaat hari ini mampu memberi ketengangan pada diri dan hatinya…..

3 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home