Wellcome 2 GlasSlipper... So kind of you 2 stop by..

Letting go of someone dear to you is hard, but holding on someone who doesn't even feel the same is harder. Giving up doesn't mean you are weak… It only means that you are trying to be strong enough person to let it go...

Thursday, September 27, 2007

Akhirnya....

Aku mula termenung…. Kerja yang ada tak mampu diberikan perhatian jauh sekali tumpuan, lebih-lebih lagi bila ianya melibatkan figure. Fikiranku merewang jauh… sejauhnya tanpa sempadan yang mampu ku jangkau…. Benarkah apa yang aku lakukan hari ini…. Tepatkah tindakan yang ku ambil tadi… Apakah keputusan itu lahir dari hati dan minda yang bebas dari cengkaman emosi…. Itulah yang kini bercanda dalam diri…. Persoalan yang ternyata tidak mampu untuk ku jawab…. Apakah itu sahaja cara terbaik dalam sebuah penyelesaian sedangkan baginya permasalahan yang aku rasa langsung tidak berpunca…..

Krital jernih ini pecah kembali… tapi untuk apa… justeru kerana tiada titipan khabar darinya seperti waktu-waktu yang telah lalu…. Sebagaimana lazim setiap kali sebelum pulang, pasti telefon ku akan diziarah oleh panggilan darinya… namun petang ini, telefon ku bisu dan sepi…. Tapi bukan kah itu yang ku pinta… bukankah itu juga kemahuanku… dia tidak bersalah lantaran hanya mengikut apa yang aku mahukan…. Mengapa aku dihambat resah….mengapa hati ini bagai diramas-ramas oleh kesedihan yang sukar ku tahan…. Akukah yang terlalu selfish dalam segala kemelut ini…. Entahlah… sukar untuk ku zahirkan segalanya menerusi ucapan… payah untuk ku terjemahkan segala yang terpendam jauh di dasar hati… Aku sedar dia sudah lelah melayan kerenah lekeh dariku…. Sudah cemuih mendengar segala yang terungkap. Segalanya terserah pada diriku… segalanya terpulang pada kekuatan yang ada di hati ini walaupun aku sedar kekuatan itu makin merapuh pada sebuah hakikat bahawa AKU MASIH PERLUKAN DIA DALAM SEBUAH PERSAHABATAN….. dalam waktu yang sama aku terpenjara dalam seribu rasa….. tidak mahu menyusahkan dirinya dengan situasi yang tak terdugai.Ah! Apa yang harus malah mesti aku lakukan….. Mampukah aku menghadapi lantas terus mengorak langkah ini tanpa dirinya….ahhhhhhhh…….


Dia: Assallammualaikum… hai DSana… apa khabar? Sihat hari ni… Puasa ke tak….dah ada yang cicir ke? Aku terkedu…. Tak ku duga akan menerima panggilan ini.

Aku : Waalaikummusalam…DSini sihat, alhamdulillah. DSana pulak bagaimana… sihat ke?

Dia : Well, DSini okey… tak ada masalah, tapi DSini rasa ada sesuatu yang tak kena… What happen to you actually?

Aku : What do you mean? Ah! Main balas-balas soalan pulak….

Dia : Your voice not sound like normal. Erm DSana menangis yer? Aku terkedu… sekadar serkap atau ianya benar-benar terzahir di pendengarannya.

Aku mengunci bicara… keadaan sudah mula kronik. Sepatah yang terucap dibibirku pasti akan terluah buah-buah sendu. Aku tak mahu dia tahu situasi itu.

Dia : Wanna to share with me… By the way, sapa atau apa yang membuatkan DSana sedih sangat…. Terdengar suaranya perlahan. Dia memang tak punya skill langsung nak memujuk, tapi kali ini entah mengapa aku rasa makin sebak mendengarkan pertanyaannya.

Aku masih tetap betah membisu. Krital jernih yang memang menanti waktu sudah berkecai dan berserak di pipi. Nasib juga workstation ku agak terlindung dan aku tidak berkongsi dengan makhluk lain, jika tidak pasti ada yang perasan akan keadaan ku.

Dia : Menangislah… kalau tangisan itu dapat meredakan apa yang sudah tersimpan di hati, cuma DSini nak ingatkan DSana, tangisan tak akan membawa pada penyelesaian. Menyempitkan minda hanya akan membuat keadaan jadi lebih rumit. Cuba DSana bertenang, insyaAllah akan terlihat cahaya penyelesaian akan apa jua kemelut yang sedang dihadapi. Nasihatnya lembut. Aku benar-benar terharu…. Dia masih tidak berubah, tetap seperti dulu. Hadirnya di waktu aku perlukan seseorang… waktu aku dibelenggu dengan tanda tanya terhadap apa yang dah aku lakukan.

Aku : I hurt sumbody feeling… DSini dah jadi tak tahu apakah keputusan yang DSini ucapkan tadi betul atau sebaliknya dan kini rasanya….

Aku tidak berdaya menghabiskan kata bila sendu ku terlebih dahulu menyambungnya. Esak tangisku yang sedari tadi ku tahan akhirnya kedengaran jua.

Aku : DSini tak nak kehilangan ‘Dia’… I love my friendship so much… tapi…..

Dia : DSini rasa ‘Dia’ pun tak nak kehilanan DSana. Why don’t you contact ‘DIA’ and say SORRY with whatever you already say. DSini yakin ‘DIA’ pasti faham lagi pun you all bukan baru sehar dua kenal kan.

Aku : Thanks DSana… thanks a lot coz’ sudi contact DSini and also Thanks for the advise.

Dia : Don’t mention it… you know kan DSini pun sayang kan DSana, just tak tahu cara terbaik untuk luahkan. Namun SAYANG tu tetap ada dan kekal selamanya. DSini rasa ‘DIA’ pun macam tu… so apa yang DSana perlu buat, just remember it… walau apa pun situasinya, SAYANG tu tak mungkin akan hilang atau berakhir…. Sama macam DSana sayangkan ‘DIA’ kan. Key, I need to go to settle sumthing yang masih pending. Apa pun plz take a very good care of yourself sepanjang ramadhan ni dan kalau masih resah, mengadulah padaNYA. DSini yakin pasti DSana akan perolehi ketenangan dan petunjukkan. Satu lagi, jangan sekali-kali putuskan silaturrahim lebih-lebih lagi dalam satu persahabatan sebab itu bukan sifat dan sikap DSana. So, selamat berbuka dan jaga diri baik-baik. Assallammualaikum….

Aku sekadar mampu merenung talian yang sudah kembali bisu.Waalaikummussalam… perlahan-lahan aku menyeka krital yang berderai. Kata-kata darinya bagaikan menyuntik satu semangat dalam diriku… Ya! Kini aku tahu…. Aku tak daya untuk menghadapinya kala ini… betapa aku masih perlukan ‘DIA’. Aku tak mahu KEHILANGAN DIA dalam PERSAHABATAN kami dan aku tak akan lakukannya.. biarlah keadaan menjadi penentu segalanya…….

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home