Wellcome 2 GlasSlipper... So kind of you 2 stop by..

Letting go of someone dear to you is hard, but holding on someone who doesn't even feel the same is harder. Giving up doesn't mean you are weak… It only means that you are trying to be strong enough person to let it go...

Tuesday, July 17, 2007

C2AC itu Hadir jua......

Aku just come back dari panel klinik. Awalnya aku sekadar bercadang untuk merembat SANGOBION yang kebetulan sudah dua hari putus stok dalam simpanan ku. Salah aku juga sebab sering buat endah tak endah akan perkara yang satu ini. Malangnya pagi ini aku bertembung dengan doktor yang kebetulan berada di luar biliknya… terus aku diarahkan untuk masuk ke biliknya sebelum mendapat apa yang aku kehendaki. Dalam hati rasa cam nak melonggokkan ledakan tornado aje pada doktor tu, tapi tak jadi lah pulak… Pemeriksaan di jalankan ke atas diriku tanpa rela dan keizinan. Mataku diteliti dan sesuatu dicatatkan diatas kad yang tersedia menanti. Entah kuasa apa yang doktor itu miliki, mudah benar aku menyatakan pendarahan hidung yang aku alami sebentar tadi, malah ku khabarkan juga situasi di awal pagi. Aku menyuarakan kemusykilan terhadap fenomena ini justeru dari apa yang aku maklum pendarahan hidung boleh berlaku andai kita terdedah pada cuaca yang terlalu panas atau terlalu sejuk, tapi itu tidak aku alami. Lagilah berganda pemeriksaan di lakukannya… Dan tanpa perlu penjelasan, dari gayanya aku sudah maklum. Sehelai kertas di tarik dari laci… menarikan tinta biru di hamparan putih. Tertera nama Tawakal Hospital dan doktor hematology dan Orthopedic yang menjadi doktor perawat sewaktu aku terpenjara di sana satu ketika dahulu. Aku sekadar mengeluh…. Riak di wajah sudah berubah.. ada mendung yang bertamu lantas terbias hingga tidak langsung menyukarkan orang yang melihat untuk menafsir tsunami apa yang kini melanda hatiku.

“Awak jangan risau dan jangan fikir banyak sangat. Tengok tadi tekanan darah awak rendah, ni dah naik sikit…. Saya tahu awak takut, tapi selagi awak tak buat ujian dan pemeriksaan darah kembali, hingga bila-bila awak akan bermain dengan teka teki. Saya rasa awak mengalami masalah darah dan saya tak boleh nak beritahu tahap apa atau seserius mana.”

Aku hanya mampu mengeluh dan entah mengapa Kristal jernih mula mengintai di tubir mata…. Aku jadi takut… ketakutan yang sama yang pernah aku alami sewaktu pertama kali aku disumbatkan ke hospital tersebut akibat dari pengsan secara tiba-tiba di office setahun yang lalu. Kini ketakutan itu kembali datang justeru aku sedar, sememangnya selama ini darah ku tidak pernah bebas dari permasalahan dan cuma aku tidak tahu punca dan tahap keseriusannya….

“Saya cadangkan awak kembali jalanan rawatan dan pemeriksaan rapi. Selain dari itu awak perlu tabah dan kuat… jangan fikirkan apa-apa…. walaupun segala kebarangkalian boleh berlaku. Saya tahu apa yang awak rasa walaupun awak tak nak buka mulut akan symptom-symptom yang sedang awak alami sekarang. Apa pun saya amat berharap awak akan ikut nasihat saya yang satu ini. Sekarang awak pegi ambil SANGOBION dan makan macam biasa untuk Slip Disk awak tu” Aku sekadar mampu menganggukkan kepala tanpa jaminan dalam janji yang dipinta.

Kini aku termenung sendiri… dua persimpangan yang buat aku bagai terhumban dalam dilemma…. Dua surat yang diserahkan padaku sebentar tadi aku renung… aku belum ditamu keberanian untuk berhadapan dengan satu reality…. Aku takut…. Aku takut kalau hakikat itu tidak menyebelahi diriku…. Entahlah… terbayang bagaimana pilunya hati keluarga tika aku menjadi penghuni hospital itu dulu…. Kali pertama selama 15 hari dan kali kedua selama 7 hari barulah aku dibenarkan keluar… itu pun setelah aku melancarkan mogok protes. Apakah kini nasibku akan kembali seperti dulu….. Airmataku kembali gugur membasahi pipi cubby ku…… tidak tahu dengan siapa harus ku kongsi apa yang sedang ku rasa kini…. tidak pasti siapa yang sudi mendengar rintihan hati yang diamuk pilu dan sendu…. Adakah yang ingin berkongsi segala apa yang aku rasa dan airmata….. Entahlah…. Terbayang wajah mama, papa dan keluargaku… Dia yang jauh…. Sanggupkah aku bawa mereka semua dalam kemelut perasaan yang kini sedang mengusik dan mengacah diriku……

YA Allah... hanya padaMU ku pohon gugusan kekuatan buat aku terus menerima segalanya. Andai ini sebahagian dari perjanjian ku, berilah aku ketabahan untuk menghadapinya..... AMIN....

Buat yang membaca.... bukan niat ku untuk meraih belas.. tidak juga simpati... aku sekadar meluah apa yang aku rasa.... aku tidak tahu bagaimana untuk mengungkap justeru airmata ini lebih laju dari butir bicaraku....

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home