Wellcome 2 GlasSlipper... So kind of you 2 stop by..

Letting go of someone dear to you is hard, but holding on someone who doesn't even feel the same is harder. Giving up doesn't mean you are weak… It only means that you are trying to be strong enough person to let it go...

Wednesday, May 09, 2007

H.A.C.K.S.

I’ll lend you my shoulder for you to cry on, my ears to listen to, my hands for you to hold, my feet to walk with you… but I can’t lend you my heart coz it already belong to someone….”

“Kiew, pohon Jacaranda ini bagaikan tempat aku mengadu segala kepedihan dan sakit hati yang aku alami. Engkau tahukan si Baein suka sangat kacan dan macam sengaja cari pasal dengan aku. “ Entah mengapa mudah benar Iddya mengadu akan apa yang dirasa. Dia bermain-main dengan bunga-bunga berwarna uggu yang menghampari bumi. Mencantum lantas membentuk gandingan dua nama. Mungkin sebagai ucapan terima kasih atas kesudian anak muda itu menemaninya. Mereka kemudian berpandangan lantas senyuman mengacah di bibir.

Cinta anak-anak alam persekolahan memang satu yang mengasyikkan apatah lagi bila melibatkan insan yang kita suka. Itulah yang terjadi di antara Iddya dan Syahrul Bahraein. Dari tak suka dan teman perkelahian, akhirnya perasaan sayang singgah di hati remaja keduanya. Mereka bersetuju untuk berlangak selamba untuk menyembunyikan hubungan itu dari dihidu oleh teman-teman biarpun terkadang Baein seakan memprotes. Tamat alam persekolahan memisahkan dua hati mengikut arah dan haluan yang berbeda. Dugaan cinta mula terasa yang akhirnya membuatkan Baein tega mengkhianati kesetiaan yang telah terlafaz. Mereka bersetuju untuk berpisah demi kebaikan bersama. Biar parah hati Iddya, tapi dia cuba pasrah. Menerima ketentuan dan takdir yang telah di tetapkan dalam perjalanan sebuah kehidupan. Perkenalan dengan Lutfi yagn di atur oleh Syamira dan Iqbal bagai memberi sinar pada kesuraman hatinya. Dia terasa di sayangi dan di kasihi. Di cintai kembali malah lebih di hargai. Hidupnya kembali meniti pelangi bahagia bersama pemuda yang memegang status duda itu. Apa pun bagi Iddya, semua itu bukan halangan. Kejujuran dan keikhlasan Lutfi memberikan keyakinan bahawa hatinya tak mungkin di sakiti jauh sekali di lukai.

Bertemu kembali dengan Kiew bagaikan bonus buat Iddya. Persahabatan mereka yang tiba-tiba terputus bagai tersambung kembali malah di samping anak muda itu, dia juga bertemu dengan beberapa orang teman persekolahannya dulu. Persahabatan mereka kembali terjalin.

Kiew yang telah memeluk agama Islam dengan nama Umar Aisy menjadi tempat Iddya bercerita bila di timpa resah gelisah. Percintaannya dengan Lutfi tidak seindah yagn diimpikan bila mana tiba-tiba ikatan itu terpaksa di putuskan tanpa rela. Hukum telah membataskan segala niat mereka untuk membina mahligai bahagia. Ini telah menimbulkan konflik maha hebat dalam hidup Iddya. Umarlah tempat dia mencurahkan resah gelisah, duka kecewa dan tangisan hatinya. Lebih parah bila Lutfi mendapat pengganti lebih awal dari ramalannya dan di restui oleh semua ahli keluarga.

Apa pun… Kita merancang… Allah juga merancang, dan sebaik-baik perancangan adalah ketentuan yang telah ditetapkan olehNYA. Tanpa Iddya sedari cintanya mula mekar buat Umar, tapi dia bimbang untuk menyatakan. Bimbang andai hati di lapah kecewa lagi justeru ungkapan I can’t lend you my heart coz it already belong to someone…. yang sering didengari dari bicara Umar seakan mamahat cintanya di tapak hati. Hanya Aku Cinta Kau Seorang membuatkan hatinya dimaniskan dengan gula-gula HACKS berisa anggur berwarna uggu. Dia tidak mahu di tuduh perampas milik orang lain.

Resah tak sanggup menaggung di jiwa
Salah tak tahu kasih bermula
Bermula peristiwa dalam khayalan kasih tercipta
Penawar Rindu pada mu seorang…..

Senyuman kau beri sungguh bermakna
Tetapi sayang kau tak ketahu
Tak ketahui
Hinggaku merana merajuk hati
Membawa diri…..


Namun percutian ke rumah Puteri Hazirah di Australia mendekatkan dirinya untuk merasai rencah mainan teka teki sebuah perasaan yang membawa dirinya melangkah di hamparan bunga-bunga Jacaranda uggu meniti pelangi bahagia……..

Ini merupakan novel ke dua Kak Anis Ayuni yang berada dalam simpanan ku. Covernya yang tampak sweet dan tenang telah berjaya menyeret hati untuk memilikinya tambahan pulak terbayang wajah Kak Anis yang juga sweet dan lembut dengan senyuman menghiasi bibir. Di awal pembacaan, aku ibaratkan seperti pemanduan sebuah kereta. Kita perlu panaskan enjinnya terlebih dahulu sebelum memulakan gerak. Begitu cantik Kak Anis mengerakkan plotnya. Perlahan… sederhana…. dan laju hingga pada satu tahap kita bagaikan tak ingin melepaskan novel ini. Naluri untuk tahu apa yang menanti di plot sebelah sana melonjakkan semangat tapi bukan melangkau muka surat yang ada. Kita di acah kesedihan hingga mampu mengungkaikan airmata bila Iddya terpaksa berhadapan dengan kenyataan akan pernikahan Lutfi yang memilih seseorang yang amat dikenalinya. Di selitkan juga sifat negetif yang tidak seharusnya menjadi ikutan. Rasa dendam dan tidak memaafkan adalah sebahagian dari sifat Mazmudah yang harus kita hindari. Begitu juga dengan amalan yang menyesatkan iman hingga Allah memperlihatkan azab dan balasan dari apa yang di lakukan. Kematian Farah dalam keadaan aib boleh dijadikan iktibar untuk kita memuhasabahkan diri.

Penampilan istimewa Pian, Raihana, Zahari dan Elly di garap dengan begitu bersahaja tapi memberikan kita impak maksima yang mampu menyegarkan ingatan terhadap watak-watak ini dalam novelnya yang terdahulu. Sesungguhnya tidak rugi membuat perlaburan untuk buah tangan Kak Anis kali ini. Banyak pengajaran yang diselitkan dalam mainan bahasa yang mudah dan bersahaja. Kita boleh bersantai sambail menikmati juadah ilham yang telah Kak Anis sajikan. Membuai perasaan dalam mainan kasih sayang yang terzahir di hati namun sukar terungkap di ulas bicara…..

“Que Sera, Sera… Whatever will be, will be. The future’s not ours to see. Que Sera, Sera. What will be.. will be.“

2 Comments:

  • At May 9, 2007 at 7:43 PM , Blogger Sue said...

    is dat u?

    U look exactly like my fren....her son same Presch dgn my son....serious!...saling tak tumpah

     
  • At May 10, 2007 at 7:39 AM , Blogger pu3Chempakabiru said...

    Hai MC... erm pertanyaan mu terhangging-hangging gitu... Siapa yang di maksudkan.. penulis blog atau empunya garapan Bayangan Rindu.... kalau empunya garapan Bayangan Rindu.. dah sah dan benarlah... tiada yang benar melainkan benar belaka, tapi kalau empunya blog... heheheheh anda salah... so usaha dan teka lagi... masih ada dua talian hayat yang menanti.... pembayang di tambah... Gozila Malaya.... ahaks......

     

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home