Wellcome 2 GlasSlipper... So kind of you 2 stop by..

Letting go of someone dear to you is hard, but holding on someone who doesn't even feel the same is harder. Giving up doesn't mean you are weak… It only means that you are trying to be strong enough person to let it go...

Friday, May 25, 2007

Betul ke.....

Betul ke Cantik….

Erm semalam dari pagi sampai lah ke petang aku asyik dok dengar luahan orang pasal perkara ni… Perasan Cantik. Bermula dari bebelan member aku yang melepaskan rasa geram yang mungkin sudah lama membukam di dalam hatinya.

Zai : Hello… ko sibuk ke beb?

Aku : Cubalah biasakan dengan bagi salam.. Assallamualaikum. Aku cam biasalah.. ada report nak kena check. Boss suruh email kat dia

Zai : Woi! Kan abang Salleh tu dah chow balik kampung dia… masih lagi nak dera ko check report… kureng asam betul….

Aku : Golongan professional macam depa tu mana ada istilah rehat yang sebenar-benarnya. Lagi pun ni Datuk yang minta. So nak tak nak dia kena gak review report tu sebelum submit kat Datuk.

Zai : Tension gak ekk jadi boss ni.

Aku : Erm maybe… tapi aku rasa that’s not the thing yang membuatkan engkau called aku sampai tak sempat nak bagi salam kan. [Aku terdengar dia tertawa.]

Zai : Aku tengah bengang ni beb. Ada sorang awek ni.. eh jap bukan sorang, tapi tiga… Dia ingat dia tu bagus sangat… Apa ingat diorang ingat diorang tu cantik sangat ke? Penat aku senyum beb, dia boleh buat dek aje.. bukan sekali, dah banyak kali. Kalau syarikat lain aku no hal gak tapi ni sama syarikat, cuma department yang lain. Apa dia tak tahu ke senyuman tu sebahagian dari sedekah yang paling mudah. Adap tarak… budi bahasa entahlah.. jangan-jangan hancus… harap rupa je yang boleh tolong cover. [suara Zai sudah berubah membuatkan aku terkedu mendengar luahan tornado yang laju meluncur dari mulutnya. Seolah melepaskan rasa geram dan marah yang sudah lama dipendam]

Aku : Ko marah dengan sapa sebenarnya ni.

Zai : Dengan aweks-aweks yang perasan diri mereka cantik lah. Ko tahu beb, aku selalu jumpa depa ni kat surau, aku punyalah melebar senyum. Diorang boleh buat tak reti dan tak nampak…. Cis, buat malu aku je. Bukannya apa… kita ni seagama… sebangsa, salah ke kalau maniskan wajah. Sedekah senyum. Bukannya perlu buat deposit pun… lagi pun boleh buat senaman muka lagi. Pahala yang senang camtu pun tak nak…

Aku : Dah memang mereka tu cantik… kita nak buat macamana….

Zai : Ala.. semua manusia yang allah jadikan semuanya cantik…. mana ada yang tak cantik…

Aku : Memanglah semuanya cantik… Cuma mereka tu cantik lebih sikit dari kita dan kita ni cantik kurang banyak dari mereka. Dahl ah… bukannya masalah besar sangat pun.

Zai : Ko ni suka sangat merendahkan diri. Tak faham aku. Erm ko tahu beb, aku selalu jumpa depa ni kat surau, aku punyalah melebar senyum. Diorang boleh buat tak reti dan tak nampak…. Cis, buat malu aku je. Bukannya apa… kita ni seagama… sebangsa, salah ke kalau maniskan wajah. Sedekah senyum. Bukannya perlu deposit atau bayaran… lagi pun boleh buat senaman muka. Pahala yang senang camtu pun tak nak… [Zai masih lagi meneruskan bebelannya]

Aku :Ooooo pasal diorang tak balas senyuman ko la ni. Dah la Zai… kalau ko nak sangat pahala senyum tu, apa kata ko senyum aje kat aku…. dalam sehari tiap satu jam ko datang bertandang kat tempat aku… so ko boleh sedekah senyuman manis ko tu kat aku. Aku sanggup melihat dan amat menghargainya. Dahlah.. jangan rosakkan mood pagi ko dengan perkara camtu. Kalau orang tak sudi terima, ko tak boleh paksa. Tapi ko tahu tak, niat ko yang baik tu dah dapat pahala lebih-lebih lagi bila teriring dengan perbuatannya sama.

Zai : Aku heranlah dengan ko ni beb, cool je… Keylah.. aku chow dulu… boss aku dah jeling-jeling…. Entah apa lagi lah yang dia nak. Boring betul.

Aku : Baik ko pegi tengok cepat. Nanti tak pasal pulak ada yang juling… Erm aku harap ko dah lega lepas luahkan apa yang terpendam tadi tu. Key.. work smart yer… kalau terasa nak berpahala, datang tempat aku…. senyuman ko sentiasa membawa makna buat aku. Key.. aku pun nak check report ni semula. Nanti tertunggu-tunggu pulak orang kat seberang sana. Assallammualaikum.

Aku termenung sekejap lepas meletakkan gagang talifon. Erm kenapalah mesti jadi canggitu. Aku dapat agak sapa yang Zai maksudkan, tapi ahhhh biarlah… kalau depa tu nak perasan depa cantik dan hanya layak bergandingan dengan yang cantik… apa yang boleh aku buat…. Aku teruskan kerja yang tertangguh.

Jam 1530 petang, talifon di meja aku menjerit. Cepat tangan aku mencapai sambil mata masih terarah pada computer memerhatikan email dari client yang masuk ke mailbox aku.

Dia : Assallammualaikum. DSana… I need to talk with you. Can you speed couple of minutes? [Aku terkejut mendengarkan suaranya yang cukup tegas. Ni kenapalah pulak]

Aku : Waalaikummussalam. Ye.. silakan….

Dia diam. Talian membeku. Aku jadi semakin hairan… kenapa dengan dia hari ni…. jarang sikapnya suka membiarkan masa berganjak tanpa pengisian. Tapi petang ini dia seakan tega membiarkan talian membisu.

Aku : DSana.. kenapa ni…. kalau DSana nak cakap sesuatu, baik teruskan. Apa yang dah terjadi? [terdengar dia mengeluh]

Dia : I’m mad with my staff.

Aku : DSana marah pada sapa???? [aku semakin kehairanan. Sejauh yang aku kenal, bukan sikapnya memperlihatkan rasa marah pada orang lain]

Dia : My new secretary… DSana tahu, dah sebulan dia bekerja kat sini, tapi tonggang langgang jadinya. Lain yang di suruh, lain yang diberikan…. Yang dia tahu.. melawa… melaram…. Perasan diri tu cantik… pakaian tak payah nak cakap lah… terkadang DSini pun tak tahu dia nak datang kerja ke atau nak pegi mana…… kerja yang diberi sering pending… tak siap pada masa yang kita nak.

Aku : Erm as a secretary… cantik tu salah satu asset yang penting, kalau tak cantik, nanti boss boring pulak.

Dia : DSana fikir, DSini macam tu. Lebih pentingkan paras rupa dari quality kerja. [suaranya kedengaran lebih tegas. Baru aku sedar, aku dah menaikkan darjah kepanasannya kembali]

Aku : Well, DSini had no comment… maybe dia ada kerja lain yang perlu di dahulukan. That’s why kerja yang DSana beri tak dapat disiapkan pada waktu yang sepatutnya. Give her a time. Janganlah berkira sangat.

Dia : Kerja apa yang dia perlu buat. Bersolek… tampal bedak kat muka berkilo-kilo? DSana.. ini bukan kali pertama benda macam ni jadi. Since dia masuk… dah banyak kali DSini terpaksa buat sendiri sebahagian dari kerja yang sepatutnya di lakukan oleh seorang Secretary. DSini tak merungut pun sebab DSini malas nak bising, walaupun sebenarnya DSini boleh buat macam tu. Tapi hari ni she was too much. Fail yang DSini minta dari semalam, dia tak ambil and some more report yang DSini suruh dia amend, langsung dia tak buat. Alasannya cukup mudah.. Lupa….. sedangkan DSini ada meeting dengan board of Director dan report tu perlu ditunjukkan pada mereka. Tak pasal-pasal DSini yang kena tembak. [terdengar keluhan berat dari ulas bibirnya. Aku sekadar membisu. Mengunci segala perbendaharaan kata. Aku tahu saat ini bukan waktu yang sesuai untuk menyampuk apatah lagi memberikan pandangan apa yang harus dia lakukan. Bagai terbayang wajahnya yang menyimpan berbagai rencah perasaan. Ah!Simpati aku tiba-tiba datang bertandang.]

AKU : Sabarlah DSana. Manusia punya lebih dari sejuta satu ragam yang terkadang sukar untuk kita fahami. [hanya itu yang mampu aku ungkapkan.]

Dia : Sorry DSana. DSini bukan nak membebel tapi DSini heran dengan sikap perempuan ni. Perasan terlebih sangat. Memang DSini tak nafikan dia tu boleh lah dicampakkan dalam kategori cantik.. just cantik aje, tapi kalau budi bahasa dan pekerti tak cantik, tak guna jugak. Dah banyak kali DSini dengar komen dari staff lain pasal dia. Bila orang senyum, jangan harap dia nak balas…muka tak friendly langsung, cakap pun macam pilih-pilih orang. Adap tak ada…. Entah macamana HR boleh ambil dia kerja kat situ. Kalau setakad rupa jer… huuuh memang penemuduga tu giler….. [tiba-tiba aku tertawa. Bagai ada yang menggeletek urat saraf ku yang satu itu mendengarkan kata-katanya.]

Dia : Kenapa DSana ketawa…. [soalan yang sudah ku duga akan dianugerahkan pada ku]

Aku : Tak ada apa-apa. Well, kalau DSana tak kisah punya secretary yang tak cantik dan macam Gozila Malaysia, boleh gak DSini apply…. [aku ketawa lagi dan kali ini berganding dengan tawanya yang tiba-tiba pecah berderai. Alhamdulillah…. Bila dia dah boleh ketawa, bermakna hatinya yang panas sudah mula nak suam….]

Dia : DSini lah orang yang paling gembira kalau DSana sudi nak kerja di syarikat ini, jadi secretary DSini pulak tu… Aduh! mesti best sebab DSini tak perlu risau tentang kerja dan segalanya. [amboi bukan main terujanya dia… gumbira yang teramat sangat…. Hehehehehee mimpilah aku nak buat semua tu….hahahahhahahahaaaa]

Aku : Keylah DSana, DSini ada kerja nak buat. So banyakkan sabar…. Kalau board of Director marah, explain baik-baik dengan mereka. DSini rasa mereka akan faham tambahan pulak reputasi kerja DSana tak pernah mengecewakan mereka. Kalau tidak mana mungkin jadi orang harapan hingga di hantar untuk berkursus di luar negara kan. [suaraku dah mula kendur…. Alamak… tak kan emo kot….. isy…isy… isy… tak kuasa mak Nyah……]

Dia : Sebanyak mana DSana rasa sedih atas arahan itu, DSini berkali ganda lagi…. tapi tugasan dan kepentingan diri harus bijak dibahagi…. Kita jumpa petang nanti yer….. [aku tahu dia cuba mempraktikkan skill memujuk yang langsung tak dimilikinya.]

Aku : Dah lah… petang ni tak boleh jumpa sebab DSini maybe balik lambat. Ada hal sikit kat office dan maybe Roziman nak called. So kena tunggu….

Dia : Key, kalau macam tu week end nanti kita keluar. Lagi pun ada beberapa barang lagi yang DSini belum beli. DSana tolong yer.

Aku : Okey lah… apa pun call dulu ekk… Erm, kita stop dulu yer. Nak pi washroom lah… [bisik ku perlahan. Bertabur tawanya mendengar ayat terakhir ku itu. Entah apalah yang dia fikirkan agaknya…. Cinabeng betul….]

Dia : Okey… okey…. Sorry coz’ take your time. Assallammualaikum…. [masih terdengar tawanya yang berbaki.]

Waalaikummussalam jawab ku di dalam hati. Aku meletakkan talifon kembali. Hajat untuk ke washroom sudah mati. Itu sekadar satu alasan sebenarnya. Aku termenung kembali. Hari ini aku mendengar dua luahan hati yang punya persoalan yang sama….. semuanya memokuskan pada kaum sejenis ku yang mungkin dianugerahkan kecantikan yang lebih dari orang yang dianggap kurang di sekeliling mereka. Tapi apakah kerana anugerah luaran itu membuatkan mereka rasa mereka tidak layak berganding dengan orang-orang yang tidak secantik mereka… Erm… CANTIK LUARAN….. berertikah kalau tidak diiringi dengan CANTIK KESELURUHAN JIWA RAGA DAN ADAP SOPAN…… Entahlah……

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home