Wellcome 2 GlasSlipper... So kind of you 2 stop by..

Letting go of someone dear to you is hard, but holding on someone who doesn't even feel the same is harder. Giving up doesn't mean you are weak… It only means that you are trying to be strong enough person to let it go...

Monday, May 21, 2007

Alangkah indah andai aku ini Cinderella Cinta.. ahakzzz.

“Aku bagai meniti buih-buih rindu yang bisa memecah pada bila-bila masa di lautan hidup yang tak bertepian….”

Aku selalu mendengar orang kata seronok bila menjadi Cinderella. Bertemu putera idaman yang pastinya akan membawa diri ke mahligai bahagia sepanjang hayat. Itulah yang di idamkan oleh gadis bernama Lara Mia. Malangnya dia menjadi Cinderella pada cinta yang entah di mana paksinya. Mengusung rindu dan setia buat arjuna hati yang hilang bersama kabus dinihari. Edri pergi meninggalkan Lara Mia terpenjara pada janji yang telah dimetri bersama.

Meski ada yang menghulurkan kasih dan cinta, tapi hati yang telah terkurung payah di bebaskan. Biarpun dengan jaminan bahagia yang bukan satu dongengan atau mimpi pengulit lena. Ketulusan Victor Adam masih gagal mencairkan frozen cinta di kutub hatinya. Lara Mia tetap menjunjung setia tanpa sempadan. Mendaulatkan cinta dalam anyaman harapan akan bertemu kembali dengan Edri yang berada entah di mana. Teman yang dikenali di maya tanpa rupa dan suara menjadi tempat gadis itu meluahkan rasa. Menjadi harapan untuk menjejaki kekasih yang hilang di bumi kebanggaan yang tidak pernah di jejakinya selama ini. Pada Ona di sandarkan harapan moga ada sinar harapan yang bakal menerangi jalan pencariannya.

Missinya di bawah lembayung Mercy Manchester bersama Victor Adam, Muhammad dan Maimoon menemukan dirinya dengan reality kehidupan. Betapa bumi Thalkot yang gersang itu tanduskan perubahan. Betapa golongan wanitanya mengharap sinar pembelaan dan pembebasandari tradisi adat resam yang telah berkurun di warisi. Budaya menidakkan hak kaum perempuan dalam pembelajaran yang hanya di dominasi oleh golongan lelaki sudah lama menjadi budaya yang dipegang kejap. Kehadiran Lara Mia seakan mambawa sinar buat mereka. Menguntumkan bunga-bunga harapan agar mereka bisa mengenali dunia yang berada di luar sana.

Namun dalam menjalankan tanggungjawab kemanusiaan, Lara Mia tidak mampu menghindarkan diri dari di ulit kenangan bersama Edri. Pencarian dan usaha menjejaki arjuna hati tidak pernah padam malah di bumi Thalkot dia masih cuba merisik khabar. Mengharap ada yang dapat membantu hingga menemukan kembali dirinya dengan lelaki itu. Ah.. Terlalu dalam cinta Cinderella hingga sanggup menjadi pengusung keranda rindu yang masih enggan di semadikan. Biarpun sedemikian, terkadang Lara Mia tidak memungkinkan dirinya terlepas dari tanggungjawab terhadap perasaan. Luahan hati Victor Adam sering mengganggu dan mengusik emosi wanitanya. Ternyata pemuda itu masih belum mengenal erti putusasa. Masih mencuba untung nasib di lautan cinta milik Lara Mia yang bagaikan terpisah di dua persimpangan. Cinta pada Edri barada di segenap penjuru hati seakan menolak dan menidakkan cinta lain untuk mengintai ruang. Namun bila kecelakaan itu terjadi, Lara Mia di pagut bimbang dan takut. Airmatanya deras mengalir seakan menzahirkan apa yang di rasa.

“Vic! Vic.. Ini Mia… Jangan tinggalkan Mia. Kau jangan mati. AKu ada untuk menyambut kau.“ Tanpa memperdulikan orang lain Lara Mia terus menjerit dengan harapan Victor Adam yang terperangkap di bawah runtuhan tanah mendengar suaranya.

“Mia.. Mia… aku kesakitan. Kaki aku tersepit di bawah batu besar.“

Biarpun begitu, Lara Mia masih enggan mengakui betapa lelaki itu sudah terlalu jauh menyintai dirinya. Dia masih mahu membandingkan cinta sang arjunanya yang entah di mana. Yang hanya membiarkan dia menggalas beban rindu dan kesetian bersendirian. Terlalu angungkah cinta yang Edri persembahkan hingga tidak mengizinkan gadis itu menghargai kasih yang dihulurkan oleh insan lain.

Pertemuannya dengan Fatimah dan Salimullah banyak memberi kekuatan untuknya terus berjuang. Tidak hanya memberikan sinar pada golongan wanita di bumi Thalkot, tapi pada jiwanya yang semakin parah.

“Jangan menyesal pada keadaan semalam, jangan berangan pada hari esok yang tak pasti, tapi hiduplah pada hari ini dengan setiap kemungkinan dan cabaran.”

Berbagai dugaan dan rintangan yang terpaksa diredah. Lara Mia tetap tabah. Dia keseorangan bila Victor Adam dan Maimoon kembali semula ke England. Dia terpaksa menyakinkan ketua-ketua puak akan perubahan yang dianggap melanggar tradisi yang telah mereka warisi sekian lama. Pertemuan dengan Babar Yousofzai dan pembantunya Sahib Khan semakin merumitkan keadaan. Ketua yang paling berpengaruh itu seakan bermain tarik tali dengannya. Bersembunyi dalam terang perihal Edri yang disayang. Dia tersepit diantara kemahuan diri dan asakan tawar beli berbau ugutan yang sengaja di berikan oleh Yousofzai. Mana satu yang harus di dahulukan dalam sebuah pengembaraan hidup yang sementara ini.

Kehadiran Zubeidah seakan merungkai satu rahsia yang selama ini teguh tersimpan tanpa terlihat. Episod hidup wanita malang itu memberikan sinar penunjuk arah buat Lara Mia menjejaki arjuna hatinya. Sirna derita yang ditanggung Zubeidah sebagai mangsa keadaan bagaikan kunci untuk dirinya membuka hijap rahsia yang selama ini tutup rapat.

“Penderitaan adalah hidup kami di bumi pergunungan ini. Thalkot tak pernah menangis tapi kami selalu menangis. Thalkot tak pernah menderita tapi kami selalu menderita. Penderitaan itu adalah dugaan kehidupan Mia…“

Maka biarkan Pelabuhan Dover menjadi mahkamah pada sebuah perbicaraan cinta. Biarkan pelabuhan itu menjadi hakim dalam menentukan hukumannya. Apakah janji manis yang selama ini membelenggu Lara Mia akan membawa dirinya ke gerbang bahagia atau meranakah dia andai cinta tulus Victor Adam di sambut dengan penuh kerelaan….Bagaimana pulak dengan penduduk di bumi Thalkot… apakah kemanusiaan sejagat langsung tidak berharga buat mereka hingga sanggup menjadikan nyawa dan maruah bangsa sebagai satu dagangan yang bisa mengaut keuntungan dengan cara mudah. Apa kaitan Babar Yousofzai, Sahib Khan dan Zubeidah dalam sebuah ketentuan.. segalanya persoalan ini bakal terjawab bila hijap di sebalik Cinderella Cinta di singkap dalam segenap rasa dan emosi yang pasti membawa satu penghayatan pada sebuah perasaan…..

Di awal melihat tajuknya, aku tidak menduga novel ini garapan dari seorang jejaka yang cukup bijak bermain dengan emosi dan naluri seorang wanita. Tapi itulah hakikat yang tidak bisa di sangkal. Memang novel ini hasil garapan sorang jejaka yang tak mustahil menjadi seorang novelist terhangat di Malaya satu hari nanti. Secara jujurnya novel cinta sebegini adalah yang pertama ku baca dan berada di konti peribadiku. Temanya cukup cantik. Percintaan dan kemanusiaan, dua elemen yang amat bermakna dalam kehidupan kita. Penulis berjaya mencantumkan kedua-duanya dalam satu aliran dibawa oleh watak-watak yang beliau ciptakan. Memartabatkan kaum wanita secara simbolik yang sering di anggap lemah dalam melaksanakan tanggungjawab dan menggalas apa jua bentuk cabaran dan dugaan samada berbentuk emosi ataupun reality. Apa pun aku rasa novel ini akan jadi lebih indah andainya dikurangkan sedikit mainan emosi dan monolog dalaman Lara Mia yang cukup jelas ketara. Flashback yang dijalinkan cukup simbolik dengan penerapan keindahan disekeliling perjalanan plot mampu membawa pembaca merasai dan menyelami apa yang dialami oleh watak-watak dalam novel ini. Aku benar-benar selut dengan kebolehan penulis ini menjiwai watak Lara Mia yang cukup tabah dan cekal merempuh benteng dugaan dan ujian. Pada sesiapa yang ingin merasakan satu kelainan novel cinta garapan seorang lelaki yang bijak bermain emosi seorang perempuan, carilah Cinderella Cinta. Kita akan merasakan kehangatan semangat dan kekuatan yang mengalir dalam berbagai rencah situasi yang bisa mengacah emosi yang tidak pernah kita jangkakan selama ini…..

“Ku lihat angsa berwarna putih. Berenang di Pelabuhan Dover mencari destinasi yang tidak pasti. Ku lihat bayangmu kasih, makin kelam dalam pekat malam yang kian membalam. Ku saksikan kesungguhanmu teman, menghulurkan sayang tanpa jemu dan putusasa. Namun akukah Cinderella Cinta yang masih berkelana mencari sang putera yang bakal membawa sepatu kaca menuju ke gerbang istana bahagia buat selamanya… “

2 Comments:

  • At May 21, 2007 at 1:39 PM , Blogger John Norafizan said...

    Terima kasih di atas rebiu yang begitu mengujakan. JN berbangga kerana novel ini dapat menyentuh hati pembaca.

    Tema yang disampaikan adalah sebenarnya untuk menunjukkan kepada dunia bahawa seorang perempuan punya ketabahan yang mampu merubah dunia...

    Terima kasih sekali lagi pu3!! :) :)

     
  • At May 22, 2007 at 12:07 PM , Blogger Sue said...

    cik pu3...you make me want to read d book.

     

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home