Wellcome 2 GlasSlipper... So kind of you 2 stop by..

Letting go of someone dear to you is hard, but holding on someone who doesn't even feel the same is harder. Giving up doesn't mean you are weak… It only means that you are trying to be strong enough person to let it go...

Monday, May 07, 2007

Aku.. Kau dan Mereka.....

Semalam sebagaimana yang telah dijanjikan aku melangkah ke PWTC…. Pesta Buku Antarabangsa sudah sampai ke kemuncaknya. Hari terakhir sebelum melabuhkan tirainya. Walaupun di awalnya aku dirantai rasa takut, tapi dengan bersulamkan keyakinan keberanian hati terserlah akhirnya. Lagi pun aku dah janji nak jumpa member alias kembar siam tak jadi aku yang kebetulan seorang novelist. Sebaik sahaja aku sampai kat tempat dia melaypark kan sambil tunggu peminat, aku hulurkan novelnya yang sudah lama berada dalam simpanan aku. Sah! Dia masih tak syak apa-apa jauh sekali mengagak siapakah gerangan orang yang dok berdiri betul-betul kat sebelah diaaaaa. Bila terlihat sahaja aku dah tersenyum-senyum…. Baru dia teragak-agak…. Dan akhirnya…. Kami sama-sama tertawa. Dia memang comel…. Cute dan anggun alias anak mami gitu….

“Pokcik pesan, suruh called kalau ko dah sampai” Aik.. pesanan tanpa bayaran terus aje diberikannya pada aku.

“Ko dah jumpa dia ke?” Soalan kini berpindah tangan. Terbayang kesibukan pokcik yang glamour dikelilingi oleh para novelist yang juga turut glamour.

“Dah. Dia baru aje turun. Kalau ko cepat sikit tadi, mesti leh jumpa kat sini. Ha! Ni Lara soh aku bagi kat ko.” Aku jadi kaget. Alamak… tak malunya… Tak kan nak amik je sedangkan aku dalam tergesa-gesa tak ingat nak bawak souvenir lebih…. Tapi rezeki jangan di tolak. Orang dah bagi, so giliran aku lah untuk merasa. ‘TQVM kak Lara.. Love you so much… muahhhh muahhhh muahhhhh’ gumamku sendiri dalam hati. Terasa sedikt kesal dengan kealpaan ku hingga tertinggal apa yang sepatutnya berada di dalam beg galasku. Aku dan honey bertukar pandang. Dia dengan persepsinya sendiri dan aku… teringat pada itu Alyze... adik manis dari Tumasek… Kalaulah itu adik manis ada…. Sure lagi happening dan havoc… wa cakap sama lu…. Tiba-tiba muncul sorang yang cukup sweet pada pandangan mata aku merenung kami berdua.

“ Ha ni la Lara… Lara nilah Pu3” Honey menjadi orang tengah memperkenalkan kami.

Tangan di hulur, senyuman menguntum. Tak siapa yang dapat membaca apa yang ada di fikiran waktu itu. Lara nampak memang sweet dan anggun. Sama gak macam honey. Hanya aku yang masih maintain sebagai “Gozila Malaya”. Ha.. ha.. ha.. ha….

Kemudian kami bertiga bergerak ke tingkat bawah. Lokasinya sudah pasti permis Karangkraf@Alaf21 di mana seseorang yang cukup glamour sedang menanti. Aku, honey dan Lara terjenguk-jenguk di sebalik rak-rak buku yang dok ada di situ.

‘Mengintai… mengintai… ku mengintai….. Tak ada pun yang nampak Otai
Nak pergi ke sana aku malu…. Akhirnya ku hanya lalu…. ‘ [Ala-ala lagu menjeling-menjeling nyanyian Datuk Siti ngan S M Salim tu leh.. hehehehhe]


Dalam intai-intai tu [Honey dan Lara pun tersampuk gak ngan pekerjaan tak terancang tu] aku nampak ramainya novelist alaf yang glamour-glamour. Ada Aisya Sofea, Aleya Aneesa, Anis Ayuni, Damya Hana, Laila Kamilia, Ramlee Awang Mursyid… [hehehehehe yang ni otai hero pujaan hati best friend aku kat office…. Dan aku gak lepas baca novel dia Hati ku di Hajaruku] malah ramai lagi yang maaflah aku lupakan nick depa. Wah!... meriah… memang meriah…..

Laluan pass by yang ku buat diperasan oleh Rosya… Cepat sahaja dia mendapatkan aku.

“Hai Pu3… Erm ada orang nak jumpa awak.” Sapanya mesra. Aku pulak dok tersengeh-sengeh macam casher kat kedai mesra Petronas. Honey dan Lara sibuk pilih buku. Membelek sebelum merembat dalam konteks memborong sakan. Tak kan aku nak kacau dan Rosya masih menanti reaksi aku yang seterusnya. Dalam tersengeh-sengeh tu, aku ikuti langkah Rosya menghampiri ‘The Glamour Pokcik at Alaf21'. Memperkenalkan…. ‘Pokcikkkkkk Mersikkkkkk ….

“Kenapa lambat? Saya dah ada kat sini dari pagi tau.” Pokcik bersuara control macho. Malu-malu kunun nak gebang dengan aku. Eleh pokcik… relex la…..

“Saja saya datang lambat sikit… nak tengok pokcik ni beriya ke nak jumpa saya atau sekadar manis di bibir… “ Cewah! Aku dah mulakan perang nyakat tahap gaban kat pokcik yang dah tersipu-sipu malu… hehehehhehe nampak come’ tul ghupe dia waktu tu. Sayang aku tak ada kamera.. kalau tak sah.. sah.. jadi headline kat blog punyalah…..

“ Ada orang nak sangat jumpa awak. Dari tadi dia bertanya pasal Pu3” Pokcik menyampaikan perkhabaran yang langsung tak masuk dek akal aku yang berjengkal-jengkal ni.

“ Dah! Tak yah nak wat lawak petang hari. Tak ada sapa yang nak jumpa saya. Lagi pun tak ada orang yang kenal saya. “

“ Betul lah Pu3. Dari tadi dia tanya pasal awak “ Sampuk Rosya seakan membacking apa yang diperkatakan oleh pokcik…

“ Kak Anis tanya awak dari tadi… nak sangat kenal sapa lah gerangan Pu3Chempakabiru ni. “ Akhirnya pokcik mengungkaikan persoalan yang bermain-main kejar-kejar dalam kepala otak aku…. Ahhhhh tak mungkin.. mustahil novelist segah kak Anis yang udah semestinya terkenal bangat seantero Malaya ingin jumpa aku… OOooooooo mungkin tidak…. Hatiku masih bermonolog sendiri….

“ Kenapa… Tak percaya ke…. kalau tak percaya, jom saya temankan awak jumpa dia.” Pokcik menawarkan khidmat yang pasti tak perlu aku sangkal akan kehebatannya.

“ Eh! Jap la… saya nak cari Honey….. “ Aku berjeda memberi alasan. Sebenarnya aku dah rasa gementar yang teramat sesangat. Pantas aku melangkah ke arah Honey yang asyik memilih. Aku perhatikan novel terbaru garapan novelist yang kununnya nak jumpa aku tu…. Bayangan Rindu…. Covernya cantik… warna purple lagi…. terus aku capai dan belek lantas melangkah ke kaunter pembayaran. Terpandang orang kuat Alaf21. Sapa lagi kalau bukan En. Nordeen… tapi dia bukannya kenal aku… aku just senyum sorang-sorang.

Setelah itu bersama novel yang masih berada di tangan, aku intai-intai ke arah Kak Anis yang tika itu sedang melayan peminatnya. Dalam pada takut, entah cam ne kaki aku mengatur gerak menuju ke arah mejanya. Novel yang masih berbalut itu ku hulurkan tanpa kata. Dia merenungku. Agaknya heren kot… apa pun segalanya berkemungkinan.

“ Kak Anis, ni lah dia Pu3Chempakabiru. “ Terdengar suara orang memperkenalkan diriku… aduh… malunya aku… so nak cover line aku sengeh lagi… Huhhhuu itu aje lah yang aku tahu buat. Kak Anis tersenyum…. membalas sengehan aku.

“ Memang dah lama Kak Anis nak kenal orangnya. Kalau tak silap dalam salah satu novel Kak Anis, ada menyebut pasal Chempakabiru…." Terang novelist yang anggun berbaju biru dengan senyuman tak lekang dari bibir.... Eh! Iyer ke… macamana aku boleh tak perasan.. kalau betul ada dah tentu aku tak gunakan nick Chempakabiru.. baik aku guna Chempakakelabu..... hehehheee, tapi nak wat camne kan....

Apa pun memang best jumpa Kak Anis yang cute dan come’ tu… muka dia sweet dan ramah orangnya. Tak sombong walaupun aku ni bukanlah sesiapa pun di kalangan mereka. Tak seglamour orang kuat alaf21 FC yang sentiasa berada bersama mereka dalam apa jua keadaan. Last aku terpaksa merengek… [ala-ala nak bermanja kononnya…] minta Pokcik hulurkan dua buah novel garapan Ramlee Awang Mursyid untuk penulis itu mengabadikan tandatangannya. Bukan apa, selain dari aku memang minat dengan tulisannya, aku nak tunjuk kat best friend aku kat office. Nasib baik aku belum berani ajak mamat tu bergambar… kalau lah aku seberani itu.. sure hari ni havoc aku kat office menayangkan pada member yang dah sah.. sah.. akan makan hati berulam jantung pisang kelat…. Hahahhahahahha

Walau bagaimana pun… kenangan di PWTC semalam tetap akan jadi satu kenangan buat Aku… Kau dan Mereka… moga kita akan diberi kesempatan olehNya untuk bertemu lagi di lain masa……

Iroiro-to osewa-ni nari Doomo Arigato-gozaimasu.

Oaideki-te ureshii-desu.
Adios… Sayonara…..

6 Comments:

  • At May 7, 2007 at 1:52 PM , Blogger ManjLara said...

    u're welcome Chemps! much2 welcome! sungguh, kenangan indah betul haritu kan? sampai la ni chek dok sengih sorang2 hehehe... tapi ralat sesangat! sbb dlm sibuk2 tu aku leh telupa nak beposing ngan hang uwaaaa.... haru sungguh! penat jer dok usung tipon hubby aku yg de kamera tu! (sbb tuler lupe, sbb tipon pinjam ngeeehehehe..)

     
  • At May 7, 2007 at 2:16 PM , Blogger pu3Chempakabiru said...

    heheheheheheh tak pe... aku tak kisah.... apa pun gambar kita bertiga kan ada kat honey.. nanti kita soh dia forward.. leh gak tengok2.. belek2... tapi aku suspect ngan ko.. cun giler tu... nasib aku tak giler... sweet tu muka ko...agak nye sebab ko suka makan chewing gum ekk... ;) ;)

     
  • At May 8, 2007 at 11:13 AM , Blogger triSYA said...

    Salam sayang... wah terasa jeles ar dengan ko orang ni apa pun just sesaat jer..

    alooo CB, ko ketinggalan sebenar2nya.. actually me already meet abg Ramlee Awang Murshid on 28hb April lagi.. beli 3 novel siap signature dia lagi.. sik caya ka? We berborak sakan you.. biasalah kalau dah asal sekampung for sure tanya itu dan ini.. merah muka gak menahan malu bila diutarakan pertanyaan cepumas from abg Ramlee masa tu.. siap tanya sambungan citer CINTA SANG RATU.. dia kata tunggu next year.. hehehe.. apa pun im rely proud of him!

     
  • At May 8, 2007 at 12:21 PM , Blogger pu3Chempakabiru said...

    Wow Trisya... percaya bah... ala buat apa ko kelentung sama sia.. nda juga ko dapat apa kan.. bagus ko udah rembat novelnya.... nanti boleh lah ko kasi sia pinjam ya... apa pun dia memang handsome bah... Hero Malaya gitu... :) :) Si ada gambar dia tengah turunkan tandatangannya kat buku sia... sama Kak Anis Ayuni pun sia ada bergambar... wah!glamour sesaat sia rasa masa tu.... hero pujaan malaya tu... tul tak abang Ramlee.. :) :)

     
  • At May 9, 2007 at 11:03 AM , Blogger Pawana Malam @ Ct Nur Jane Makni said...

    kakak putri brutal...wah, bestnyer bergmbar ek..huhu...kak, dh jmp pokcik ek?waaa...bestker jmp die?tertanya2 gak la pokcik tu betul ke dh tua..mcm x caye jer..hehhehe...

    kak, nk ym akak la...

     
  • At May 9, 2007 at 5:10 PM , Blogger Mersik said...

    pu3 nih cite jumpa pokcik cam dalam drama plak kekekek.. alahaii.. sib baik kite tak main sembunyi2 ibu kat sana kekeke. kalau tak lagi haru..

    Malu plak pokcik diglamer2kan sebegitu.. ahaks.. tp dihati sukaa gitu. gegege alahaii

     

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home