Wellcome 2 GlasSlipper... So kind of you 2 stop by..

Letting go of someone dear to you is hard, but holding on someone who doesn't even feel the same is harder. Giving up doesn't mean you are weak… It only means that you are trying to be strong enough person to let it go...

Tuesday, March 13, 2007

Cinta Illusi Kasih Reality

Kepuasan seolah terbayang di wajah….. lawatan ke sebuah laman web tidak menghampakan Wirda. Sudah dua minggu dia berada di situ, melempiaskan rasa bosan bila tiada tugasan yang perlu di selesaikannya. Di situ ada ruang untuk berchatting dan selama kunjungannya ke situ, dia sudah mula mendapat perhatian dari insan-insan yang sering berlonggokan menghabiskan masa mereka. Namanya cepat tersebar dan kehadirannya seolah di nantikan. Wirda senang dengan situasi itu. Banyak waktunya di habiskan di ruang chat yang menghimpunkan segala jenis manusia… samada lelaki mahupun perempuan. Wirda seolah sudah ketagihan untuk sama bersembang. Sering kali juga bossnya menjeling, namun Wirda bijak….. bijak mengelakkan diri dari di herdik justeru tiap tugasannya di beri keutamaan.

Hari ini Wirda berkenalan dengan dua orang jejaka. Kata mereka dah lama mereka perhatikan Wirda sejak kemunculan nick Wirda di situ. Rasa ingin kenal dengan lebih dekat. Tersenyum Wirda membaca Personal Message yang ditujukan padanya. Dalam hati kembang juga… ah masih laku rupanya diri ku ini…. Sedangkan hakikatnya dia telah pun bersuami dan punyai cahayamata.

Tanpa berfikir panjang Wirda membalas tiap bicara yang di tujukan padanya. Bertanya khabar dan cuba mengenali jejaka-jejaka yang sudi menghulurkan salam perkenalan padanya. Seorang bernama Zamri dan seorang lagi bernama Zakuan. Kebetulan pula.. keduanya bermula dengan huruf “Z”

“Hai Wir.. melerek senyum awak… skrin computer tu bukannya nampak senyum melerek awak tu… Ni awat lain yang saya suruh lain yang awak taip. Berangan je… kopi yang sama minta… Nescafe yang awak hidangkan… awak nak suruh saya pengsan ke?“ sergah Encik Hamid mengejutkan lamunan Wirda. Kalut Wirda mengescapekan website yang di layarinya.

“Tu lah berchatting banyak sangat. Erm dapat Pakwe baru ke?“ giat Encik Hamid lagi sambil melirik pada Wirda yang masih terperanjat.

“Tak lah Encik Hamid. Erm sorrylah… nanti Wir buat minuman baru ye. Mamai sikit lah pagi ni. Malam tadi tak cukup tido.“ dalih Wirda sambil tersenyum.

“Iya lah tu… banyak lah awak punya tak cukup tido. Setahu saya suami awak kan out station. Hai tak kan tak cukup tido juga…“ usik Encik Hamid melirik senyuman.

“Betul lah suami saya out station, tapi kita orang chatting semalam lah Encik Hamid. Sampai pukul 3.00 pagi. Hai rindu lah katakan.“ ucap Wirda sambil berlalu meninggalkan bosnya yang masih tersenyum. Kalau di layan, tak pasal pecah pulak segala rahsianya nanti. Parah jadinya.

Wirda masuk ke bilik bosnya sambil menatang mug berisi air kopi. Kemudian mencapai semula dokumen yang di maksudkan untuk di perbetulkan semula. Hairan juga hatinya bagaimana dia boleh melakukan kesilapan sedemikian sedangkan rasanya sebelum menyerahkan pada bosnya tadi, dia sudah pun membuat semakan. Wirda mengeluh sendiri. Nasib baik hari ni mood bosnya agak baik, kalau tidak percuma saja dia di serang dengan angin TWISTER yang pasti akan berlarutan hingga ke petang. Dalam pada itu, fikirannya masih sempat mengimbas kembali apa yang di bualkan bersama Zamri tadi. Sedikit sebanyak dia mendapat gambaran akan jejaka tersebut.

“Mas…. Tolong berikan dokumen ni pada Encik Hamid.“ arah Wirda pada Mastura

Tanpa berlengah dia terus mengarahkan tetikusnya ke internet browser lantas mengklik ke laman web tersebut. Dia yakin tika itu pasti Zakuan ada dan kalau nasibnya baik Zamri juga akan berada di sana. Bukan kah tadi dia sudah berjanji dengan Zamri. Hatinya melonjak kegirangan.

“Ala… kenapa pulak server ni… kejap okey… kejap k o… menyampahnya….“ rungut Wirda sambil jarinya menekan papan kekunci.

“Bersungut nampaknya Wir… nape….“ tegur Mastura. Hairan melihat sikap rakus Wirda sejak-sejak akhir ini. Pantang ada kelapangan, pasti laman web tersebut jadi sasaran.

“Ni ha… website ni tak boleh nak surf pulak… masa ni lah server nak buat hal…. Boringnya.”

“Erm biasalah… kan server problem tu… kejap lagi okey lah.“ balas Mastura tersenyum sambil meninggalkan Wirda yang masih membebel tidak puashati.

Wirda terus mencuba untuk menembusi laman web berkenaan. Hajatnya ingin mengirimkan gambar yang telah lama siap di scan dan diperkemaskan bagi tatapan pengunjung di sana tambahan pula sudah ramai yang menyarankan dia berbuat demikian. Setelah berkali-kali mencuba tanpa jemu, akhirnya dia berjaya juga. Alangkah girangnya hati Wirda tambahan pula sewaktu dia mengisi mengesahkan kemasukkannya tadi telah terpanpang nick Zamri dan Zakuan di situ. Dia mula tersenyum melerek.


“Hai melerek senyuman…. ada yang menarik ke Wir?“ soal Mastura bila melihat Wirda tersenyum sendiri. Terkadang rasa hairan juga dihatinya… apa lah yang menarik sangat yang ada di laman web tersebut hingga Wirda begitu asyik dan leka.

“Ha… kalau engkau nak tahu betapa bestnya chat room ni, cubalah engkau join. Lepas tu baru engkau tahu apa yang menariknya di sini.“ ucap Wirda.

Mastura datang menghampiri Wirda. Membaca apa yang tertera di skrin computer temannya itu. Dia memandang ke arah Wirda yang kelihatan gembira.

“Eh mamat ni macam bercinta je dengan engkau. Dia tak tahu ke yang engkau ni dah kawin?“ Mastura kehairanan setelah membaca pesanan-pesanan yang diterima oleh temannya itu. Dia mula merasakan satu kelainan.

“Eleh… dia tahu, tapi nak buat macamana…. Orang dah suka… Engkau nak tahu, aku baru je hantar gambar aku untuk di siarkan di ruang koleksi gambar-gambar para chatters. Petang nanti keluarlah tu. Tak sabar aku nak lihat apa respond yang mereka berikan setelah melihat gambar aku tu.”

“La… sampai hantar gambar… eh.. engkau dah fikir ke akibatnya kalau suami engkau dapat tahu perkara ini?“ Soal Mastura. Dia pula yang gusar dengan keberanian Wirda sejak akhir-akhir ini.

“Engkau ni pun satu lah Mas… Pandai makan… pandai lah simpan. Tak kan aku nak beritahu pada suami aku, lagi pun kan ke kat rumah aku tu tak ada komputer… jadi…. Mana mungkin suami aku boleh surf internet… Apa lah engkau ni…. Slow pick up lah. Aku surf internet ni pun hanya pada waktu pejabat.“ balas Wirda sambil tertawa manja.

“Suka hati engkau lah Wirda. Aku cuma ingatkan aje… jangan sampai terperangkap dah lah. Lagi pun kedua jejaka tu cuma kenal engkau kat cyber je… bermacam-macam perkara boleh berlaku.“ Mastura berlalu meninggalkan Wirda yang sibuk membalas pesanan dari Zakuan. Ternyata sedikitpun kata-kata Mastura tidak diendahkannya.

Sementara itu di Chat Room berbagai topik yang di bualkan. Ada yang berbual sesama sendiri… tak kurang juga yang mengusik chatter lain dengan gurauan yang terkadang boleh mengundang perbalahan. Tapi mereka tetap bijak dalam menyusun kata….. segalanya umpama satu skrip drama yang telah di olah dengan baik dan di pentaskan oleh para pelakon yang bukan lagi amatur dalam memainkan peranan. Tahu saja di mana perlu di mulakan…. ready menanti arahan dan action bila tiba giliran mereka…. Meski arahan itu bukanlah datang dari mana-mana director yang bertauliah yang khusus pemilik drama di pentas chat room itu. Wirda juga tidak ketinggalan, malah terkadang dia merupakan PRIMADONA yang sedang meniti dibibir para chattes. Kehadirannya seolah sentiasa di nanti. Tambahan pula setelah gambarnya terpampang di ruangan koleksi. Makin glamour dan popularitinya turut sama meningkat. Tidak di nafikan dia cantik dan anggun. Jelas kelihatan semua itu menerusi gambar yang dikirimkannya.

USER ON LINE : Zakuan, Zamri, Wirda, Nina, Lissa, Amir, Eddy, tetamu 00255, tetamu 00758, Helmi, Effa.

Amir : Loteh botoi hari ni… banyak nyo kojo yang nak di buek..

Effa : La Amir, kalau dah banyak keje… siapkan lah dulu. Ni sempat lagi mengular.

Amir : Asyik kojo jo… dah tak larat mato den ni nak tengok dokumen yang molambak ni.

Wirda : Assallammualaikum… Apa khabar semua?

Amir : Koba baik cik Wirda ooiiiiiii ha sampai pun… ramai yang tanyo tadi…

Wirda : Sapa yang tanya tu Amir…??

Tetamu 00758 : Ala semualah Wirda ooiiiii. Sehari tak nampak Wirda di sini… rindu pulak rasa di hati.

Zakuan : Hai tamu 758 dah pandai berfalsafah nampak… wakakakakaaakkkaaa

Zamri : Apa salahnya….

Zakuan : Cantik gambar Wir… terpikat abang….

Wirda : Isy abang ni ada pulak kata macam tu. Malu Wir. Erm abang sihat? Lena ke tido malam tadi????

Zakuan : Sihat malah lebih sihat dari semalam maklumlah dapat dengar suara Wir sebelum tido. Lena lah abang lepas tu. Ingatkan boleh lah mimpikan Wir.

Zamri : Hai Wir… wah ! tak nampak Zam pun ya. Sibuk menyelam ke.

Wirda : Eh tak lah Zam… ada keje sikit ni. Zam sihat ke? Kenapa tak call Wir semalam? Tertunggu-tunggu Wir tau.

Zamri : Sorrylah Wir… semalam online dengan Nina.

Wirda : Zam serius ke dengan Nina tu? Habis dengan Wir ni macamana pulak?

Zamri : Ala Wir.... janganlah merajuk. Nak Zam pujuk ke?

Wirda : Macam lah tahu nak pujuk Wir.

Zakuan : Wir… ni hantar pm kat abang ke kat sapa… tahu lah menyelam dengan Zamri, tak payah lah nak beritahu abang.

Wirda : Ala sorry lah bang… Dia yang pm Wir, tak kan Wir nak biarkan aje. Nanti orang kata Wir sombong pulak. Abang jangan marah ye… sayang abang.

Zakuan : Yo lah tu Wir…..

Nina : Kenapa ni … nick punyalah banyak… tapi sorang pun tak bersuara…semua sibuk menyelam ke…. Abanggggggggggggggggg menyampah Nina.

Zamri : Kenapa ni Nina. Kan Zam ada ni. Ala sayang dia… ciannya tinggal sorang ya. Jahat diorang ni kan tinggalkan Nina. Meh sini borak dengan Zam.

Amir : Ala anja ayang ni.. jangan lah majok. Meh sini ha… Amir pujok. Sapolah yang tergomak tinggalkan anja ayang Amir ni. Nak kono botoi diorang ni. Den heran gak…. Diorang ni nyolam tak pulak lomeh-lomeh. Apo ada oksigen tambahan ko…..

Nina : Ala… Amir pun sama.. tinggalkan Nina. Boringlah. Nina nak bla lah….

Effa : Isy tak habis-habis si Nina tu merajuk tak sudah. Asal orang tak cakap dengan dia mulalah berangin satu badan. Tak faham betul aku dengan minah sorang tu.

Zamri : Amboi Effa. Nina tu bukannya apa, cuma boring dok sorang aje. Betul pun cakap dia, nick punyalah banyak, tapi semua dengan agenda sendiri…. Ada PROGRAM DALAM NEGERI agaknya.

Lissa : Sorrylah dari tadi asyik Park Nick aje. Banyak keje lah pulak. Erm apa citer ni.

Eddy : Tak de citer Lissa. Cuma Eddy je yang setia menanti kehadiran mu di sini….

Lissa : Cewah… terima kasih Eddy ku sayang. Kesetiaan mu ku hargai…… tak kan ku korban kan kesetiaan mu menanti aku menyelesaikan tugasan yang menimbun ni.

Amir : Alamak… Ado drama swasta lah… Isy Eddy kalau iyo pun ekau ngayat si Lissa tu, cover-cover lah line sikit. Jeles den ni tau… Montang-montanglah den ni dah tuo.. tak ado yang nak ngayat den. Hai manolah anja ayang den ni. Dah kuar pulak…majuk bonar tu.

Lissa : La ada yang jeles ke…. Relex lah Amir. Kitaorang baru nak mula babak pertama, ekau dah kacau. Potong stim botoi lah kau ni.

Zakuan : Wir… minggu depan Wir free tak…. Husband Wir masih out station ke?

Wirda : Rasanya tak ada. Kenapa abang tanya?

Zakuan : Abang nak datang Penang lah. Kalau boleh nak lah jumpa dengan Wir. Itu pun kalau Wir sudi. Erm bawalah sama anak-anak.

Wirda : Abang nak datang Penang…… Ada urusan kat sini ke?

Zakuan : Tak de lah. Saja.. boring dok kat Ipoh ni. Tak de keje. Lagi pun rindu nak jumpa Wir. Erm boleh ke…. Wir…. Wir….. Wir…. Hai hang up pulak dia

4 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home