Wellcome 2 GlasSlipper... So kind of you 2 stop by..

Letting go of someone dear to you is hard, but holding on someone who doesn't even feel the same is harder. Giving up doesn't mean you are weak… It only means that you are trying to be strong enough person to let it go...

Thursday, February 15, 2007

Tinta menari lagi…..

Aku: Assallammualaikum…. Hai D’Sana. Apa khabar? Lama D’Sini tak dengar berita…… [tah kenapa tergerak je aku called dia walaupun dah hampir dua minggu aku buat dek je…. ]

Dia: Waalaikummussalam. What’s the thousand surprise…. Ingatkan D’Sana dah lupa number phone D’Sini. Well, I’m fine, as usual.. busy giler. So how are U? [Uhuuuu tak sudah ngan bahasa owang putih dia….. ]

Aku: D’Sini macam selalu, busy tapi belum sampai ke tahap giler dan sihat seadanya walaupun kadangkala macam otak tepu dan mood menjunam laksana pasaran saham kena Lanina.

Dia: Hahahahhahahahhahhahahahha, Ahhhhhhhh letihnya hari ni. Erm sebenarnya D’Sini tak sihat sangat. Batuk… [uhukkkk uhukkkk uhukkkk…. terdengar dia batuk dan ternyata itu bukan satu perbuatan sengaja, kesian gak aku dengar] Balik ni kena makan panadol, kalau tanggung nanti tak pasal demam pulak.

Aku: Itu pemberitahuan atau pengaduan? [senyum dah mula mengacah di bibirku….. ahaks… ]

Dia: Pemberitahuan… rasanya tak salahkan. Tapi kalau D’Sana fikir D’Sini sekadar nak buat pengaduan untuk raih simpati, terserahlah. [Gulp…..Ai…. Sejak bilalah pulak dapat perangai baru…. Amboi! sensitive nampak…. Nak beralih bulan ke]

Aku: Sorry lah, bukan macam tu maksud D’Sini. Key let’s drop that topic, kalau tak sat ni jadi lain pulak. So… tak keluar ke semalam? [Cepat aku tukar chanel sebelum keadaan jadi tak menentu]

Dia: Nak ke mana???? Tak ke mana-mana. Di office sampai pukul 09.00 malam.

Aku: Tak ada dinner date ke? [sengaja aku memprovok. Konon nak cungkil rahsialah]

Dia: D’Sana, apa sebenarnya yang D’Sana cuba tanyakan. Kalau pasal Valentine's Day …. Rentikan ajelah. Erm… D’Sana sambut ke?

Aku: Kenapa….. [hheheheheh saja je aku nak main tarik tali. Tak best lak rasanya kalau straight to the point]

Dia: Kalau D’Sana sambut, sekarang juga D’Sini letak talifon atau D’Sana nak dengar khutbah percuma. [suaranya kedengaran tegas dalam satu rasa yang cuba tidak dizahirkan. Terkedu sekejap aku…. speechless sebab dia tak pernah seserius itu sebelum ini.]

Dia: D’Sana…. D’Sana…. kenapa D’Sana diam? So D’Sana sambut ke? [Dia masih mengulangi soalan yang aku sengaja tak jawab]

Aku: Agak-agak D’Sana macamana…. D’Sini sambut ke? [heheheheh saja aku ajukan persoalan menjawab kembali persoalan yang diberikan…. walaupun aku sudah dapat menduga apa yang bakal terjadi.]

Dia: Manalah D’Sini tahu. Tapi pun, D’Sini nak ingatkan. Bertaubatlah kalau betul D’Sana menyambut atau meraikannya. Don’t tell me you dunno anything and didn’t receive any info regarding that bullshit fiesta. [Gulp… sekali lagi aku menelan liur… dia benar-benar marah]

Aku: What such of info that U mean? [Wah! Beraninya aku…. saja menyimbah sedikit minyak pada darjah kemarahannya.]

Dia: D’Sana, Umat Islam yang faham akan akar umbi dan paksi agamanya tidak perlukan budaya atau amalan seperti itu yang cukup jelas bertentangan dengan yang telah ditetapkan pada kita. Ajaran Islam itu sendirinya sudah lengkap, sempurna dan dicantik. Kita tidak perlukan satu hari yang khusus sebagai budaya untuk expression kan segala perasaan. Tidak dengan pemberian bunga atau coklat yang cukup melambung harganya pada hari giler seperti itu. Lagi pun mustahil D’Sana tidak tahu apa hukumnya kalau kita meraikan atau menyambut perayaan itu.

Aku: Well, rasanya tak salahkan kalau D’Sana beritahu D’Sini apa yang D’Sana tahu…. [Seronok pulak dengar dia berhujah. Ah… itulah keistimewaan dan kelebihan yang dia miliki. Kepetahan dalam membahas isu tak perlu aku sangkal menjadikan dia seorang yang cukup aku kagumi]

Dia: D’Sini tak nak cakap banyak-banyak, tapi cuba klik pada link ni. Baca dan halusi apa yang diperkatakan oleh Mufti Perak, Datuk Seri Harussani Zakaria itu. Kenyataan ini sudah keluar beberapa hari sebelum tarikh tersebut, tapi dasar orang kita, apa yang disogokkan oleh dakyah kristian itu juga yang ingin dan suka diikuti. Nak kata tak reti membaca, kenyatan tu dalam Bahasa Melayu, nak kata jahil… erm mungkin, tapi kalau jahil sekali pun, kenapa tak mahu bertanya supaya kejahilan itu tidak terus memakan diri.

http://www.utusan.com.my/utusan/content.asp?y=2004&dt=0212&pub=Utusan_Malaysia&sec=Muka_Hadapan
&pg=mh_03.htm

Aku: Ehem… macam sindir D’Sini jer… [aku sekadar mengusik, tapi jauh di sudut hati, aku amat faham dan bangga ada teman sepertinya. Cukup sensitive pada isu yang melibatkan aqidah dan bangsanya sendiri.]

Dia: Maaflah kalau D’Sana terasa, tapi bukan itu yang D’Sini maksudkan. [kedengaran lemah saja suaranya…. Tak tahu apa yang menerjah di fikiran setelah mendengar kata-kata ku tadi]

Aku… hahahahahhahahahhaa Don’t be the worrylah D’Sana, D’Sini tak pernah sambut since dulu dan insyaAllah tak akan sambut. Sebenarnya D’Sini saja nak try test D’Sana. Manalah tahu big shot yang glam macam D’Sana mesti ramai yang minat dan tak kurang yang jadi secret Admire. Kot lah dapat cokolat ke… bolah lah sedekah kat D’Sini. [Tawanya meledak sampai aku rasa itulah tawa yang paling boom yang pernah aku dengar. Mak Aiii dia ni… sukanya….]

Dia: Fuhhhh lega D’Sini dengar. Apa pun D’Sini percaya D’Sana bukan jenis yang mengikut membuta tuli akan sesuatu tanpa gunakan akal. [Kami sama-sama tertawa]

Aku: Key lah D’Sana. D’Sini ada kerja nak buat. Apa pun take care yer dan jangan buat ubat yang doktor bagi sebagai perhiasan. Kalau ada madu kat rumah, minum sesudu kecil sebelum tidur dan bila bangun tidur. Kurangkan minuman sejuk especially berais. Kalau ada gula batu pun elok gak untuk dibuat macam strepsil. Jaga diri dan hidup baik-baik. Assallammualaikum.

Dia: Thanks D’Sana sebab sudi called D’Sini. InsyaAllah D’Sini akan ingat bebelan pesanan D’Sana dan take care to you too and if I miss to call U on that time, Happy Birthday in Advance even tarikh keramat tu still hanging around the conner, tapi D’Sini will try with all my best to call. Waalaikummussalam.

Kami mengakhiri perbualan petang semalam dengan keceriaan. Aku pulak dapat kejutan yang sememangnya buat aku terus jadi bisu… speechlees langsung bila tiba-tiba lampu deparment aku terpadam dan terdengar suara-suara yang tak berapa nak sumbang menyumbangkan lagu yang sudah mereka ubah suai…

‘Happy besday to you…. The time will come thru….. Happy besday….. happy besday…. Happy besday in Advanve to you, The Time will come soon…. Surprice……. Happy Besday in Advance to U’

Sebiji kek bersama lentuk lengguk cahaya lilin disuakan kepada ku… Semua mata tertumpa pada ku…. Macamana pulak diorang ni semua tahu pasal besday aku this month… siap dengan Big Boss aku sekali join…. Fuhhhhhh rasa nak nangis pulak…. lama aku pandang lilin tu sampai member dok sound….

“Kalau ko nak nangis pun, simpan dulu air mata ko tu. At this moment, baik ko potong kek tu supaya cepat boleh kita kenduri….” Cheeseburger, pasal makan cepat je…. aku pun ikut cakap diorang. Kesian pulak aku tengok Blueberry cheese cake kegemaran aku tu… cam memanggil je supaya segera aku benamkan pisau yang sedari tadi aku pegang… Yang pasti tentunya kek itu….Yummmyyyyyyy

“Woi! Buatlah wish dulu…. Tak lah membazir kitaorang bersusah payah surpricekan ko dalam waktu-waktu Valentine's Day ni.” sorang lagi member aku mencelah… automatic otak aku teringat perbualan aku dengan D’Sana sebentar tadi….. apa pun aku yakin, nawaitu aku yang kukuh dihati hanya kerana mereka celebrate besday aku…. not because of Valentine's Day.

Aku sekadar senyum dan akhirnya pisau tepat ke sasaran serentak dengan tu juga tepukan menggamatkan suasana lebih2 lagi bila member dari department berjiran juga turut sama menumpang glam… heheheheh iyer ke aku glam semalam….. Rata-rata menyatakan yang aku bertuah kerana besday aku sama dengan Valentine's Day sedangkan hakikatnya… fuuuuuuuhhhhhhh tidak sama sekali… hahahahhaaha tipah tertipu…. Apa pun thank to all gengs dan boss aku yang bersusah payah membuat surprice untuk aku….memang menjadi apa yang depa rancang….. So bagaimana dengan tarikh keramat itu sendiri…. apakah masih lagi ada kejutan yang bakal menyusul…. Erm… tak terjangkau dek akal aku buat masa ini……


Happy besday to me..... hehehehehhehe perasan yang tak perlukan bayaran... ahaks.... Moga tahun ni lebih indah dari yang telah lalu. Menjadi aku insan yang lebih mensyukuri dan tabah dalam meneruskan sebuah perjalanan kehidupan yang masih panjang insyaAllah... dan dipermudahkan dalam mencari dan mencapai impian dan cita-cita ku.....

2 Comments:

  • At February 16, 2007 at 7:46 AM , Blogger Purpleheart said...

    Eee... bestnya dapat kek tu.. nyam nyam, ambil pandangan ajela, bau pun tak dapeknye..

    Hal-hal gaduh tu biasa la, kalau tak gaduh masalah pula. Makin gaduh makin mesraaa.. (gaya bob af2)

     
  • At February 16, 2007 at 10:10 AM , Blogger pu3Chempakabiru said...

    hai purple. lama tak menyinggah, sibuk ke... erm gaduh... isy mana ada.. aku dengan D'Sana tu okey jer.. kami jarang bergaduh, tapi selalu gak berselisih pandangan dan pendapat. Sebenarnya aku ni yang saja timbulkan isu sebab suka dengar dia berhujah. Memang petah, siap dengan akta dan fakta sekali... ahaks... pasal bluberry kek tu... memang sedap... yummmy sesangat.... aduh masih terasa seenakkan cheesenya bila masuk ke dalam mulut.... smooot jer.... hahahahhaa

     

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home