Wellcome 2 GlasSlipper... So kind of you 2 stop by..

Letting go of someone dear to you is hard, but holding on someone who doesn't even feel the same is harder. Giving up doesn't mean you are weak… It only means that you are trying to be strong enough person to let it go...

Monday, January 29, 2007

Ku hitung kenangan semalam…..

“Hari ni saya tak boleh jumpa awak. Sorry…. Tax Cases saya masih menimbun untuk proofs reading than kena buat summary. “ ucap Firyal Rifdah. Matanya masih merenung dokumen-dokumen yang berselerak. Dah macam tempat kucing lepas beranak je lagaknya meja aku ni…. komennya sendiri. Sudah puas di kemas, tapi disebabkan ada tangan gatal yang tak reti bahasa, maka mejanya kembali berselerak. Akhirnya Firyal Rifdah sudah malas untuk menyusun biarpun matanya sakit menyaksikan panorama yang langsung tiada seni pada tanggapananya.

“ Banyak sangat ke ? Erm… dia mengeluh sebelum menyambung kata. Kerja, kerja juga, tapi awak jangan lupa kesihatan awak tu. “ terdengar suara Hadif Raizal Isyraf lembut. Mengingatkan sekali gus amaran yang diberi secara diplomasi

Aku dan dia diam. Seperti lazim bila soal kesihatan yang menjadi agenda, diam akan jadi sepejal Tembok Berlin yang sering aku praktikkan bagi memisahkan kata. Dia kembali mengeluh. Aku tahu dia bosan walau tidak pernah sekalipun dia menyuarakannya

“ Awak, saya tahu awak tak suka saya cakap pasal kesihatan awak, tapi saya risau. Dah hampir dua bulan saya tak tengok awak dan saya tak tahu bagaimana sebenarnya keadaan awak. Selalu kita berbual di talifon atau bersms saja, jadi saya tak tahu dan tak mustahil kalau “

“ Awak fikir saya kelentong awak bila saya kata yang saya Okey? “ Pantasnya Firyal Fifdah memintas sebelum Hadif Raizal Isyraf terus membebel. Rasanya raja pecut 100 meter pun bisa kalah dengan kecepatan mulutnya mengungkap kata. Anak muda itu terdiam, bagai terkunci tuturnya mendengar mulut becok itu memotong tanpa signal mengalahkan minah rempit.

Sejurus terdengar anak muda itu tertawa sedangkan gadis itu sudah meregus geram. Langsung tak romantik kedengaran tawa itu pada pendengarannya. Ketawa lah…. ketawa.. putus urat kentut baru tahu… ngomel Firyal Rifdah sendiri.

“ Bukanlah macam tu maksud saya, tapi memang dah lama kita tak jumpa. Saya sibuk prepared material untuk board meeting sedangkan awak sibuk dengan cases. By the way, bila awak ambil law course. Tak beritahu pada saya pun. “ Ahhhhhhh episode jajal sudah bermula. Step pertama usikan yang sengaja dilancarkan menyuntik kemarahan yang sememangnya sudah lama berbara, sekadar menanti waktu untuk membakar. Cari nahas si Raizal ni…. rengus hati gadis itu. Wajahnya sudah cemberut mendengar usikan itu

Excise me, do I mean much to you? hingga saya kena beritahu awak segala yang saya buat. “ Mak aiii kenapa dengan aku ni…. meledak tornado tanpa amaran. Mesti dia terkulat-kulat. Biarkan… baru padan muka dia. Nak bergurau pun buatlah research sikit, ni tak, main terkam je, dah lah mood aku memang tak baik.

“ Sorry Firyal, rasanya saya yang mean nothing to you, sebab tu apa yang saya kata bagaikan tidak berbekas atau mampu melekukkan hati batu awak tu. “ Perlahan saja intonasi suara anak muda itu kali ini. Amboi, sejak bila pandai guna serbuk perasa ni… mudahnya terasa … Aduhhh.. bonda! Tolonglah anakanda mu ini… tajam bak sembilu kasihnya kata-kata dia… biar betul mamat ni… tak kan aku memain pun dah serius… kang masuk ICU, sapa yang susah.. aku gak sebab kena tunggu… isy.. ni yang aku lemah ni… mamat romantika ni dah buat ayat poweranggers lemah gumalai dia…. isy… isy.. isy….

“ Sorry naik lori tak pun awak pi sewa Ferrary, boleh gak saya test kat litar F1. “ Firyal Fifdah cuba berlucu yang hakikatnya lansung tidak menjadi. Dia cuma diam, tidak menyampuk seperti lazimnya. Aduh, malunya aku…. Erm… lupa saya nak tanya, awak dah breakfast ke Raizal? Channel mesti segera di tukar, cari stesyen yang lebih ceria…. Kalau tak kantoi tahap dewa aku dibuatnya….

“ Belum. Tak ada tangan yang sudi nak menyuapkan. “ Bulk…. Gulp…. Terkedu aku…Terpaksa lak menelan liur mendengar kalimah yang langsung tak pernah terungkap sebelum ini. Aduh apa kena dengan mamat ni… demam ke dia…. attack dek cholera ke….

Do I miss anything?

“ Miss apa… Miskol atau Miss Universe? Dan kenapa tiba-tiba pulak awak tanya samada saya dah breakfast atau belum? “

“ Selalunya orang yang bercakap dengan perut lapar suka merapu, atau malam tadi awak menjamu selera dengan ikan kerapu kot.. Erm… satu lagi, saya tak tahu pulak awak sekarang dalam proses cuba nasib jadi pelawak. Nak masuk pertandingan ke? Well, did I told you something? “ tegang suara Firyal Rifdah menyambut pertanyaan anak muda itu. Eleh.. orang innocent cam ko, mana ada telent nak menyindir… ahakssss gelaknya di dalam hati.

“ Yang saya ingat, sejak dua bulan ni awak tak pernah cakap apa-apa dengan saya selain dari sibuk giler… “ Hai! Tak surut lagi kemarahan… tak rock langsunglah. Kenapa mamat ni tetiba jadi cam kangkung kurang air, suarapun dah macam si Hazami je aku dengar… Tak kan aku mungkir bahagia…. Biar betul…. Hati Firyal Rifdah bermonolog sendiri.

“ Firyal, apa yang awak nak beritahu saya tadi “ Hadif Raizal Isyraf bersuara. Minah ni memang suka mendera… tak kira tempat dan waktu, ayat sure tergantung kalau tak disoal kembali

“ Betul awak nak tahu…. Well…. Raizal, sebenarnya awak langsung tak ada telent nak jadi pelawak…. Lawak yang awak buat tadi tu tak menjadi, tapi kalau awak nak minta saya tolong gak gelak… erm… okey lah, saya boleh gelak. “ tawa Firyal Rifdah sudah meledak menggegerkan telinga anak muda di hujung sana. Terpaksa dijauhkan talifon dari telinga agar tidak terjangkit sel cancer di pendengaran dengan ledakan tawa yang langusng tiada sopan kewanitaan.

“ Jaga sikit adap awak Firyal. Don’t because of your title as The Brutal Princess, awak lupa adap dan tatasusila gadis timur. “ tawa yang galak terhenti dengan emergency break yang nasib baik sudah diservis berkali-kali. Terkedu…. teguran yang dihadiahkan tanpa perlu menyertai sebarang pertandingan benar-benar menyentap urat tawanya.

“ Tak nak lah cakap dengan awak “ Firyal Rifdah mencuba tektik baru. Sesekali nak gak lihat skill mamat ni memujuk. Dah terlanjur hatinya terasa, so biarlah dia berjeda sedikit.

“ Okey, saya pun nak keluar mencari kot ada tangan yang sudi menyuap breakfast untuk saya. Take care dan Saranghae “ ucap Hadif Raizal Isyraf perlahan. Senyuman mengacah di bibirnya. Dia tahu hati gadis itu pasti terusik.

“ Awak tak nak pujuk saya dulu ke “ akhirnya dia terpaksa juga mengalah untuk bertanya.

Tawa Hadif Raizal Isyraf terhambur. Sudah terbayang wajah cemberut Firyal Rifdah di matanya.


“ Kan saya dah pujuk dengan perkataan ‘Korea’ tu. “ ucapnya perlahan.

“ ‘Saranghae’ apa tu “ tanya gadis itu kaget.

“ Kalau nak tahu maknanya, buka kamus bahasa Korea atau pun tengok aje telenovela Korea yang bersepah sekarang ni. Jangan malas Firyal. “ saran Hadif Raizal Isyraf sengaja menaikan darjah kepanasan lava dihati gadis di hujung talian.

“ Cis… hampeh.com. Tak teringin. “ rengus Firyal Rifdah. Kalau tidak memikirkan kerjanya berlambak, sudah pasti akan dipanjangkan perbualan dengan anak muda itu dan pasti akan ditembak secukupnya. Sesedap perisa aje mengenakan dirinya, tapi bila masa pulak anak muda itu meminati drama Korea…. Biar betul si Raizal ni….. tak kan dah berubah dari Hadif Raizal Isyraf yang aku kenal dulu… dia tersenyum sorang macam ada wayer yang putus…. Pertemuan pertama dengan anak muda itu menari-nari di layar ingatan.. Ahakszzzz

Pintu hatiku cuba kau buka
Walau sudah ku pasang mangga
Kejujuran jadi kunci dirimu ganggu mimpi

Bawa ku ke alam illusi

To be continue.... ahaksz..... ^_ ^

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home