Wellcome 2 GlasSlipper... So kind of you 2 stop by..

Letting go of someone dear to you is hard, but holding on someone who doesn't even feel the same is harder. Giving up doesn't mean you are weak… It only means that you are trying to be strong enough person to let it go...

Friday, November 10, 2006

Nukilan rasa - cont

Tak perlu mencari teman secantik Balqis andai diri tidak sehebat Sulaiman, mengapa mengharap teman setampan Yusuf jika kasih tidak setulus Zulaikha, tak perlu mencari teman seteguh Ibrahim andai diri tak sekuat Hajar dan mengapa mendamba teman sesempurna Muhammad jika masih banyak keburukkan dalam dirimu. Bimbinglah diri dan terimalah kekurangannya sebagai satu keunikan dan carilah kebaikan yang terselindung dalam dirinya. Bersyukurlah dipertemukan dan bermujahadahlah moga dia adalah milikmu yang terbaik anugerah dariNYA selamanya…….

AKU : Erm cantik madah yang awak berikan pada saya dan dalam maksud pulak maksudnya, apa-apa pun thanks coz awak sudi mengingatkan dan sering mengingatkan. Memang saya sedar diri penuh kekurangan dan kedhaifan, namun saya tetap bersyukur justeru allah beri peluang pada saya untuk memperbaiki diri dalam amal dan iman

DIA : Huh… sebenarnya saya kutip dari ukhwah.com, saya pun tak reti sangat apa maksudnya, tapi saya rasa bunyi dia macam sedap, so saya ambil dan berikan pada awak. Isyyyyy saya tak sangka ada pulak orang terasa….. Maaflah atas ketelanjuran saya tu….

AKU : La, nak minta maaf sebab apa pulak…. bagus apa yang awak hantar tu.

DIA : Erm saya harap awak tak marah dan fikir yang bukan-bukan tentang maksud saya.

AKU : Tak lah, sebagai sahabat; kita digalakkan untuk mengingatkan sahabat kita kan, berkongsi ilmu yang dapat mentarbiahkan sahabat ke arah kebaikan. Saya tak marah pun.

DIA : Alhamdulillah, lega rasa hati saya dengar awak cakap macam tu… tah la kekadang saya ni suka sangat share sesuatu yang saya rasa sedap di dengar dan cantik susun ayatnya dengan awak.

AKU : Saya tak kisah, lagi pun bagus juga tu… terkadang saya ni malas sikit nak cari info

DIA : Bagaimana awak sekarang, masih sorang lagi ke?

AKU : Hai dah beralih ke soalan cepumas pulak awak ni.

DIA : Bukan selalu saya dapat tanya awak soalan macam ni, well, I’m waiting for your answer.

AKU : Kalau saya katakan yang saya tak punya jawapan pada soalan awak tu bagaimana?

DIA : Susah saya nak percaya, siapa yang awak tunggu dan cari sebenarnya?

AKU : Saya tak tunggu sesiapa dan tak mencari, cuma kalau boleh saya nak lengkapkan diri dengan ilmu dan belajar untuk mencintai yang SATU walaupun cinta saya tidak seteguh dan sekuat cinta Muhammad. Bagaimana pula hubungan awak dengan gadis yang dah mula beri perhatian pada awak tu?

DIA : Isy awak ni pandai mengalih soalan yer, Entahlah. Masih terlalu awal untuk saya buat rumusan. Soal hati dan perasaan ni sukar di ramal; saya takut ramalan saya menyimpang dari apa yang telah ditentu dan ditetapkan dalam hidup saya.

AKU : Apa pun tak salah andai awak mencuba dan istiqamah dalam usaha awak tu. Saya sekadar mampu memdoakan dari kejauhan…. Seronok lihat sahabat-sahabat saya berjaya dan bahagia dengan apa yang diharapkan.

DIA : Tapi awak tak boleh membelenggu diri awak dengan kebahagiaan orang lain kerana diri awak juga berhak untuk bahagia sama seperti orang lain.

AKU : Bahagia tu subjektif, definasinya berbeza dari perspektif individu, mungkin cara awak menterjemah berbeza dengan saya, bahagia bagi awak bila awak perolehi apa yang awak ingin dan harapkan, sedangkan pada saya berbeda. Saya bahagia bila orang yang saya kenal bahagia biarpun saya tak memiliki apa yang saya ingin dan harapkan.

DIA : Kadang-kadang saya bagaikan tak kenal awak…dan sukar nak faham diri awak… terlalu banyak yang terpendam dan sukar untuk saya selam.

AKU : Usah beratkan minda untuk faham akan diri saya, memang payah untuk meyelami apa yang ada di hat. Banyak yang tersirat dalam segala yang telah tersurat……

" Jika ketenangan dan keredhoaanNYA yang dicari, allah akan terus menguji hati hambaNYA. hingga pada suatu masa kita akan merasa betapa indahnya tawakkal kepadaNYA. Itulah nikmat dalam jagaanNYA….."

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home