Wellcome 2 GlasSlipper... So kind of you 2 stop by..

Letting go of someone dear to you is hard, but holding on someone who doesn't even feel the same is harder. Giving up doesn't mean you are weak… It only means that you are trying to be strong enough person to let it go...

Tuesday, November 14, 2006

Chocolatechips ooooo chocolatechips



Malam tadi penuh keboringan. Dah la hujan turun mencurah-curah... nak layan TV, rasanya cam tak ada program yang boleh menarik minatku. Puas aku berpusing keliling katil mencari ilham.. nak sambung menulis, alamak buku nota aku tertinggal kat office sedangkan draf untuk plot citer semuanya kat dalam tu. Aduh saliha, cuainya aku.... erm apa nak buat ekk.... aku masuk dapur... buka cabinet tengok apa yang ada.... Ha'Ah.... terlihat tepung, cooking chocolate, chocolatechips pun ada.... almonds, gajus, pun masih ada.... Yes... dah tahu.... memandangkan balang biskut cornflakes aku pun dah nak kosong.... apa kata.... ;) tanpa membuang waktu aku pun capai apa yang aku perlukan.... dan tak sampai pun 2 jam, terhasillah... Jeng... Jeng.... Jeng... Biskut ChocolateChips ciptaan ku.....

Bahannya:

200grams buttercup
150grams gula icing
1 biji telur
50gram susu tepung penuh krim
1 sudu teh esen vanilla
50gram coklat masak [dicairkan]
80 gram tepung gandum
20 gram tepun gagung
85 gram Nestle cornflake [diramas kasar]
85 gram oats
35 gram kacang almond
35 gram gajus
200 gram chocolate chips

Caranya:
Campurkan kesemua bahan kering ke dalam mangkuk kecuali chocolate chips. Cairkan chocolate masak dengan kaedah double boil perlahan-lahan. Putar butter dan gula hinggal kembang dan lembut. Masukkan telur dan esen vanilla, kacau hingga sebati. Campurkan chocolate cair dan kacau lagi. Campurkan kesemua bahan kering tadi ke dalam adunan sedikit demi sedikit dan kacau perlahan-lahan. Akhirnya campurkan chocolate chips. Ambil satu sudu adunan dan letakkan diatas tin pembakar yang sudah dilanserkan dengan sedikit mentega. Bakar pada suhu 180C selama 15-20 minit.

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home